Λαγνεία είναι ουσιαστικά η ίδια εγωκεντρικότητα, η ίδια
υπερηφάνεια, που στρέφει το σώμα στον
εαυτό του, στην αυτοδικαίωση και στην αυτοϊκανοποίηση του. Έτσι, είναι αδύνατη
η γνήσια ταπείνωση δίχως τη νίκη ενάντια στη σάρκα, η οποία τελικά συνίσταται
στην πνευματοποίηση του σώματος.
Αλλά η μάχη με τη
σάρκα μπορεί εύκολα να μετατραπεί σε υπερηφάνεια και σε πηγή υπερηφάνειας αν
δεν ριζώνει στην αναζήτηση και επιδίωξη της ταπείνωσης. Ο ασκητισμός μπορεί να
εντρυφά στον εαυτό του κι όχι στο Θεό. Τα σημάδια είναι σαφή. Ο φωτεινός
ασκητισμός είναι χαρούμενος, απλός ελπιδοφόρος. Ο ψευδής ασκητισμός, χωρίς
εξαίρεση, ζει απεχθανόμενος τη σάρκα, τον κόσμο, τη ζωή. Τρέφεται με την
περιφρόνηση, συμμετέχει στη βλασφημία του Διαβόλου απέναντι στην κτίση. Για
έναν τέτοιο ασκητή, η αμαρτία -όπως ο πειρασμός και ο κίνδυνος- φαίνεται να
βρίσκεται παντού. Ενώ η νίκη πάνω στη σάρκα δεν γίνεται ποτέ απέχθεια και πάντα
οδηγεί στον “καθαρό οφθαλμό”. “Εάν δε ο οφθαλμός σου πονηρός η, όλον το σώμα
σου σκοτεινόν έσται” (Ματθ. 6, 23). ”
π. Αλεξ. Σμέμαν,
“ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ”
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου