Σε κάθε μια από τις δεήσεις που κάνει ο διάκονος ή ο ιερεύς ο λαός απαντά με το
“Κύριε ελέησον”. Ο Νικόλαος Καβάσιλας για τη σημασία του “Κύριε ελέησον” γράφει
τα εξής: “Αυτό που δίνει αξία και δύναμη στην ευχή, να μην έχουμε εμπιστοσύνη
στον εαυτό μας για εκείνα που ζητούμε, αλλά να πιστεύωμε ότι θα βρούμε την
εκπλήρωσή τους μόνο στο Θεό...”, κι ακόμη πως ο λαός “με την απόκρισή του αυτή
στις δεήσεις του λειτουργού δεν ζητάει παρά έλεος, να μας λυπηθεί δηλαδή ο
Θεός. Κι αυτό είναι αίτημα καταδικασμένων ανθρώπων, που όταν έχασαν πια κάθε δικαιολογία,
τελευταία τους μένει για να πουν στον δικαστή αυτές τις δύο λέξεις, στηρίζοντας
την ελπίδα τους όχι στη δικαιοσύνη τους, αλλά στη φιλανθρωπία του δικαστή”. Στο
σημείο αυτό οι άνθρωποι του καιρού μας αντιδρούν, γιατί δεν μπορούνε να μπουν στην αλήθεια και το πνεύμα της
Εκκλησίας και του Ευαγγελίου. Δεν δέχονται ν’ ακούσουν για φιλανθρωπία
ούτε και του Θεού, και με μια σκληρή
γνώμη φωνάζουν για δικαιοσύνη. “Δεν θέλομε φιλανθρωπία”, λένε, “δικαιοσύνη
θέλομε”! Μα η Αγία Γραφή, λέει: “Εάν ανομίας παρατηρήσεις, Κύριε Κύριε, τις
υποστήσεται;”. Αν θελήσεις, Κύριε, να μετρήσεις τις ανομίες μας, ποιος θα
αντέξει;
Αλλά ας δούμε κι
άλλη μια άλλη εξήγηση του Ν. Καβάσιλα για το “Κύριε ελέησον”. Σ’ όλη τη Μεγάλη
Συναπτή, αλλά και σ’ όλη τη θ. Λειτουργία, ο ιερέας καλεί τους πιστούς να
δεηθούν για πολλά και διάφορα, αλλά οι
πιστοί που είναι γύρω του μόνο να ελεηθούν εύχονται κι ένα μόνο λόγο λένε στο
Θεό... Γιατί να ζητάς το έλεος του Θεού, είναι να ζητάς τη βασιλεία του, που ο
Χριστός υποσχέθηκε κι αυτήν να δώσει σ’ εκείνους που τη ζητάνε, αλλά και όσα
τους χρειάζονται. Γι’ αυτό λοιπόν οι πιστοί αρκούνται μόνο σ’ αυτή τη δέηση,
γιατί αυτή τα μπορεί όλα μαζί”.
Πραγματικά ο Ιησούς
Χριστός το κηρύττει καθαρά στο Ευαγγέλιο: “Ζητείτε πρώτον την βασιλείαν του
Θεού και την δικαιοσύνην αυτού και ταύτα πάντα προστεθήσεται υμίν”. Να ζητάτε
πρώτα τη βασιλεία του Θεού και τη δικαιοσύνη του κι όλα αυτά που σας
χρειάζονται θα σας προστεθούν. Το έλεος του Θεού είναι η δύναμη της θείας
βασιλείας . Έχοντας το θείο έλεος τα έχουμε όλα για τη σωτηρία μας. Η θ.
Λειτουργία προς τα εκεί μας οδηγεί, προς τη βασιλεία του Θεού. Είναι η ίδια
ευλογημένη Βασιλεία.
γ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου