Σάββατο 9 Ιουνίου 2018

ΚΥΡΙΑΚΗ Β΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ- Η κλήση των τεσσάρων πρώτων μαθητών



Τι είδους συνεργάτες προσκαλεί ο Ιησούς 

          Η σημερινή ευαγγελική περικοπή μας δίνει τα περιστατικά της κλήσεως στο αποστολικό λειτούργημα των δύο πρώτων ζευγών των μαθητών του Χριστού που ως προς το επάγγελμα ήταν αλιείς. Αυτό δεν είναι συμπτωματικό, διότι και η άμεση αποδοχή της πρόσκλησης προϋποθέτει προηγούμενη γνωριμία, ωσάν οι μαθητές να περίμεναν αυτή την πρόσκληση.

          Πρότυπο της κλήσης των μαθητών του Χριστού είναι η κλήση των προφητών στην Π. Δ. στο προφητικό λειτούργημα. Πρόκειται για πρόσκληση σ’ ένα πολύ δύσκολο και επίπονο λειτούργημα λόγω αντίστασης του λαού στους προφήτες που πολλές φορές κατέληγε στην εξορία του προφήτη ή και στο βίαιο θάνατο.

          Αλλά τι είδους ανθρώπους καλεί ο Χριστός για την υπόθεση της βασιλείας Του;

          Οι πρώτοι στους οποίους απευθύνεται είναι άνθρωποι της δουλειάς, θετικοί και δραστήριοι. “Ήσαν γαρ αλιείς”. Τους συναντά πάνω στην εργασία τους. Εκεί τους προσκαλεί. Πρόκειται να τους αναθέσει δουλειά με απαιτήσεις και πρέπει να είναι εργατικοί, ταχείς στις κινήσεις και τις ενέργειες. Και οι τέσσερες πρώτοι μαθητές ανταποκρίνονται γρήγορα. “Οι δε ευθέως αφέντες τα δίκτυα ηκολούθησαν αυτώ”. Είναι άνθρωποι ενθουσιώδης και τολμηροί που μπορούν να αναγνωρίζουν τον ηγέτη, να τον εμπιστεύονται και να τον ακολουθούν.

          Απ’ όσα γνωρίζουμε για τη στενή ομάδα των μαθητών δεν ήταν δώδεκα πανομοιότυπα. Ο καθένας είχε  ιδιαίτερη ιδιοσυγκρασία. Ο Χριστός δεν αναζήτησε έναν ορισμένο ανθρώπινο τύπο, ούτε ενοχλήθηκε από τις ιδιοτυπίες των μαθητών του. Τους κάλεσε όπως ήταν, τους αξιοποίησε και τους οδήγησε στην ιεραποστολή και την αγιότητα.

          Αυτοί, λοιπόν, που απετέλεσαν τον πρώτο πυρήνα της Εκκλησίας του Χριστού, ήταν μια ζύμη από συνηθισμένο ανθρώπινο υλικό. Το πιο σπουδαίο ήταν ότι συγκεντρώθηκαν σταθερά γύρω Του, “ίνα ώσι μετ’ αυτού”. Αυτό τους έκανε ουσιαστικά κάτι άλλο. Μετά από την Ανάσταση και την Πεντηκοστή ολοκληρώθηκε η αλλαγή με την επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος.

          Όλα αυτά αποτελούν μια μεγάλη παρηγοριά για μας τους απλούς ανθρώπους. Όλοι μπορούμε να διακονήσουμε μέσα στο σωτήριο σχέδιο του Θεού, όσο απλοί και συνηθισμένοι κι αν είμαστε. Διότι τα απλά πράγματα μεταμορφώνονται εν Χριστώ με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος.

          Ο Χριστός καλώντας τους πρώτου μαθητές Του να τον ακολουθήσουν καθορίζει την αποστολή τους χρησιμοποιώντας εικόνες από τον κόσμο τους. “Δεύτε οπίσω μου και ποιήσω υμάς αλιείς ανθρώπων”. Από απλοί ψαράδες θα γίνουν “αλιείς των ανθρώπων”. Μελλοντικά θ’ ασχολούνται πια με τους ανθρώπους  όχι  με το θάνατο των ψαριών, αλλά με τη ζωή των ανθρώπων. Ο Κύριος χρησιμοποιεί συχνά κτυπητές αντιθέσεις για να γίνεται πιο παραστατικός. Ο λόγος του έχει αμεσότητα με τη ζωή. Ο Χριστός χρησιμοποιεί στη νέα τους κλήση τη λέξη “αλιείς”, γιατί από την προηγούμενη απασχόλησή τους θα πρέπει να αξιοποιηθεί η πείρα και το ήθος των αλιέων. Ο καλός ψαράς έχει ιδιότητες και γνώση που πρέπει να διατηρήσει ο  “άλιεύς” των ανθρώπων. Διαθέτει υπομονή και επιμονή. Ξέρει να περιμένει , δεν έχει ανυπομονησία για γρήγορα αποτελέσματα από την αποτυχία της μιας ή της άλλης προσπάθειας.

          Χρειάζεται καρτερία και αντοχή. Τα πλοία, τα δίκτυα, οι τρικυμίες θέλουν γερά σώματα, γερά νεύρα, ψυχραιμία και καρτερικότητα.

          Ακόμη έχουν αίσθηση του χρόνου. Δεν είναι όλες οι ώρες κατάλληλες για αλιεία. Είναι σημαντικό για όποιον ευαγγελίζεται τον λόγο του Θεού, όποιος προσεγγίζει ανθρώπους να διακρίνει σωστά πότε πρέπει να μιλά, πότε να ενεργεί και πότε να σιωπά.

“Δεύτε οπίσω μου και ποιήσω υμάς αλιείς ανθρώπων”. Όσοι ακολουθούν το Χριστό στο έργο της ιεραποστολής του κόσμου-κληρικοί, θεολόγοι και όχι μόνο- όλοι οι πιστοί ανεξάρτητα από την εργασία που ασκούν, είναι επιβεβλημένο να βλέπουν  στο βασικό θέμα και ενδιαφέρον τους τον άνθρωπο. Η έμφαση δεν βρίσκεται στο “αλιείς”, αλλά στον “άνθρωπο”.

          Από την επαγγελματική μας γνώση και πείρα ας κρατήσουμε ό, τι πιο θετικό υπάρχει, με τελικό στόχο να οδηγήσουμε τον άνθρωπο, τον εαυτό μας και τους άλλους στον Θεάνθρωπο Ιησού Χριστό.

          π. γ. στ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: