Π.Μ. ΣΩΤΗΡΧΟΣ
Ο άνθρωπος αποτελείται από σώμα και ψυχή, αλλά δεν ζει χωριστά το ένα από το άλλο. Το ζητούμενο είναι να βρίσκονται και τα δύο σε αρμονική σχέση με προεξάρχουσα βέβαια την ψυχή που είναι η πνοή του Θεού μέσα στον άνθρωπο.
Πως όμως μπορούμε να πετύχουμε αυτή την αρμονία;
Με την αρμονία που έχει μια ζυγαριά. Δηλ. όπως προσέχουμε την ώρα που ζυγιάζουμε κάποιο είδος, ισορροπώντας την ζυγαριά βάζοντας ή βγάζοντας για να ισορροπήσει, έτσι γίνεται και στη ζωή μας, όταν θέλουμε την αρμονία του σώματος και της ψυχής. Αυτή η προσπάθεια της προσοχής με τις κατάλληλες ενέργειες μας, φέρνει την αρμονία που ζητάμε. Αυτό συμβαίνει και με την ισορροπία της ψυχής και του σώματος.
Η προσοχή μας είναι το πρώτο και το μείζον. Γιατί όπου βρίσκεται η προσοχή μας, εκεί βρίσκεται και η ψυχή μας και υποταγμένο το σώμα μας. Λ.χ. αν πεινάμε, η προσοχή μας είναι στην εξεύρεση της τροφής. Αν διψάμε αναζητούμε το νερό και αν αγαπάμε το Θεό, σκεπτόμαστε διαρκώς τον Θεό.. « όπου έστιν ο θησαυρός ημών, εκεί έσται και η καρδία ημών».
Το ζητούμενο είναι : με ποια πνευματικά μέσα μπορούμε να ελέγχουμε την προσοχή μας και μέσω αυτής την ίδια τη ζωή μας;
Πρώτον η θέληση μας πρέπει να είναι υποταγμένη στο Θεό. Δεύτερο η θερμή προσευχή. Γιατί από μόνοι μας δεν μπορούμε να νικήσουμε τις αδυναμίες μας. Το τρίτο βήμα είναι η διαρκής εγρήγορση. Να είμαστε συνεχώς άγρυπνοι μέσα μας και αυτί το επιτυγχάνουμε αναζητώντας διαρκώς την «μνήμη του Θεού». Τέλος είναι η νήψη, η συνεχής και αδιάκοπη ενδοσκόπηση του εαυτού μας, με την εξέταση των λογισμών, των επιθυμιών, της φαντασίας και κάθε κίνησης της καρδιάς μας, αν είναι σύμφωνη με το θέλημα του Θεού ή όχι.
Το Θέμα είναι : πρόσεχε πως προσέχεις.
Και είναι πρωταρχική ανάγκη να ελέγχουμε και τις πέντε αισθήσεις, γιατί απ’ αυτές περνούν από μέσα μας οι περισσότερες προσβολές των πειρασμών.
Αλλά και η ψυχή μας έχει τις δικές της αισθήσεις και μάλιστα είναι πιο ισχυρές, όπως η φαντασία που αναπλάθει ή αναπαριστά τελείως ελεύθερα και αυθαίρετα τα πάντα. Γι’ αυτό ο διάβολος προτιμά να εισέλθει στο εσωτερικό μας κόσμο και αυτό οι άγιοι Πατέρες την ονομάζουν « γέφυρα των δαιμόνων».
Τελικά οφείλουμε να προσέχουμε ιδιαίτερα τα μάτια του σώματος και τη φαντασία της ψυχής. Δηλ. να προσέχουμε πως προσέχουμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου