Οἱ Ὀρθόδοξοι μιλοῦν πάντοτε γιὰ τὴν παράδοση. Τί ἐννοοῦν ὅμως μ᾿ αὐτὴ τὴ λέξη; Ἡ συνηθισμένη ἀντίληψη εἶναι πὼς παράδοση εἶναι ἡ μετάδοση ἀπὸ τοὺς προγόνους στοὺς ἀπογόνους μίας γνώμης, μίας πίστης ἢ ἑνὸς ἐθίμου. Ἀπὸ τὴν ἄποψη αὐτή, Χριστιανικὴ Παράδοση εἶναι ἡ πίστη καὶ ἡ πράξη ποὺ μετέδωσε ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς στοὺς Ἀποστόλους, καὶ ἡ ὁποία ἀπὸ τὴν ἐποχὴ τῶν Ἀποστόλων ἔχει παραδοθεῖ, ἀπὸ γενιὰ σὲ γενιά, στὴν ΄Εκκλησία. Γιὰ ἕναν Ὀρθόδοξο ὅμως Χριστιανό, Παράδοση σημαίνει κάτι πολὺ πιὸ συγκεκριμένο καὶ εἰδικότερο ἀπ᾿ αὐτό. Παράδοση εἶναι τὰ βιβλία τῆς Ἁγίας Γραφῆς, τὸ Σύμβολο τῆς Πίστεως, οἱ ἀποφάσεις τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων καὶ τὰ γραφτὰ τῶν Πατέρων, οἱ Κανόνες, τὰ λειτουργικὰ βιβλία, οἱ Ἅγιες εἰκόνες. Στὴν πράξη Παράδοση εἶναι ὁλόκληρο τὸ δογματικὸ σύστημα, ἡ ἐκκλησιαστικὴ διοίκηση, ἡ λατρεία, ἡ πνευματικότητα καὶ ἡ τέχνη ποὺ ἔχουν διαμορφώσει οἱ Ὀρθόδοξοι μέσα στοὺς αἰῶνες. Οἱ σημερινοὶ Ὀρθόδοξοι Χριστιανοὶ θεωροῦν τὸν ἑαυτὸ τοὺς ὡς κληρονόμο καὶ φύλακα μίας πλούσιας κληρονομιᾶς ποὺ τὴν ἔλαβαν ἀπὸ τὸ παρελθόν, καὶ πιστεύουν πὼς καθῆκον τοὺς εἶναι νὰ μεταδώσουν αὐτὴν τὴν κληρονομιὰ ἀμείωτη στὸ μέλλον.
Σημειῶστε πὼς ἡ Ἁγία Γραφὴ ἀποτελεῖ τμῆμα τῆς Παράδοσης. Μερικὲς φορὲς ἢ Παράδοση ὁρίζεται ὡς ἡ προφορικὴ διδασκαλία τοῦ Χριστοῦ, ποὺ δὲν ἔχει καταγραφεῖ ἀπὸ τοὺς ἄμεσους μαθητές Του. Ὄχι μόνο οἱ μὴ ΄Ορθόδοξοι, ἀλλὰ καὶ πολλοὶ ΄Ορθόδοξοι συγγραφεῖς ἔχουν υἱοθετήσει αὐτὸν τὸν τρόπο σκέψης, διαχωρίζοντας τὴν Ἁγία Γραφὴ ἀπὸ τὴν Παράδοση, Θεωρῶντας πὼς εἶναι δυὸ διακεκριμένες πηγὲς τῆς χριστιανικῆς πίστης. Στὴν πραγματικότητα δὲν ὑπάρχει παρὰ μόνο μία πηγή, ἀφοῦ ἡ Ἁγία Γραφὴ ἐμπεριέχεται στὴν Παράδοση...
Μεταξὺ τῶν διαφόρων στοιχείων τῆς Παράδοσης, αὐτὰ ποὺ διαθέτουν μοναδικὴ ἀξία εἶναι ἡ Ἁγία Γραφή, τὸ Σύμβολο τῆς Πίστεως καὶ οἱ δογματικοὶ ὄροι τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων: Τὰ στοιχεῖα αὐτὰ οἱ Ὀρθόδοξοι τὰ δέχονται ὡς κάτι τὸ ἀπόλυτο καὶ ἀμετάβλητο, κάτι ποὺ δὲν μπορεῖ ν᾿ ἀκυρωθεῖ ἢ νὰ ἀνασκευαστεῖ.
3 σχόλια:
Τι είναι η Παράδοση?
Μήπως ανανέωση?
Σωστός...
Λέγοντας Ιερά Παράδοση εννοούμε την διδασκαλία του Χριστού και των Αποστόλων η οποία δεν περιέχεται στην Αγία Γραφή. Η διδασκαλία αυτή απετέλεσε και την βάση των όρων, των δογμάτων και των αποφάσεων των διαφόρων τοπικών ή Οικουμενικών Συνόδων της Εκκλησίας μας.
Χωρία (δηλ. κομμάτια) της Αγίας Γραφής που αναφέρονται στην Ιερά Παράδοση :
1.Υπάρχουν και πολλά άλλα που έκανε ο Ιησούς, τα οποία, εάν γραφούν καθένα, νομίζω ότι ούτε αυτός ο κόσμος δεν θα χωρούσε τα βιβλία που θα εγράφοντο. Κατά Ιωάννη Ευαγγέλιο, κεφάλαιο 21, στίχος 25.
2. Σας επαινώ, αδελφοί, γιατί σε όλα με θυμάστε και κρατείτε τις ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ, όπως σας ΤΙΣ ΠΑΡΕΔΩΣΑ. Πρώτη επιστολή προς Κορινθίους, κεφάλαιο 11, στίχος 2.
3. Συ λοιπόν, παιδί μου, να δυναμώνεις με την χάρη που έχουμε εν Χριστώ Ιησού, και εκείνα που ΑΚΟΥΣΕΣ από εμένα ενώπιον πολλών μαρτύρων, αυτά να ΕΜΠΙΣΤΕΥΘΕΙΣ σε πιστούς ανθρώπους, οι οποίοι θα είναι ικανοί να διδάξουν και άλλους. Δεύτερη επιστολή προς Τιμόθεο κεφάλαιο 2, στίχοι 1-2.
4. Σταθείτε και κρατείστε τις παραδόσεις τις οποίες διδαχτήκατε είτε ΔΙΑ ΛΟΓΟΥ είτε δι επιστολής μας . Δεύτερη επιστολή προς Θεσσαλονικείς κεφάλαιο 2, στίχος 15.
5. Φύλαξε το υπόδειγμα των υγιών λόγων, τους οποίους ΑΚΟΥΣΕΣ από εμένα, με την πίστη και την αγάπη του Ιησού Χριστού. Την καλή παρακαταθήκη (δηλ. παράδοση) ΦΥΛΑΞΕ, δια του Αγίου Πνεύματος που κατοικεί μέσα μας. Δεύτερη επιστολή προς Τιμόθεο κεφάλαιο 1, στίχοι , 13 – 14.
6. Πολλά είχα να σου γράψω, αλλά δεν ήθελα να είναι με χαρτί και μολύβι. Ελπίζω όταν έλθω σε σένα να σου ΤΑ ΠΩ ΣΤΟΜΑ ΜΕ ΣΤΟΜΑ. Δεύτερη επιστολή του Ιωάννη στίχος 12.
7. Αυτό που αναφέρεται στις Πράξεις των Αποστόλων κεφάλαιο 20, στίχος 35 ως λόγος του Χριστού «Είναι καλύτερα μάλλον να δίνεις παρά να παίρνεις» ΔΕΝ ΠΕΡΙΕΧΕΤΑΙ στα Ευαγγέλια, αλλά όπως φαίνεται διασώζονταν ΠΡΟΦΟΡΙΚΑ.
8. Η προφητεία επίσης, στο Κατά Ματθαίο Ευαγγέλιο κεφάλαιο 2, στίχος 23 για τον Χριστό «θα ονομαστεί Ναζωραίος» ΔΕΝ ΠΕΡΙΕΧΕΤΑΙ στην Παλαιά Διαθήκη και φαίνεται ότι προήλθε από ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ προφητική παράδοση.
Δημοσίευση σχολίου