Κυριακή 26 Μαΐου 2019

Κυριακή της Σαμαρείτιδος Πνεύμα και Αλήθεια



Ο διάλογος του Χριστού με τη Σαμαρείτιδα αποκαλύπτει, ότι για να αναστηθεί ο πνευματικά νεκρός άνθρωπος πρέπει να ζωντανέψει το πνεύμα του. Ο  Χριστός δίνει στη Σαμαρείτιδα  το άγιον Πνεύμα, που είναι πνεύμα σωτήριο, πνεύμα ανεξάντλητης ζωής, πνεύμα δυνάμεως, πνεύμα γνώσεως, πνεύμα καθάρσεως, πνεύμα αγάπης. Από ένα τέτοιο πνεύμα έχει ανάγκη ο άνθρωπος κάθε εποχής.

          Η διαπίστωση ότι “εν πνεύματι και αληθεία δει προσκυνείν” τον Θεό μας αφυπνίζει και μας υπενθυμίζει, ότι ο τρόπος που λατρεύουμε τον Θεό δεν μπορεί να έχει σχέση με την ψεύτικη ικανοποίηση της συνειδήσεως μας, με την επιφανειακή τήρηση του γράμματος, με τον ποσοτικό υπολογισμό των πράξεών μας, με την ωφελιμιστική σκέψη της αμοιβής. Επίσης, δεν μπορεί να έχει σχέση με την τυποποίηση της στάσεώς μας απέναντι στον Θεό μέσα σε καθιερωμένες και ξηρές λέξεις ή εκφράσεις, χωρίς τη βίωση του περιεχομένου τους.

          Το “εν πνεύματι κι αληθεία” σημαίνει ζωή εν Χριστώ και ζωή εν Αγίω Πνεύματι. Με άλλα λόγια δηλώνει συμμετοχή στη ζωή της Εκκλησίας. Μιας Εκκλησίας που αποτελεί   ζωντανό σώμα Χριστού και όχι οργανισμού νεκρού γράμματος. Είναι μεγάλος κίνδυνος εγκλωβισμού στο ψέμα του νεκρού θρησκευτικού τύπου. Το πνεύμα της αλήθειας μας οδηγεί σε μια υγιή θρησκευτικότητα, μακριά από τη συνειδητή ή ασυνείδητη ικανοποίηση ενός “ημετέρου” κοσμικού πνεύματος, που μπορεί να βρίσκεται σε φρικτή πλάνη.

          Έτσι, λοιπόν, οι δύο κυρίαρχες λέξεις “πνεύμα” και “αλήθεια”  της ευαγγελικής διήγησης, μας οδηγούν στην πιο ψηλή διατύπωση περί του Θεού και περί του τρόπου λατρείας του. Το Άγιον Πνεύμα είναι το δώρο του Θεού και προσφέρεται δια του Χριστού στην ανθρωπότητα. Η Αλήθεια, από την άλλη πλευρά, δεν είναι κατάκτηση νοητικής δυνάμεως του ανθρώπου, αλλά αποκάλυψη Θεού. Η αλήθεια δεν είναι μια ιδέα, αλλά πρόσωπο, μια ζωή, που θυσιάστηκε για να ζωοποιήσει τον άνθρωπο. Είναι ο αναστημένος Ιησούς Χριστός, που συνάντησε η Σαμαρείτιδα. Η συνάντηση του κάθε ανθρώπου μαζί Του, αποτελεί ένα διαχρονικό ζητούμενο.

          Γ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: