Σάββατο, 24 Οκτωβρίου 2015

Το δογματικό νόημα της εικόνας


          Η εικόνα είναι μια θεολογία που εκφράζεται με σχήματα και χρώματα. Είναι το ίδιο το ευαγγέλιο εικονογραφημένο. Λακωνική όπως είναι και εκείνος. Το ιερό ευαγγέλιο κηρύττει το Χριστό, τέλειο Θεό και τέλειο άνθρωπο. Το ίδιο κάνει και η εικόνα. Με το να ζωγραφίζει τον Υιό του Θεού ως άνθρωπο βεβαιώνει την αλήθεια της ενσαρκώσεως. Με το να αλλοιώνει τ’ ανθρώπινα χαρακτηριστικά του, μας αποκαλύπτει ότι ο εικονιζόμενος δεν είναι απλός άνθρωπος, αλλά ο Θεάνθρωπος Ιησούς.
          Οι δυτικές θρησκευτικές ζωγραφιές παριστάνουν το Χριστό ως ένα κοινό άνθρωπο, σαν φωτογραφία της εποχής εκείνης. Προκειμένου όμως για το Χριστό της βυζαντινής τέχνης, δεν υπάρχει γήινη ομορφιά που θα μπορούσε ποτέ να υποκαταστήσει το υπέροχο κάλλος τις Εικόνας του.
          Η εικόνα του Χριστού είναι το πρότυπο. Όλες οι εικόνες των αγίων βασίζονται σ’ αυτήν. Είναι όμοιες, φτιαγμένες με τον ίδιο τρόπο. Με τον τρόπο αυτό, η Εκκλησία κηρύττει τη δυνατότητα της θεώσεως του ανθρώπου. Οι άγιοι είναι «κατά χάριν» Χριστοί. Ο Ιησούς εν μέσω των αγίων του είναι «Θεός εν μέσω θεών».

π. Γ.


2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΜΟΝΟ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΤΗΝ ΜΟΡΦΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΝΑ ΚΟΙΤΑΞΕΙΣ ΑΡΚΕΙ.

Ανώνυμος είπε...

Εξαιρετικό.
Τι πρεσβείες του Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού να έχουμε Που θεολογισε περί των Αγίων εικόνων.

Αντιαιρετικά, η Εκκλησία δ΄

Οι αιρετικοί έχοντας χάσει την αίσθηση της Εκκλησίας σαν ζωής, την έχουν μετατρέψει σε ιδέες, θεωρίες και συναισθηματισμούς. Προσπαθούν ...