Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου 2024

ΓΛΩΣΣΙΚΑ ΤΗΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ Προσμένειν

 


Ένα τροπάριο του Όρθρου της Σύναξης των Αρχαγγέλων και των λοιπών αγγελικών Δυνάμεων αρχίζει ως εξής: «Όπου επισκιάσει η χάρις σου, Αρχάγγελε, εκείθεν του διαβόλου διώκεται η δύναμις. Ου φέρει γαρ τω φωτί σου προσμένειν ο πεσών Εωσφόρος»

            Το ρήμα «προσμένω», που εδώ βρίσκεται σε απαρεμφατική μορφή, σήμερα σημαίνει «περιμένω» [με την έννοια της προσδοκίας], «καρτερώ», «αναμένω», με μεγάλη επιθυμία». Η σημασία αυτή υπάρχει και στα Αρχαία, παράλληλα όμως υπάρχουν και άλλες σημασίες της ίδιας λέξης, με πρώτη αυτή που προκύπτει από τα συνθετικά της «μένω δίπλα σε κάποιον ή κάτι» και, κατ’ επέκταση, σε κάποιες  περιπτώσεις, «μένω προσκολλημένος σε κάποιον», είμαι πιστός/ αφοσιωμένος σε κάποιον ή κάτι». Με την έννοια αυτή θα τη βρούμε σε ορισμένα χωρία της  Καινής Διαθήκης : «Ήδη τρεις προσμένουσί μοι» [=ήδη τρεις μέρες μένουν κοντά μου», Ματθ. 15, 32 και Μάρκ. 8, 2], «παρεκάλει πάντας  τη προθέσει της καρδίας προσμένειν τω Κυρίω».[= παρακαλούσε  όλους τους πιστούς να μείνουν με όλη τους την καρδιά προσκολλημένοι/πιστοί/αφοσιωμένοι τον Κύριο, Πραξ. 11,23], «προσμένει ταις δεήσεσι και ταις προσευχές νυκτός και ημέρας» [= «είναι αφοσιωμένοι στις δεήσεις και τις προσευχές μέρα και νύκτα, Α΄ Τιμ. 5, 5], ενώ με τη σημασία «περιμένω/ «αναμένω» θα τη βρούμε στην  Π. Δ., και συγκεκριμένα στο Γ’ Μακκαβαίων 7, 17  : « παραγενηθέντες δε εις Πτολεμαΐδα […] εν η προσέμεινεν αυτούς ο στόλος…» [= και αφού βρέθηκαν στην Πτολεμαΐδα, όπου τους περίμενε ο στόλος…»].  

            Εκτός από αυτές τις ονομασίες του «προσμένω», υπάρχει και η σημασία «παραμένω», την οποία έχουμε στο καινοδιαθηκικό χωρίο Α’ Τιμόθ. 1. 3 : «καθώς παρεκάλεσά σε προσμείναι εν Εφέσω, πορευόμενος εις Μακεδονίαν…» [=όπως σε παρακάλεσα να παραμείνεις  στην Έφεσο, όταν εγώ πήγαινα προς την Μακεδονίαν…»].

            Την ίδια ακριβώς σημασία, τη σημασία «παραμένω», έχει το ρήμα «προσμένω» στο τροπάριο  με το οποίο αρχίσαμε. Λαμβάνοντας υπόψη ότι το ρήμα «διώκεται» σημαίνει εδώ «αποχωρώ»,  «φεύγω κυνηγημένος» ( και σε πιο ελεύθερη απόδοση «το βάζω στα πόδια», «φεύγω κακήν κακώς», «ξεκουμπίζομαι»), ότι το ρήμα «φέρω» σημαίνει όνομα του διαβόλου προτού εκπέσει/αποστατήσει, τότε το απόσπασμα του τροπαρίου θα μπορούσε να αποδοθεί ω εξής:

            «Όπου επισκιάσει η χάρη σου, Αρχάγγελε, από εκεί φεύγει κυνηγημένη η δύναμη του διαβόλου, διότι δεν αντέχει να παραμείνει μπροστά στο φως ο Εωσφόρος, ο οποίος [εξ]έπεσε».

            Ανδρέας Μοράτος

Δεν υπάρχουν σχόλια: