Η μορφή του Αγίου Ιωάννου του
Βαπτιστού
Η Εκκλησία μας σήμερα γιορτάζει μια
μεγάλη μαρτυρική προσωπικότητα: Το Γενέθλιο του Αγίου Ιωάννου του Βαπτιστού. Η
μορφή του Προδρόμου είναι ο συνδετικός κρίκος των δύο Διαθηκών, Παλαιάς και
Καινής Διαθήκης, και σφραγίζει την παράδοση των μεγάλων προφητών της Π.
Διαθήκης.
Η προσωπικότητα αυτού του μεγάλου
άνδρα είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη χριστιανική παράδοση. Οι λίγες
βιογραφικές πληροφορίες που μας έχουν διασώσει τα ευαγγέλια είναι
χαρακτηριστικές για να αξιολογήσουμε το έργο του.
Οι ιεροί ευαγγελιστές παρουσιάζουν τη
γέννηση του Ιωάννη σαν “Υιού της επαγγελίας”. Εκεί που η στείρα μητέρα ακύρωνε
την ελπίδα για την υπόσχεση του Θεού, λύεται η στειρότητα και έρχεται ο Ιωάννης
που θα παίξει σημαντικό ρόλο στην ιστορία της σωτηρίας.
Από νεαρή ηλικία ο Ιωάννης εγκατέλειψε
την οργανωμένη κοινωνία σε ένδειξη διαμαρτυρίας προς τους συμβιβασμένους
συμπατριώτες του και τραβάει κατά την έρημο. Ζει ασκητικά στην έρημο της
Ιουδαίας. Δεν αγαπούσε την πολυτέλεια και τη χλιδή των πλουσίων που αγνοούσαν
τη δυστυχία ου λαού. Ο ίδιος φορούσε δέρμα καμήλας και δερμάτινη ζώνη, ενώ
έτρωγε άγρια χόρτα και μέλι.
Η μορφή του ήταν ξεχωριστή και
προκαλούσε δέος η παρουσία του. Η βυζαντινή εικονογραφία τον παρουσιάζει
ασκητικό, εξωκόσμιο, γεμάτο αναμονή για το γεγονός που θ’ ακολουθήσει. Είναι η
φωνή της ερήμου που θα ετοιμάσει τον οδό του Κυρίου.
Το κήρυγμά του ήταν απλό, αλλά
συγκλονιστικό. Καλούσε το λαό σε μετάνοια, γιατί ο Μεσσίας είχε έλθει και ζούσε
ανάμεσά τους. Ο Ιωάννης εξαγγέλλει το μήνυμα της λύτρωσης. Γίνεται ο προφήτης
της Νέας Διαθήκης. Ο λαός τον ακολουθεί, εξομολογείται τα λάθη του και βαπτίζεται
στον Ιορδάνη για να ετοιμασθεί για τη μεγάλη υποδοχή του Μεσσία.
Και η μεγάλη στιγμή της συνάντησης με
το Χριστό έφθασε. Τον αναγνωρίζει και του λέει: “Να ο αμνός του Θεού, που
σηκώνει την αμαρτία του κόσμου. Αυτός είναι ισχυρότερος από μένα, θα σας βαπτίσει
με Πνεύμα Άγιο και φωτιά”. Βαπτίζει το Χριστό και το Άγιο Πνεύμα σφραγίζει την
πίστη, ότι ο Ιησούς είναι Υιός του Θεού, ο Μεσσίας που περίμεναν.
Από τότε ο Ιωάννης αποχωρεί από το
προσκήνιο τη ιστορίας. Η αποστολή του τελείωσε και προτρέπει τους μαθητές του
ν’ ακολουθήσουν το Χριστό, και γίνονται ο πυρήνας των μαθητών του Κυρίου.
Το τέλος της ζωής του είναι σκληρό και
τραγικό, γιατί ως άνθρωπος που δεν συνθηκολογούσε, ήλεγχε με παρρησία και
θάρρος την κοσμική εξουσία για τα ανομήματά της, γι’ αυτό και τον φυλάκισαν. Σε
λίγο όμως έρχεται το τέλος του. Αποκεφαλίζεται από τον Ηρώδη αυτός ο μεγάλος
αγωνιστής, ο μεγάλος προφήτης του έκλεισε την ιστορία της Παλαιάς Διαθήκης.
Ο Ιωάννης ονομάστηκε Τίμιος Πρόδρομος.
Η Εκκλησία έδωσε τον τίτλο τίμιος σε
τρεις περιπτώσεις: Στον Τίμιο Σταυρό, στο Σώμα και Αίμα του Κυρίου και στον
Τίμιο Πρόδρομο. Και τα τρία αυτά έχουν στενή σχέση μεταξύ τους.
Ο Τίμιος Πρόδρομος σήκωσε το σταυρό
της θυσίας και έχυσε το αίμα του χάρη της αλήθειας.
Ο Τίμιος είναι συνώνυμος με το σταυρό
και τη θυσία. Όποιος ζει τίμια χλευάζεται και στο τέλος θυσιάζεται. Αξίζει όμως
μια τέτοια θυσία από οποιαδήποτε άτιμη ζωή.
Η ανθρωπότητα, η ιστορία, η Εκκλησία
έχει ανάγκη από τίμιους βιοπαλαιστές, από τίμιους ασκητές, από τίμιους
πολιτικούς, από τίμιους επιστήμονες.
Η αληθινή ζωή μετριέται όχι από τυχόν
μεγάλες αποδοχές, δόξες και τιμές, αλλά από την τιμιότητα. Ένας τίμιος θάνατος
αξίζει περισσότερο από εκατομμύρια άτιμες ζωής.
Ο βίος και μορφή του Τιμίου Προδρόμου
ας εμπνέουν τη ζωή μας στην συνέπεια της αποστολής μας μέσα στον κόσμο ως
πιστών χριστιανών άξιους του ονόματος του Κυρίου.
π. γ. στ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου