Σάββατο 2 Ιανουαρίου 2016

ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ Ευαγγέλιο: 1, 1-8


Ο ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ ΚΑΙ ΠΡΟΑΓΓΕΛΟΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΜΑΣ ΤΕΛΕΙΩΣΕΩΣ

          Εν ολίγοις

          Οι άγιες μέρες του Δωδεκαημέρου είναι αφιερωμένες ιδιαίτερα στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού. Γιορτάζουμε τη Γέννηση, μετά την Περιτομή και ετοιμαζόμαστε να γιορτάσουμε τη Βάπτιση του Κυρίου. Στον κύκλο των Δεσποτικών εορτών η Εκκλησία δεν θα μπορούσε να λησμονήσει ένα άλλο σπουδαίο πρόσωπο στενά συνδεδεμένο με το Χριστό και το έργο Του. Πρόκειται γι’ αυτή τη μεγάλη ασκητική φυσιογνωμία της Εκκλησίας μας, τον άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο, αυτόν που διακόνησε και προηγήθηκε χρονικά του Χριστού παρασκευάζοντας το λαό να υποδεχθεί το Μεσσία.
          Ο Πρόδρομος κατά την προφητεία του αρχαγγέλου υπήρξε όχι απλώς μέγας, αλλά «μέγας ενώπιον του Κυρίου». Μέγας στην κλήση, στο κήρυγμα, στο βίο. Ο ίδιος Χριστός μιλώντας για τον Ιωάννη είπε, ότι δεν γεννήθηκε μεγαλύτερος άνθρωπος από γυναίκα, από του Ιωάννου του Βαπτιστή. Η παρουσία του Ιωάννη επισφραγίζει το προφητικό έργο της Παλαιάς Διαθήκης.
          Το φλογερό κήρυγμα του Ιωάννη στην έρημο συγκέντρωσε τα πλήθη που συνέρρεαν να τον ακούσουν, να εξομολογηθούν τις αμαρτίες τους και να βαπτισθούν στον Ιορδάνη ποταμό. Το προδρομικό βάπτισμα ήταν προπαρασκευαστικό για το αναγεννητικό βάπτισμα του Ιησού Χριστού.
          Ο ίδιος ομολογούσε, ότι δεν ήταν άξιος να λύσει τον ιμάντα των υποδημάτων του Ιησού. Πράγματι, οι αληθινά μεγάλοι, είναι και ταπεινοί. Ο Ιωάννης βάπτιζε «εν ύδατι», ενώ το βάπτισμα του Χριστού είναι «εν πνεύματι αγίω». Είναι βάπτισμα αναγεννητικό, δηλ. βοηθά τους ανθρώπους να γίνουν περισσότερου δίκαιοι, ευσπλαχνικοί, ν’ αναστρέφονται με αγάπη, ταπείνωση, πραότητα, διατηρούντες τα σώματα καθαρά από κάθε μολυσμό. Αυτοί οι αναγεννημένοι άνθρωποι αποτελούν μια κοινωνία αγίων με προτεραιότητα στον πνευματικό προσανατολισμό. Αυτό το πνεύμα μπορεί να ειρηνεύσει τις ανθρώπινες καρδιές.
        Το χριστιανικό βάπτισμα έχει διπλή σημασία: «δι’ ύδατος» και «πνεύματος». Δεν είναι αρκετό το « δι’ ύδατος». Αυτό ήταν το βάπτισμα του Ιωάννη. Με το βάπτισμα αυτό λαμβάνουμε την ιδιότητα του χριστιανού, αλλά χρειάζεται και η εσωτερική αναγέννηση. Να ενδυθούμε τον Χριστό στη ζωή μας και να βιώνουμε τους καρπούς του Αγίου Πνεύματος. Με το βάπτισμα «συνετάφημεν» και «συνανέστημεν», ώστε να περιπατήσωμεν «εν καινότητι ζωής».
          Όπως λοιπόν ο Ιωάννης υπήρξε πρόδρομος του Χριστού, έτσι και το βάπτισμα του κατέστη πρόδρομος του χριστιανισμού. Το βάπτισμα του Χριστού είναι βάπτισμα «εν πνεύματι αγίω». Είναι σημείο εκπληρώσεως των μεσσιανικών προσδοκιών και συνδέεται με το      λυτρωτικό έργο του Χριστού και «ποιεί τον καινόν εν χριστώ άνθρωπον».
          Συγκρίνοντας  την αξία τω δύο βαπτισμάτων δεν υποβαθμίζεται η προσωπικότητα του Βαπτιστή. Ο Χριστός είναι ο σωτήρας του Ισραήλ, ο Μεσσίας. Ο Ιωάννης είναι ο άγγελος του πρωτομάρτυρα του μυστηρίου της σωτηρίας μας. Από την ορθόδοξη παράδοση θεωρήθηκε πρόσωπο ακραίου και γνήσιου ασκητή και προπάτορα του  χριστιανικού μοναχισμού. Αυτό μαρτυρεί ο τρόπους της ζωής του:
          Το ένδυμά του  ήταν από τρίχες καμήλας. Με δερμάτινη ζώνη έζωνε τη μέση του. Η τροφή του ήταν από μέλι άγριο και ακρίδια. Σ’ αυτό τον τρόπο ζωής διακρίνουμε εκούσια πτωχεία, αληθινή νηστεία, εγκράτεια, αυτάρκεια στην ένδυση και την τροφή, ασκητικό ήθος και ευχαριστιακή σχέση με το περιβάλλον του. Όλα αυτά τα θαυμαστά αποτελούν τις διαστάσεις της ζωής του Αγίου Ιωάννη και διδάσκουν όλους μέχρι σήμερα μια χρήση του κόσμου εντελώς διαφορετική απ’ αυτή που έχουμε καθιερώσει σήμερα εμείς.
          Τελικά ο Άγιος Ιωάννης δεν είναι  πρόδρομος μόνο του Χριστού, είναι και πρόδρομος της ανθρωπότητας. Είναι δείκτης ασφαλείας για όσους έχουν δεχτεί το βάπτισμα «εν αγίω πνεύματι». Για όσους ακόμα επιμένουν να βιώνουν τη μετάνοια, την ταπείνωση και την αγάπη, σεβασμό προς τη δημιουργία του Θεού και την προφητική διάσταση της χρήσεως του κόσμου.
          Είμαστε χριστιανοί και έχουμε δεχτεί το θείο βάπτισμα. Θα ήταν χρήσιμο αν εξετάζαμε αν είναι «εν αγίω πνεύματι», δηλ. βάπτισμα που αναγεννά τον άνθρωπο. Βέβαια δεν αποκλείονται οι πτώσεις στη ζωή μας. Ο Ιωάννης κήρυξε στους ανθρώπους τη μετάνοια για να δεχτούν το κήρυγμα του Χριστού. Η μετάνοια μας βοηθά να βιώσουμε την εν Χριστώ σωτηρία. Σε λίγο ετοιμαζόμαστε να γιορτάσουμε τα επιφάνεια του Χριστού και ας ευχηθούμε να φωτίσει τις ψυχές μας το υπερούσιο φως του Κυρίου ημών.
          Αυτό το φως που επεφάνη στην οικουμένη ας σημειωθεί και σε μας . Ο άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος διάκονος της Βάπτισης του Χριστού, μπορεί  να γίνει και πρόδρομος και της δικής μας τελειώσεως, ο προάγγελος της δικής μας εισόδου στο μυστήριο της εν Χριστώ σωτήριας, ο πρεσβευτής των δικών μας προσωπικών θεοφανειών    

          Καλή Κυριακή και καλό φωτισμό

          π. γ. στ.


          

3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ωραίο το αποψινό κήρυγμα αδελφοί.
Ο Ιωάννης ο πρόδρομος ήταο ο τελευταίος από τους προφήτες .

Ανώνυμος είπε...

Απο τις σπουδαιότερες μορφές της Εκκλησίας μας Ο Άγιος Ιωάννης ο πρόδρομος.

Ανώνυμος είπε...

Αυτή Η ανάλυση του ευαγγελίου είναι μια εξαιρετική αποστομωτική απάντηση θα έλεγα για τους ιαχωβαδες. Ειδικά στο θέμα του βαπτίσματος.
Μπράβο πάτερ.
Καλή και ευλογημένη χρόνια να έχετε.