Πέμπτη, 13 Οκτωβρίου 2016

ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΑΙ Η ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΣΗ


ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΑΙ Η ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΣΗ 
….Δεν ισχύουν οι χαρακτηρισμοί που έχουν δοθεί ότι το ισχύον μάθημα  των Θρησκευτικών είναι κατηχητικό-ομολογιακό και ότι το νέο προτεινόμενο πρόγραμμα είναι θρησκειολογικό ή υπερβαίνει τόσο τον κατηχητικό όσοι και τον θρησκειολογικό χαρακτήρα. Στην πραγματικότητα το μάθημα, που διδάσκεται στους μαθητές είναι γνωσιολογικό, πολιτισμικό, με θρησκειολογική αναφορά, ενώ το προτεινόμενο πρόγραμμα είναι περισσότερο  διαθρησκειακό και μερικοί το χαρακτηρίζουν και συγκρητιστικό….
          Διαβάζοντας, λοιπόν, και τα δύο προγράμματα-το ισχύον και το νέο- αισθάνθηκα μερικές εκπλήξεις.
           Η πρώτη έκπληξη ήταν ότι το ισχύον αναλυτικό πρόγραμμα δεν είναι ομολογιακό-κατηχητικό, όπως διατείνονται  μερικοί, αλλά είναι γνωσιολογικό, πολιτισμικό με θρησκειολογική προοπτική. Συγκεκριμένα, η θεματολογία των βιβλίων των Θρησκευτικών είναι η εξής: Α΄ Γυμνασίου «Παλαιά Διαθήκη, προϊστορία του Χριστιανισμού. Β΄ Γυμνασίου: «Καινή Διαθήκη», ο Ιησούς Χριστός και το έργο Του. Γ΄ Γυμνασίου: «Θέματα από την ιστορία της Εκκλησίας». Α΄ Γενικού Λυκείου: « Ορθόδοξη πίστη και λατρεία». Β΄ Γενικού Λυκείου: Χριστιανισμός και Θρησκεύματα. Γ΄ Γενικού Λυκείου: Θέματα Χριστιανικής Ηθικής».
          Διαβάζοντας κανείς τα περιεχόμενα των βιβλίων αυτών παρατηρεί ότι υπάρχει μια ιστορική διάρθρωση της ύλης, μια μεθοδολογία που αναπτύσσεται στην ιστορική εξέλιξή της, καθώς επίσης αναπτύσσονται τα θέματα με ρεαλισμό, πλουραλισμό και με άνοιγμα σε άλλες απόψεις….
          Επομένως, κακώς και παραπλανητικώς ισχυρίζονται μερικοί υπέρμαχοι της αλλαγής στο μάθημα των Θρησκευτικών ότι το ισχύον πρόγραμμα προσδιορίζεται από το κατηχητικό και ομολογιακό περιεχόμενο.
          Η δεύτερη έκπληξη ήταν ότι το νέο πρόγραμμα σπουδών δεν είναι διαθρησκειακό, εμπνεόμενο από την συγκριτική θρησκειολογία, ενώ άλλοι το χαρακτηρίζουν συγκρητιστικό και από τους δημιουργούς του θεωρείται κατ’ εξοχήν βιωματικό. Κατά την γνώμη μου, αυτού του είδους η βιωματική εμπέδωση, προσεγγίζει σε πολύ μεγάλο βαθμό μεθοδολογικά αυτό που γίνεται στην κατήχηση, δηλ. την εφαρμογή θρησκευτικών πρακτικών.

          Ναυπάκτου ΙΕΡΟΘΕΟΥ, Εισήγηση στην Ιεραρχία, 9-3- 2016

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

ΜΕγάλες αλήθειες από έναν σοφό και αγιασμένο άνθρωπο.

Το σοκ του άθεου φοιτητή

Πριν από αρκετά χρόνια με πλησίασε κάποιος νεαρός φοιτητής. Με πολλή διστακτικότητα, άλλα και με την ένταση του απαιτητικού αναζητητή...