Δεκαπέντε χρόνια μετά τη γέννησή του σε ένα φοιτητικό δωμάτιο του
Χάρβαρντ, το Facebook έχει γίνει το πρώτο μέσο κοινωνικής δικτύωσης στον κόσμο,
με περισσότερα από 2 δισεκατομμύρια χρήστες. Πρόκειται, όμως, για μια επιτυχία
που συνοδεύεται από σκιές.
Στις 4 Φεβρουαρίου 2004 ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ ανέβαζε on line το
έμβρυο του Facebook. Σήμερα η εταιρεία είναι παρούσα σε κάθε πτυχή της
καθημερινότητας του ενός τετάρτου της ανθρωπότητας, η αξία της στο
χρηματιστήριο ανέρχεται σε 500 δισεκατομμύρια δολάρια και παράγει καθαρό κέρδος
22 δισεκατομμυρίων ετησίως.
Και στα 34 του χρόνια, ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ έχει περιουσία ύψους 62
δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Όμως, αυτό το απίστευτο success story βάλλεται εδώ και δύο χρόνια
από ένα ασταμάτητο κύμα σκανδάλων και αποκαλύψεων για τις μεθόδους του μέσου
κοινωνικής δικτύωσης, τα έσοδα του οποίου προέρχονται από τη διαφήμιση.
Η λίστα των επικρίσεων είναι μακρά: ανησυχίες για την
παραπληροφόρηση που ανθεί στην πλατφόρμα, για τη μαζική συλλογή προσωπικών
στοιχείων και την εκμετάλλευσή τους.
«Πρόκειται εδώ για μια πολύ ισχυρή εταιρεία, που έχει δημιουργήσει
προστιθέμενη αξία από την οποία εξαρτώνται πολλοί άνθρωποι» τονίζει ο
συγγραφέας και αναλυτής Τζος Μπέρνοφ. «Και αυτό συνοδεύεται από τεράστια
ευθύνη».
Αντιμέτωπο με την ωριμότητα
«Έπειτα από τα προβλήματα του 2018, το Facebook δεν επαινείται
πλέον για τις καινοτομίες του. Τα παραμικρά γεγονότα και κινήσεις
παρακολουθούνται και επικρίνονται» σημειώνει η Ντέμπρα Άχο Ουίλιαμσον,
αναλύτρια στην eMarketer. «Στα 15 του χρόνια, το Facebook πρέπει να
αντιμετωπίσει την ωριμότητα, δεν είναι πλέον αρχάριος».
Το Facebook έχει εξελιχθεί σε μια αυτοκρατορία που κατέχει
ορισμένες από τις δημοφιλέστερες δωρεάν εφαρμογές στον κόσμο: το Instagram, που
έκανε την επανάσταση στη φωτογραφία και στη σχέση με την εικόνα, ή το Messenger
και το WhatsApp για την επικοινωνία.
Καθεμία από τις εφαρμογές αυτές έχει περισσότερο από ένα
δισεκατομμύριο χρήστες. Επιτρέπουν τη διατήρηση ενός κοινού νέων που γυρίζει
την πλάτη στο Facebook, που ήδη θεωρείται στις νεαρές ηλικίες δίκτυο «για τους
γονείς».
Τους τελευταίους μήνες ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ και η Σέριλ Σάντμπεργκ, η
πανίσχυρη δεύτερη στην ιεραρχία του ομίλου και εμπνεύστρια του
υπεραποτελεσματικού οικονομικού μοντέλου, έχουν ξεκινήσει μια εκστρατεία
μεταμέλειας, υποσχόμενοι να γίνουν αποτελεσματικοί και ταχύτατοι στην
αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και της διασποράς μηνυμάτων μίσους.
Η εταιρεία δαπανά δισεκατομμύρια δολάρια για να εξυγιάνει την
πλατφόρμα, με την εφαρμογή αυτοματοποιημένων συστημάτων, αλλά και με την
επιστράτευση 30.000 ατόμων που ασχολούνται με τα θέματα της ασφάλειας, του
απορρήτου.
Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ δέχτηκε προσωπικές επιθέσεις, ορισμένες φορές
δριμύτατες. Ακολουθεί μια πολύ καλή γραμμή άμυνας: το Facebook είναι εδώ για να
βοηθά τους ανθρώπους να έρθουν κοντά, άρα μπορούμε να του έχουμε εμπιστοσύνη.
Και, παρά τις κριτικές για τη διαχείριση των προσωπικών δεδομένων,
ούτε λόγος αλλαγής μοντέλου: η εφαρμογή παρέχεται δωρεάν χάρη στη διαφήμιση, τη
στοχευμένη διαφήμιση μέσω των προσωπικών δεδομένων που έχουν περισυλλεγεί και
αναλυθεί από τους αλγόριθμους της Facebook.
Και αυτό λειτουργεί: ο αριθμός των χρηστών αυξάνεται, οι
διαφημιζόμενοι συνεχίζουν να είναι παρόντες.
Ο Τζος Μπέρνοφ είναι επιφυλακτικός: «Ο καπιταλισμός μάς έχει μάθει
να διπλασιάζουμε την επιφυλακή όταν εταιρείες που έχουν τεράστια ισχύ μάς λένε
ότι κάνουν το καλύτερο που μπορούν για μας».
Σε ένδειξη καλής θέλησης, ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ προσφέρθηκε να
συμμετάσχει αυτόν το χρόνο σε δημόσιες συζητήσεις για το μέλλον του ίντερνετ
και για τους τρόπους με τους οποίους αυτό θα υπηρετήσει την κοινωνία.
«Θέλω να συμμετάσχω δημόσια, πέραν αυτού που μέχρι σήμερα μου
επέτρεπε η δική μου comfort zone, και θα συμμετάσχω σε αυτές τις συζητήσεις στο
μέλλον, για τους συμβιβασμούς που πρέπει να κάνουμε και για την κατεύθυνση που
πρέπει να πάρουμε» εξήγησε στις αρχές του έτους.
Και σε 15 χρόνια;
Η ιστορία βρίθει εταιρειών που μέχρι χθες έμοιαζαν ακλόνητες, πριν
τελικά εξαφανιστούν.
Για το Facebook ο κίνδυνος αυτός μπορεί να έλθει από μια αλλαγή
στον τρόπο με τον οποίον οι άνθρωποι χρησιμοποιούν ή αλληλεπιδρούν με τις
ηλεκτρονικές συσκευές.
Ο Τζος Μπέρνοφ αναρωτιέται, για παράδειγμα, εάν το Facebook
ετοιμάζεται για την αγορά των έξυπνων συσκευών, όπως αυτές που προτείνουν η
Google και η Amazon.
«Το μέλλον θα ανήκει όλο και περισσότερο στη φωνή και στις
εταιρείες και τους ιδιώτες που θα αλληλεπιδρούν μέσω της τεχνητής νοημοσύνης»
τονίζει ο αναλυτής.
Και προσθέτει: «Δεν είναι βέβαιο ότι σε αυτό το περιβάλλον θα
υπάρχει θέση για το Facebook, αφού οι άνθρωποι αλλάζουν τους τρόπους με τους
οποίους αλληλεπιδρούν με τον υπόλοιπο κόσμο».
in.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου