Οι βυζαντινοί αγιογράφοι συνήθιζαν
ν’ αγιογραφούν στον πρόναο των Ι. Ναών τη σκηνή της Β΄ παρουσίας. Στις εικόνες
με θέμα τη Β΄ παρουσία οι αγιογράφοι χρησιμοποιούν πολλά σύμβολα, για να
αποδώσουν το νόημα της τελικής κρίσης. Κάποια απ’ αυτά είναι παρμένα από τη
διήγηση της ευαγγελικής περικοπής, όπως
θρόνος του βασιλιά, ο διαχωρισμός των ανθρώπων δεξιά και αριστερά, η
αιώνια φωτιά ως τιμωρία. Κάποια άλλα είναι παρμένα από άλλες παραβολικές
διηγήσεις της Αγ. Γραφής. Βέβαια δεν πρόκειται για καθαρή παραβολή, όπως αυτές
που ξέρουμε, αλλά για διήγηση με ζωηρά παραβολικά στοιχεία. Βλέπουμε σ’ αυτή
παραβολικές εικόνες όπως: βοσκός, πρόβατα, κατσίκια, παρμένες από την ποιμενική
ζωή. Κριτής, αμοιβές, τιμωρίες από τη δικαστική, και βασιλιάς, θρόνος,
ακολουθία του, από τη βασιλική περιοχή.
Με
ποιο κριτήριο θα κριθούν οι άνθρωποι στο τέλος του κόσμου για να δώσουν λόγο για
τη ζωή τους;
Το
κριτήριο της κρίσης θα είναι η αγάπη.
Και
το νόμο αυτό τον ψήφισε ο Χριστός και η Εκκλησία με το αίμα τους. Στο πρόσωπο κάθε
αναξιοπαθούντος ανθρώπου μας είπε πως πρέπει να βλέπουμε τον ίδιο το Χριστό,
γιατί ο ίδιος έδωσε την εικόνα του σε κάθε άνθρωπο.
Όλοι
μας συγγράφουμε το πιο συγκλονιστικό σύγγραμμα και αυτό γράφεται με την
καθημερινή ζωή μας. Κάθε στιγμή γράφουμε με λόγια και με έργα το βιβλίο της
ζωής μας. Μ’ αυτό θα κριθούμε. Κατά συνέπεια ο άνθρωπος κρίνεται ανάλογα με το
πως έζησε και το τι έκανε για τους άλλους. Ο Θεός δεν “αμείβει” και δεν
“τιμωρεί” κανέναν, αφού όλους μας καλεί και μας θέλει κοντά του. Εμείς είμαστε
που με τον τρόπο της ζωής μας πλησιάζουμε ή απομακρυνόμαστε απ’ Αυτόν.
“Αμοιβή”, λοιπόν , είναι η αιώνια ζωή κοντά στην αγάπη του, ενώ “τιμωρία”, ζωή μακριά από την
αγάπη του για πάντα, αιώνια.
` Ένας
σύγχρονος θεολόγος έγραφε:
“
Την ίδια μέρα το απόγευμα πήρα να διαβάσω τη διήγηση για τη μέλλουσα κρίση,
όπως είχα κάνει αμέτρητες φορές. Έπεσα σε βαριά συλλογή... Ξεχώρισα επιτέλους
τι ήταν αυτό που με γοήτευε πάντα: Ο Χριστός κάνει λόγο για μια αδελφότητα
αγάπης.... Όλη η υπόθεση είναι το μοίρασμα του ψωμιού και της αγάπης”.
Ας
είμαστε προσεκτικοί, γιατί οι σχέσεις μας θα μας κρίνουν. Ο άνθρωπος είναι σχέσεις.
π.
γ. στ.
1 σχόλιο:
Ωραίο κείμενο κατανοητό και όχι ξύλινη γλώσσα που συνήθως υπάαρχει στην εκκλησία.
Δημοσίευση σχολίου