Πέμπτη 23 Απριλίου 2015

Τη αυτή ημέρα...




Εὐφραίνου καὶ σκίρτα χορὸς Ἀθλητῶν, πανηγύρεως τῆς νῦν, εὐρηκότες ἐξάρχοντα τὸν Γεώργιον, καὶ ἀγάλλεσθε, σὺν αὐτῷ Δαυϊτικῶς· ἡμέρα γὰρ Κυρίου.

Κοντάκιον.
Γεωργηθεὶς ὑπὸ Θεοῦ ἀνεδείχθης, τῆς εὐσεβείας γεωργὸς Τιμιώτατος, τῶν ἀρετῶν τὰ δράγματα συλλέξας σεαυτῷ· σπείρας γὰρ ἐν δάκρυσιν, εὐφροσύνῃ θερίζεις· ἀθλήσας δὲ δι΄ αἵματος, τὸν Χριστὸν ἐκομίσω· καὶ ταῖς πρεσβείαις Ἅγιε ταῖς σαῖς, πᾶσι παρέχεις πταισμάτων συγχώρησιν.

Ὁ Οἶκος.
Τὸν ὑπὲρ κόσμου τῆς ζωῆς τὴν ψυχὴν αὑτοῦ θέντα, Χριστὸν τὸν Βασιλέα, ποθῶν ὁ στρατιώτης, ὁ μέγας Γεώργιος, σπεύδει θανεῖν ὑπὲρ αὐτοῦ· ζῆλον γὰρ θεῖον ἐν καρδίᾳ ἐσχηκώς, αὐτὸς ἑαυτὸν προσήγαγε. Τοῦτον οὖν καὶ ἡμεῖς ἀνυμνήσωμεν πίστει, ὡς θερμὸν προστάτην ἡμῶν, ὡς ἔνδοξον ὄντα Χριστοῦ δοῦλον, μιμούμενον σαφῶς τὸν ἴδιον Δεσπότην, καὶ αἰτοῦντα αὐτόν, πᾶσι παρέχειν πταισμάτων συγχώρησιν.

Από το αγιολόγιο της Ορθοδοξίας





ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ Ο ΤΡΟΠΑΙΟΦΟΡΟΣ
23 Απριλίου

          Προσφιλέστερος άγιος στο λαό είναι ο Άγιος Γεώργιος, που τιμάται σε Ανατολή και Δύση «ως των αιχμαλώτων ελευθερωτής και των πτωχών υπερασπιστής, ασθενούντων ιατρός, βασιλέων υπέρμαχος». Η εορτή του συμπίπτει με την Ανάσταση, ώστε θεωρείται ο καθ’ εαυτό μάρτυς της Αναστάσεως του Χριστού.
          Γεννήθηκε στα τέλη του 3ου αιώνα από γονείς επιφανείς της Καππαδοκίας. Μόλις ο πατέρας του κοιμήθηκε, η μητέρα του γύρισε στην ιδιαίτερη πατρίδα της, τη Λύδδα της Παλαιστίνης, όπου αφοσιώθηκε στην χριστιανική ανατροφή του υιού της. Ο Γεώργιος, προικισμένος με όμορφο παρουσιαστικό, ευφυΐα και τρόπους ευγενικούς, σαν μεγάλωσε κατατάχθηκε στον ρωμαϊκό στρατό και γρήγορα ανήλθε στο αξίωμα του κόμη. Την εποχή του μεγάλου διωγμού του Διοκλητιανού ο άγιος από μόνος του παρουσιάσθηκε στον αυτοκράτορα και με παρρησία δήλωσε ότι ήταν χριστιανός. Ο Διοκλητιανός διέταξε τους στρατιώτες να λογχίσουν τον άγιο. Έπειτα τον έρριξαν στη φυλακή, όπου συνέχισαν να τον βασανίζουν. Ως νοερός αδάμαντας καρτερίας εκείνος, υπέμεινε όλα τα βασανιστήρια.
          Ο κριτής διέταξε να του φορέσουν υποδήματα που στο εσωτερικό τους είχαν πυρωμένα καρφιά και τον ανάγκασαν να προχωρεί. «Τρέχα, Γεώργιε, προς τον ποθητό σου Κύριο!» έλεγε ο άγιος, επικαλούμενος τη βοήθεια του Χριστού. Με την ακατανίκητη δύναμη του Χριστού, ο Άγιος Γεώργιος διαφυλάχθηκε αβλαβής από δηλητήριο, ανέστησε νεκρό που έζησε πριν από 300 χρόνια και έκανε πολλά άλλα θαύματα, με αποτέλεσμα να πιστέψουν πολλοί στον Χριστό. Τέλος, ο Διοκλητιανός έδωσε εντολή ο άγιος να αποκεφαλισθεί. Έτσι η ψυχή του ανήλθε στους ουρανούς για να λάβει τα τρόπαια της αιωνίου δόξης.

Πηγή: «Ορθόδοξη ΑΛΗΘΕΙΑ», φ. 3

ΚΥΡΙΑΚΗ Β΄ ΑΠΟ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ (Θωμά) Ευαγγέλιο: Ιωάν. 20, 19-31





Η ΑΝΕΞΑΝΤΛΗΤΗ ΣΥΓΚΑΤΑΒΑΣΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

          Εν ολίγοις

          Κύριο θέμα της σημερινής ευαγγελικής διήγησης είναι η απιστία και η πίστη. Το περιστατικό που αναφέρεται σήμερα με πρωταγωνιστή τον Θωμά, δεν αφορά μόνο αυτό το πρόσωπο που έζησε πριν από δύο και πλέον χιλιάδες χρόνια, αλλά και η σημασία του δεν περιορίζεται σε μία συγκεκριμένη στιγμή. Η περίπτωση αυτή του Θωμά αφορά τον καθένα μας, γιατί το θέμα πίστη και απιστία δεν είναι προσωπικό, αλλά διαχρονικό και παγκόσμιο.
          Από το σημερινό ευαγγελικό περιστατικό θα σταθούμε στην συγκατάβαση του Χριστού, στην απαίτηση του Θωμά να ψηλαφήσει τον αναστημένο Κύριο για να θεμελιώσει με στέρεο τρόπο την πίστη του.
          Αν ο αναστημένος Χριστός ήταν απλά ένας άνθρωπος και ο Θωμάς όσο σπουδαίος άνθρωπος κι αν ήταν, και έδειχνε μια τέτοια δυσπιστία απέναντί του, θα έπρεπε ο Χριστός να θεωρήσει τον εαυτό του θιγμένο. Εδώ όμως βλέπουμε κάτι πρωτόγνωρο. Διότι ο ψηλαφηθείς δεν ήταν ένας κοινός άνθρωπος, αλλά ο Υιός και Λόγος του Θεού, ο οποίος για τρία ολόκληρα χρόνια φανέρωνε με πολλούς τρόπους τη θεία Του δύναμη και προέλευση. Τυφλοί είδαν το φως τους, χωλοί θεραπεύθηκαν, παραλυτικοί ανορθώθηκαν, δαιμόνια φυγαδεύτηκαν, νεκροί αναστήθηκαν. Ο Θωμάς ήταν μάρτυρας όλων αυτών των θαυμαστών σημείων, παρά την έμφυτη δυσπιστία του. Ακόμη είχε ακούσει προσωπικά τις διαβεβαιώσεις του Κυρίου, ότι μετά το θάνατό Του  θ’ αναστηθεί. Και τώρα ένας από τους στενούς μαθητές Του, παρά τα όσα είδε και άκουσε, αμφιβάλλει, παρά τη διαβεβαίωση του Κυρίου. Για οποιονδήποτε άλλον η αμφιβολία του μπορεί  να ήταν δικαιολογημένη. Για τον Θωμά όμως;
          Το πιο περίεργο όμως δεν είναι τόσο η δυσπιστία του Θωμά, όσο η συμπεριφορά του Χριστού απέναντι σ’ αυτόν. Δεν διαπιστώνουμε ίχνος οργής ή αγανάκτησης. Με πολλή συγκατάβαση ο ίδιος ο Κύριος καλεί το Θωμά να Τον πλησιάσει και να Τον ψηλαφήσει. «Φέρε τον δάκτυλόν σου ώδε και ίδε τας χείρας μου, και φέρε τον δάκτυλον σου και βάλε εις την πλευράν μου».
          Αλλά γιατί εντυπωσιαζόμαστε γι’ αυτό, όταν όλη η ιστορία από την εποχή των προπατόρων μέχρι την ενανθρώπηση του Χριστού είναι μια διαρκής συγκατάβασή Του έναντι των ανθρώπων.
          Αν ο καθένας μας αναλογισθεί τη δική του προσωπική ιστορία σε σχέση με το Θεό, θα διαπιστώσει, ότι δεν είναι τίποτε άλλο παρά μία συνεχής αλυσίδα δικών μας προκλήσεων έναντι του Θεού και συγκατάβαση του Θεού προς εμάς. Κατ’ αρχάς η μακροχρόνια αναμονή Του για την επιστροφή μας στον οίκο του πατρός. Πόσοι από μας αλήθεια, στην νεανική μας ηλικία δεν παρεκκλίναμε από το δρόμο του Θεού και περιπλανηθήκαμε εδώ κι εκεί ακολουθώντας το πνεύμα της εποχής ή παρασυρμένοι από τις αδυναμίες μας. Αλλά και πόσες προσκλήσεις δεν προσέξαμε είτε τις περιφρονήσαμε ή και τις χλευάσαμε ακόμη. Και όταν κάποια οριακή στιγμή της ζωής μας καταδεχθήκαμε να προσέξουμε τις σωτήριες προσκλήσεις Του Θεού και πήραμε την απόφαση να επανέλθουμε  στη μάνδρα της Εκκλησίας, μήπως μείναμε σταθεροί στην απόφασή μας; Πόσα παραστρατήματα έχουμε χρεωθεί από τότε; Όμως ο Θεός  κάθε φορά καταδέχεται να  ψηλαφούμε την άφατη μακροθυμία Του.
          Και να ήταν μόνο αυτή η ψηλάφηση και να μην κάναμε άλλες; Καλό θα ήταν.
          Ας αναλογισθούμε τις κατ’ εξακολούθηση ψηλαφήσεις τις αξιοπιστίας Του. Και ενώ ο Θεός εκπληρώνει χωρίς φειδώ τις υποσχέσεις Του, εμείς αντίθετα, όχι μόνο δεν εκπληρώνουμε τις δικές μας απέναντί Του, αλλά συνεχώς θέτουμε υπό έλεγχο την αξιοπιστία Του ως προς την εκπλήρωση των δικών Του υποσχέσεων. Αυτό είναι ένας αναιδής πειραματισμός ως προς την αξιοπιστία Του. Λέμε: Μέχρι τώρα έδειξε αξιοπιστία προς ό, τι είχε υποσχεθεί, θα είναι όμως και σ’ αυτή την περίπτωση αξιόπιστος;
          Θα σε δοκιμάσουμε και θα δούμε: «Εάν μη βάλω τον δάκτυλόν μου εις τον τύπον των ήλων», λέει ο καθένας από μας, «ου μη πιστεύσω». Και ο Κύριος με άκρα συγκατάβαση δέχεται να επαναληφθεί η ψηλάφησή μας. «Φέρε τον δάκτυλόν σου ώδε…. και μη γίνου άπιστος αλλά πιστός».
          Κι εμείς κατά κάποιο μπορεί να συγκινηθούμε για λίγο και ν’ αναφωνήσουμε το: «Ο Κύριός μου και ο Θεός μου», αλλά για να ζητήσουμε σε λίγο μια νέα ψηλάφηση.
          Μπορεί να πει κανείς, ότι  διαφέρει η μία ψηλάφηση από την άλλη. Άλλο ο Θωμάς κι άλλο εμείς. Σωστά. Διότι ο Θωμάς μία φορά ζήτησε να ψηλαφήσει το Χριστό και όταν τον κάλεσε να βάλει το χέρι του «στον τύπον των ήλων» ντράπηκε και απέφυγε να το κάνει. Ενώ εμείς ζητάμε συνεχώς και χωρίς ντροπή δεχόμαστε να κάνουμε διαρκώς ψηλαφήσεις.
          Το θέμα είναι: μπορούμε να συλλάβουμε στο νου μας αυτή την άπειρη αγαθότητα και συγκατάβαση του Θεού απέναντί μας; Μια και μόνη λογική εξήγηση υπάρχει: και αυτή είναι η όντως ανεξάντλητη αγάπη του Θεού προς εμάς. Ας την αξιοποιήσουμε για το καλό μας.

          Χριστός Ανέστη!

          π. γ. στ.

Πέμπτη 16 Απριλίου 2015

Αναστάσιμες ευχές απο τον π.Ευάγγελο Πριγκιπάκη



      Αδελφοί και Φίλοι, 

                                                             
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ !


     «Ανάστασιν Χριστού θεασάμενοι» και πάλι με την ευχή, το σωτήριο Φώς του αναστάντος Ηλίου της Δικαιοσύνης να καταυγάσει τις καρδιές μας και να γίνει οδοδείκτης πορείας για την αιωνιότητα 
στη ζωή μας !


                                                                       π. Ευάγγελος Πριγκιπάκης

Η Θεολογία

          ΘΕΟΛΟΓΙΑ είναι ο λόγος του Θεού, που συλλαμβάνεται από τις αγνές, τις ταπεινές και αναγεννημένες πνευματικά ψυχές, και όχι τα όμορφα λόγια του μυαλού που φτιάχνονται με φιλολογική τέχνη και εκφράζονται με το νομικό ή κοσμικό πνεύμα. Τα φτιαχτά λόγια δεν μπορούν να μιλήσουν στην ψυχή του ανθρώπου, όπως δεν μπορεί να μιλήσει ένα όμορφο άγαλμα, εκτός εάν οι ακροατές είναι πολύ κοσμικοί και ευχαριστούνται απλώς από τις όμορφες κουβέντες.
          Η θεολογία που διδάσκεται σαν επιστήμη, συνήθως εξετάζει τα πράγματα ιστορικά, και επόμενο είναι να τα καταλαβαίνει κανείς εξωτερικά, και επειδή λείπει η πατερική άσκηση, τα εσωτερικά βιώματα, είναι γεμάτα από αμφιβολίες και  ερωτηματικά, διότι με το μυαλό δεν μπορεί να καταλάβει κανείς τις θείες ενέργειες, εάν δεν ασκηθεί πρώτα να τις ζήσει, για να ενεργήσει μέσα του η Χάρις του Θεού.
          Όποιος νομίζει ότι μπορεί να γνωρίσει τα μυστήρια του Θεού με την εξωτερική επιστημονική θεωρία, μοιάζει με ανόητο που θέλει να δει τον παράδεισο με τηλεσκόπιο.
          Όσοι ασκούνται πατερικά, γίνονται πρακτικοί θεολόγοι με την επίσκεψη της θείας Χάριτος του Αγίου Πνεύματος. Όσοι από αυτούς έχουν και την εξωτερική μόρφωση, εκτός από την εσωτερική της ψυχής, μπορούν να περιγράφουν τα θεία μυστήρια και να ερμηνεύουν σωστά, όπως έκαναν πολλοί πατέρες.
          Εάν όμως δεν συγγενέψει κανείς με τους Αγίους πατέρες και θελήσει να μεταφράσει ή να γράψει, θα αδικήσει τους Αγίους και τον εαυτό του και τον κόσμο με την πνευματική του θολούρα…
        Εκείνοι που ευγνωμονούν τον Θεό για όλα και όλο παρακολουθούν τον εαυτό τους ταπεινά, και με καλοσύνη παρακολουθούν τα πλάσματα και τα δημιουργήματα του Θεού θεολογώντας, γίνονται οι πιο πιστοί θεολόγοι, και αγράμματοι να είναι, όπως οι αγράμματοι βοσκοί που παρακολουθούν στην ύπαιθρο μέρα-νύχτα τον καιρό και γίνονται καλοί μετεωρολόγοι.
          Όσοι ζουν απλά, με καλοσύνη και καλούς λογισμούς και απέκτησαν την εσωτερική απλότητα και καθαρότητα, βλέπουν και τα υπερφυσικά πράγματα πολύ απλά, σαν φυσικά, διότι στον Θεό όλα απλά είναι, και δεν χρησιμοποιεί μεγαλύτερη δύναμη για τα υπερφυσικά και μικρότερη για τα φυσικά, αλλά την ίδια δύναμη για όλα. Γιατί όλα στον Θεό είναι πολύ απλά, όπως και ο ίδιος είναι πολύ απλός, και μας το φανέρωσε ο Υιός Του επί της γης με την Αγία Του απλότητα!!!



Πηγή:       «ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ», Γέροντος Παισίου του Αγιορείτου  

Τετάρτη 15 Απριλίου 2015

Αν δεν υπάρχει Θεός…


          Μερικοί λένε πως η ανάσταση του Χριστού πρέπει να αποτελεί πλαστογραφία αφού οι νεκροί δεν ανίστανται. Αυτό αληθεύει, αν δεν υπάρχει Θεός. Αν όμως υπάρχει Θεός, τότε ο θάνατος πρέπει να συντριβεί, επειδή ο Θεός δεν είναι Θεός της φθοράς και του θανάτου. Άλλοι τότε θα πουν: αλλά δεν υπάρχει Θεός, επειδή κανείς δεν Τον είδε. Πώς όμως τότε υπολογίζεται η εμπειρία εκατομμυρίων ανθρώπων που χαρούμενα διαβεβαιώνουν πως Τον έχουν δει, όχι βέβαια με τα φυσικά τους μάτια, αλλά με μια βαθιά και ορισμένη εσωτερική όραση: Δύο χιλιάδες και πλέον χρόνια πέρασαν, αλλά όταν η χαρούμενη διακήρυξη «Χριστός ανέστη!» πέφτει σαν από τον ουρανό, όλοι δίνουν την ίδια θριαμβευτική απάντηση: «Αληθώς ανέστη!».
          Είναι πράγματι αλήθεια πως δε βλέπεις ούτε ακούς; Είναι όντως αλήθεια πως στο βαθύτερο κομμάτι της συνείδησής σου, μακριά από κάθε ανάλυση, μέτρηση και ψηλάφηση, ούτε βλέπεις, ούτε αισθάνεσαι ένα άσβεστο, ακτινοβόλο φως, δεν ακούς τους ήχους μιας αιώνιας φωνής; «Εγώ ειμί η οδός, η ανάστασις και η ζωή…»; Είναι όντως αλήθεια πως στο βάθος της ψυχής σου δεν αναγνωρίζεις το Χριστό μέσα μας, μέσα σου, να απαντά στον δύσπιστο Θωμά «μακάριοι οι μη ιδόντες και πιστεύσαντες;»


Αλέξανδρος Σμέμαν