Τετάρτη 29 Αυγούστου 2012

Αγία Γραφή και Επιστήμη



            Ως γνωστόν η Αγία Γραφή δεν είναι επιστημονικό βιβλίο αλλά θεολογικό. Περιγράφει την αποκάλυψη του Θεού στον κόσμο και πως εκ τούτου κάθε απόπειρα να ερμηνευθούν επιστημονικά δεδομένα δημιουργεί προβλήματα που εκθέτουν την Εκκλησία και τη θεολογία της. Γι’ αυτό και ασχολούνται με διαφορετικά ερωτήματα η κάθε μία. Λ. χ. η Αγία Γραφή μας λέγει «ποιος» δημιούργησε τον κόσμο, ενώ η επιστήμη το «πώς». Οι επιστήμονες με την παρατήρηση και το πείραμα εξετάζουν  το επιστητό και αποβλέπουν να μας αποκαλύψουν τον τρόπο με τον οποίο δημιουργήθηκαν, και μετά να βρούμε τη σχέση που έχουν μαζί μας.
            Χαρακτηριστικά ο Μ. Βασίλειος γράφει: «Ου γαρ ελαττούται η επί τοις μεγίστοις έκπληξις, επειδάν ο τρόπος καθ’ ον γίνεται τι των παραδόξων εξευρεθή. Ει δε μη άλλα το γε απλούν της πίστεως ισχυρότερον έστω των λογικών αποδείξεων» (Λόγος εις την Εξαήμερον».
            Και εδώ τίθεται το ερώτημα: Η Αγ. Γραφή δεν μας αναφέρει τον τρόπο που δημιουργήθηκαν τα όντα; Ασφαλώς όχι. Η Αγ. Γραφή μας δείχνει καθαρά μόνο το «ποιος» δημιούργησε τον κόσμο. Κάτι που επιστήμονες δεν έχουν το δικαίωμα να αποφαίνονται, για τι αυτό είναι έξω από το επιστητό που μπορούν να εξερευνήσουν. Ξεφεύγει από τις δυνατότητες τους.
            Οπότε για το «πώς» οι θεολόγοι δεν μπορούν να ανακατεύονται. Η Αγ. Γραφή δύο εκδοχές γένεσης ανάλογα με το κοσμοείδωλο της εποχής  και με τρόπο που μπορούσε να γίνει κατανοητός από τα επιστημονικά δεδομένα της εποχής. Εδώ χρειάζεται να εξασκήσουμε το μυαλό μας. Και πάλι ο Μ. Βασίλειος λέγει : «Η Γραφή πολλά απεσιώπησεν…. Παρέλειπε δε η ιστορία τον ημέτερον νουν γυμνάζουσα… εξ ολίγων αφορμήν παρεχομένη επιλογίζεσθαι τα λειπόμενα». ( Λόγος εις την Εξαήμερον)
            Όταν λοιπόν σκεπτόμαστε τα υπόλοιπα, κάνουμε επιστήμη, έχομε δικαίωμα να διαφωνούμε. Ύστερα κάθε εποχή καθώς ξεπερνάει την προηγούμενη, θα την συμπληρώνει ή θα την διαψεύδει, αφού οι επιστήμες εξελίσσονται. Έτσι διαπιστώνουμε να διαφωνεί ο Μ. Βασίλειος  με τον Γρ. Νύσσης σχετικά με το πώς δημιουργήθηκαν τα έμβια όντα. Ο ένας δέχεται τη θεωρία τη εξελίξεως και ο άλλος τη θεωρία του Μπιγκ Βάνγκ.
            Οπότε καλό είναι να μην πίπτομε στον πειρασμό τα θεολογικά θέματα να τα ερμηνεύουμε με επιστημονικό τρόπο και ας διδαχθούμε από τη διπλή μεθοδολογία των Πατέρων της Εκκλησίας μας, οι οποίοι δεν ενοχοποιούσαν την επιστήμη, ούτε και τη δαιμονοποιούσαν, αλλά την υπηρετούσαν  ενεργούντες επιστημονικά, και την έβλεπαν ως ένα βήμα για να προσεγγίσουν τον Θεό.
            Μόνο όταν θεολογούσαν για το «ποιος» δεν μπορούσαν να διαφωνούν. Τότε συγκαλούσαν Οικουμενικές Συνόδους, για να ξεκαθαρίσουν το πρόσωπο που δημιούργησε τα πάντα.
            Η εφημερίδα «Καθημερινή» είχε γράψει προ καιρού: «Στην υψηλή κορυφή που θα φθάσουν οι επιστήμονες ύστερα από πολλά χρόνια, θα βρουν εκεί θεολόγους από αιώνες».
            Οπότε δεν υπάρχει κανένας φόβος. «Μη ταρασσέσθω ημών η καρδία μηδέ δειλιάτω».   

Δεν υπάρχουν σχόλια: