Ένα τροπάριο του Όρθρου της Κυριακής
του Τελώνου και του Φαρισαίου αρχίζει ω εξής:
«Ταις
εξ έργων καυχήσεσι Φαρισαίον δικαιούντα εαυτόν κατέκρινας Κύριε, και Τελώνην
μετριοπαθήσαντα, και στεναγμοίς ιλασμόν αιτούμενον, εδικαίωσας».
Η
κρίση της μετοχής «μετριοπαθήσαντα», αναφερόμενης στον Τελώνη, ο οποίος
παρουσιάζεται στη σχετική παραβολή (Λουκ. 18, 10 14) να προσεύχεται με συντριβή
(όχι «μέτρια», όχι «με μέτρο») χρειάζεται διευκρίνιση ως προς τη σημασία της-
και ως προς τις συνέπειές της για μας κατ’ επέκταση.
Το
ρήμα «μετριοπαθώ» είναι σύνθετο, προφανώς. Μπορεί να έχει διάφορες σημασίες,
όπως «είμαι ανεκτικός [με κάποιον ή κάτι]», όπως στην περίπτωση της προς
Εβραίους Επιστολής («πας γαρ αρχιερεύς εξ ανθρώπων λαμβανόμενος […]
μετριοπαθείν δυνάμενος τοις αγνοούσι και πλανωμένοις» = «Κάθε αρχιερέας που
λαμβάνεται από τους ανθρώπους [….] μπορεί να είναι ανεκτικός/μετριοπαθής με
όσους έχουν άγνοια ή πλανώνται», όμως η κατά λέξη απόδοσή του είναι: «πάσχω με
μέτρο».
Το
να πάσχει κανείς με μέτρο είναι μεγάλη υπόθεση. Βέβαια, χρειάζεται διευκρίνιση
τι εννοούμε λέγοντας «μέτρο», διότι μπορεί να δοθεί η εντύπωση ότι
«χαριζόμαστε» στον εαυτό μας, κάτι βέβαια που δεν μπορεί να ισχύει για τον
Τελώνη, ο οποίος «έτυπτεν εις το στήθος αυτού» [= «χτυπούσε δυνατά το στήθος
του»].
Ποιο
λοιπόν είναι το «μέτρο» της μετάνοιάς του Τελώνη, ώστε να τον αποκαλεί
«μετριοπαθήσαντα» το τροπάριο. Κατά τη γνώμη μας το νόημα είναι το εξής:
Ο
Τελώνης «πάσχει με μέτρο» με την έννοια ότι αποφεύγει τα άκρα. Το άκρο είναι το
να νομίζει ότι είναι…. αναμάρτητος [όπως περίπου παρουσιάζεται στην παραβολή ο
Φαρισαίος]. Το άλλο άκρο είναι να έχει μεν πλήρη [όσο γίνεται κατ’ ανθρωπον
βέβαια πλήρη] επίγνωση των αμαρτιών του και της επ- γνώσεως του και της εν
γένει κατάστασής του, να οδηγηθεί σε [λόγω αυτή της επί=γνωσης] στην από- γνωση
και στην απ-ελπισία [στην απώλεια δηλ. της γνώσης ότι ο Θεός είναι η πηγή της
συγχώρησης [του «ιλασμού»] και, κατ’ επέκταση, στην απώλεια της ελπίδος του ότι
θα βρει ποτέ συγχώρηση]. Με άλλα λόγια, το «μέτρο» με το οποίο «πάσχει»
(μετριοπαθήσαντα) για τις αμαρτίες του ο Τελώνης είναι ο Θεός και η συγχώρηση
που πηγάζει από Αυτόν.
Έτσι,
το απόσπασμα από το τροπάριο που παραθέσαμε να αποδοθεί ως εξής:
«Κύριε,
κατέκρινες τον Φαρισαίο, ο οποίος δικαίωνε τον εαυτό του έχοντας καύχηση για το
έργο του, και δικαίωσες τον Τελώνη, ο οποίος έπασχε με μέτρο και ζητούσε με
στεναγμούς να λάβει συγχώρηση».
Ανδρέας
Μοράτος, «ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ», φ. 1163
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου