Οι γραμμές πού θ' ακολουθήσουν δεν έχουν σκοπό να ταχθούν υπέρ ή εναντίον μιας πολιτικής παρατάξεως, ούτε ακόμη ότι διακυβεύουν τα δικαιώματα των εργαζομένων. Απλώς είναι μερικές παρατηρήσεις υποκειμενικού χαρακτήρα. Η πρώτη παρατήρηση είναι ότι στη σημερινή εποχή έχουμε αντιστρέψει τα πράγματα. Θεωρούμε τα υλικά αγαθά ως υπέρ αγαθά και πολλοί νομίζουμε ότι είναι τα μόνα αγαθά στη ζωή μας. Σε ευρύτερο επίπεδο όλα τα οικονομικά συστήματα είναι υλιστικά, αφού παραγνωρίζουν τελείως τον πνευματικό παράγοντα, αλλά και ο κόσμος σκέπτεται υλιστικά. Δεν ισχυριζόμαστε, ότι ο άνθρωπος δεν πρέπει να αγωνίζεται για να ανεβάσει το εισόδημα του, ώστε να μην υποφέρει, αλλά τονίζουμε κυρίως το γεγονός ότι θεοποιήσαμε την ύλη. Εξαρτούμε από αυτή όλες τις λύσεις, και αυτή ακόμη την ευτυχία. Δυστυχώς στις μέρες μας τα πρόσωπα έχουν γίνει πράγματα και τα πράγματα πρόσωπα! Δεν δίνουμε και τόση σημασία στους ανθρώπους όση στο χρήμα και στα υλικά αγαθά. Η βάση όμως του πολιτισμού δεν είναι ή ύλη, αλλά το πνεύμα. Στην Εκκλησία λέμε ότι ή προσκόλληση στην ύλη είναι «φραγμός των έσω». Πρέπει ν' απαλλαγούμε από την δουλεία στα κτίσματα ή από την δουλεία πού επιβάλλουν τα κτίσματα. Να πάψουμε να είμαστε ειδωλολάτρες. Η θεοποίηση της ύλης και η αντίληψη ότι αυτή είναι πηγή όλων των λύσεων, είναι είδωλο πού πρέπει να γκρεμισθεί. Η δεύτερη παρατήρηση είναι άτι όλη ή ζωή μας -εργαζομένων και εργοδοτών- εμπνέεται από την καταναλωτική σκέψη. Ζούμε, λέμε, σε καταναλωτική κοινωνία. Το έχουμε παρακάνει με την καλοπέραση και την ηδονιστική θεώρηση της ζωής. Τα περισσότερα διαφημιζόμενα προϊόντα αναφέρονται στο φαγητό και στην διασκέδαση. Δεν προφθάνει η τηλεόραση να διαφημίσει ένα προϊόν ως το καλύτερο του κόσμου και την άλλη μέρα γεμίζουν τα καταστήματα αγοραστές, έστω κι αν δεν το έχουν ανάγκη. Ο κάθε κατασκευαστής για να πλουτίσει βρίσκει ένα ιδιαίτερο τρόπο και εμείς υποκύπτουμε στον πειρασμό της αγοράς του, χωρις να το έχουμε πραγματική ανάγκη.
Το κακό όμως ξεκινάει από ψηλά, όταν επιτρέπονται αυθαίρετα και ανεξέλεγκτα διαφημίσεις πού επηρεάζουν την σκέψη των καταναλωτών, ιδιαίτερα με την τηλεόραση, και φθάνει μέχρι τα τελευταία στρώματα του λαού πού είναι επιρρεπή σε τέτοιους πειρασμούς.
Δυστυχώς όλος ο πολιτισμός μας είναι αυτοερωτικός. Ικανοποιεί την ηδονή. Μιλάμε για λιτότητα και η καλοπέραση βρίσκεται στο ζενίθ. Όλοι φροντίζουν ν' αλλάξουν το αυτοκίνητο, τα έπιπλα κ.λ.π. Ο Άγιος Ισαάκ ο Σύρος διδάσκει, ότι εκείνος πού μεριμνά «πέραν του δέοντος ακουσίως εκπίπτει του θεού».
Η τρίτη παρατήρηση είναι ότι έχουμε καταργήσει την ισορροπία μεταξύ καθήκοντος και δικαιώματος. Όλοι ζητούμε δικαιώματα αλλά αδιαφορούμε για τις υποχρεώσεις πού έχουμε εμείς. Όλοι ζητούμε λιγότερη εργασία και περισσότερα χρήματα: περισσότερη κατανάλωση και λιγότερη παραγωγή. Από αυτό ξεκινά η εκμετάλλευση του ανθρώπου από τον άνθρωπο. Η γλυκεία ζωή είναι το όνειρο πολλών ανθρώπων.
Η' Εκκλησία όμως με τον τρόπο της μπορεί να βοηθήσει προσωπικά τους ανθρώπους και σε τέτοια θέματα -ένας συνειδητός χριστιανός εργάζεται αποδοτικά, χωρίς να θεοποιεί την εργασία, καταναλώνει λιγότερα, γιατί ζει την άσκηση, δεν εξαρτά την ευτυχία του από την ύλη, αλλά την εξαγιάζει βοηθώντας τους συνανθρώπους του. Η νηστεία και η ασκητική θεώρηση της ζωής, ως ζωής απελευθερώσεως από κάθε τι πού επιβάλλει την δουλεία, νομίζουμε πώς είναι σημαντικά στοιχεία για την έξοδο από αυτή την δυσκολία. Αν εφαρμόζαμε μερικές διατάξεις της Εκκλησίας θα είμαστε σε καλύτερη θέση. Μακαρίζουμε τις δυτικές κοινωνίες πού έχουν εξασφαλίσει ένα υψηλό βιοτικό επίπεδο, αλλά δεν σκεφθήκαμε ποτέ αν αξίζει αυτό, όταν αναμετρηθεί με το τίμημα της αγωνίας και του άγχους πού κατατρώγει τη ζωή. Αξίζουν τέτοιες καταναλωτικές κοινωνίες, όταν αυτό έχει σαν τίμημα φθορά της υγείας του Λαού και ην κατάργηση κάθε πνευματικού υποδομής; Πρέπει να μάθουμε να ζούμε λιτά. Η λιτότητα είναι αρχοντιά και ελευθερία. Να μη ζούμε με τέτοιο τρόπο, ώστε να μας επιβάλλεται η λιτότητα. Πρέπει να την ζήσουμε με την δική μας προσωπική ελευθερία. Η Εκκλησιαστική ζωή κα στο σημείο αυτό φαίνεται να είναι σύγχρονη και επίκαιρη.
π.Γ.Στ.
2 σχόλια:
ενδιαφέρουσες απόψεις, ιδιαιτέρως επίκαιρες και πνευματικές.
ίσως θα πρέπει να δούμε τα πράγματα πιο πνευματικά και να εγκαταλείψουμε τις υπερπροσπάθειες για να αποταμιεύσουμε χρήματα. χάνουμε την ζωή μας στο συνεχές κυνήγι του πλούτου και δεν βλέπουμε ότι το πραγματικό νόημα είναι αλλού.
ο Χριστός μας περιμένει και μεις του γυρνάμε την πλάτη.
Πράγματι "ενδιαφέρουσες απόψεις, ιδιαιτέρως επίκαιρες και πνευματικές", που είναι εύκολο να λέγονται όταν κάθε μήνα πέφτει ο μισθουλάκος βρέξει - χιονίσει.
Αν πείτε όμως σ' έναν από τους χιλιάδες μακροχρονίως άνεργους οικογενειάρχες, ότι σκέπτεται υλιστικά και ότι έχει θεοποιήσει την ύλη, φοβάμαι ότι η απάντηση που θα πάρετε θα είναι πολύ σκληρή και δεν θα την αντέξουν τα ευαίσθητα αυτάκια σας.
Δημοσίευση σχολίου