Σάββατο, 22 Φεβρουαρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΕΩ Ευαγγέλιο : Μτθ. 25, 31- 46


Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΑΝΤΑΜΟΙΒΗΣ ΚΑΙ ΣΩΤΗΡΙΑΣ
                       

                        Εν ολίγοις


                        Στη διήγηση της σημερινής παραβολής, μας δίνεται συμβολικά μία εικόνα για τον τρόπο με τον οποίο θα κριθούν οι άνθρωποι στην έσχατη κρίση, για ν’  αποκατασταθεί η αγάπη και η δικαιοσύνη.
                        Στη βυζαντινή εικονογραφία συναντάμε την παράσταση «της ετοιμασίας του θρόνου της Β΄ παρουσίας του Κυρίου». Οι χριστιανοί από την αποστολική ήδη εποχή ζούσαν έντονα την έλευση του Χριστού και την αποκαλούσαν «ημέρα της δόξης του Κυρίου». Η αναμονή για τη Β΄ παρουσία του Χριστού είναι το αίτημα των πιστών, για το θρίαμβο της Β. τ. Θ. και την επικράτηση της δικαιοσύνης και της αγάπης του.
                        Με τη διδασκαλία για τη Β΄ παρουσία συνδέεται και η ανάσταση των νεκρών και τη κρίση των ανθρώπων Η ανάσταση των νεκρών είναι διδασκαλία κατ’ εξοχήν χριστιανική, για την οποία είχαν αντιρρήσεις οι αρχαίοι Έλληνες, που πίστευαν μόνο στην αθανασία ψυχής. Για την Εκκλησία καθένα άνθρωπος είναι μία μοναδική και ανεπανάληπτη προσωπικότητα με αυτοσυνειδησία με την οποία εκφράζεται και υπάρχει. Η προσωπική-ατομική ανάσταση του ανθρώπου είναι μία αναδημιουργία του Θεού για την επικρότηση θελήματος του.
                        Η κρίση του κόσμου, δηλ. η ανταμοιβή των ανθρώπων έχει ξεχωριστή θέση στη χριστιανική διδασκαλία. Ο Ιησούς θεωρεί την ιστορία σαν το χρόνο  από τον οποίο εξαρτάται η αιωνιότητα. Η κάθαρση και η λύτρωση του ανθρώπου γίνεται πραγματικότητα σε αυτή τη ζωή. Γι’ αυτό και δεν αποδεχόμαστε την θεωρία της μετενσάρκωσης που θα μπορούσε να ξαναδώσει και πάλι τη δυνατότητα στον άνθρωπο να βελτιώσει τη ζωή του σε μία επανάληψη.
                        Για την έννοια της ανταμοιβής έχουν γίνει πολλές παρεξηγήσεις. Μάλιστα ο χριστιανισμός κατηγορήθηκε ως θρησκεία της συναλλαγής και της εκδίκησης. Είναι χαρακτηριστική μάλιστα η μεσαιωνική άποψη, ότι ένας από τους λόγους της μαριότητας των «εκλεκτών»  θα είναι η τιμωρία και ο βασανισμός των αμαρτωλών στη κόλαση. Ο εκφοβισμός με την απειλή της κόλασης ήταν πολύ συνηθισμένο όπλο στα χέρια πολιτικών και θρησκευτικών ηγετών εναντίον των άλλων, αλλά ποτέ εναντίον του εαυτού τους. Παρατηρείται δηλ. μία απομάκρυνση από την ευαγγελική και πατερική διδασκαλία, ότι στο τέλος θα περιοριστεί το κακό στην κόλαση και θα νικηθεί ο θάνατος και όλα θα μεταμορφωθούν. Στο μεταξύ ο χριστιανός προσεύχεται και ελπίζει για τη μετάνοια και τη σωτηρία όλου του κόσμου, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο μεγάλος Ρώσος συγγραφέας Φ. Ντοστογιέφσκι στο βιβλίο του  «Έγκλημα και τιμωρία» φανταζόμενος το Χριστό να βρίσκεται ανάμεσα στους αμαρτωλούς και να καλεί κοντά του ακόμη και τα άθλια όντα να τα σώσει, γιατί δεν θεώρησαν ποτέ τον εαυτό του άξιο για να σωθούν, ενώ απορούν οι καθώς πρέπει δίκαιοι.
                        Κριτήριο για την κρίση του Θεού για τη μέλλουσα κρίση θα είναι η αγάπη όχι σαν μία συναισθηματική ή ρομαντική διάθεση, αλλά σαν στάση μπροστά στη ζωή. Η αγάπη είναι μία περιεκτική εντολή που δείχνει την τοποθέτηση του ανθρώπου μπροστά στο Θεό  τον συνάνθρωπο και τον εαυτό μας. Τα έργα της αγάπης δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να θεωρηθούν σαν ένας τρόπος εξαγοράς της αιωνιότητας. Στα πρώτα βήματα της πνευματικής ζωής μπορεί να δημιουργείται ένα τέτοιος υπολογισμός. Όσο όμως ο άνθρωπος προχωρεί στην πνευματική ζωή υποχωρούν τέτοιες απόψεις και η ζωή του ορίζεται από την αγάπη για το νόμο του Θεού και μόνο χωρίς κανένα υπολογισμό.
                        Ο άνθρωπος θεωρεί τη δόξα του Θεού τελικά ανάλογα  με τη βίωση της αγάπης. Όσο ο άνθρωπος αγαπά, τόσο βρίσκεται πιο κοντά στο Χριστό. Και η κοινωνία αυτή του πιστού με το Χριστό θα προκαλεί πηγή μακαριότητας(παράδεισος). Αντίθετα τώρα, η έλλειψη αγάπης θα δημιουργεί χάσμα και απόσταση από το Θεό και οι άνθρωποι θα νοιώθουν  μοναξιά και δυστυχία(κόλαση). Αυτή θα είναι η κόλαση και η τιμωρία των ανθρώπων που δεν πόρισαν ν’ αγαπήσουν.
                        Ο χρόνος για την έλευση της Β΄ παρουσίας του Κυρίου είναι άγνωστος, όπως άγνωστο είναι και το βιολογικό τέλος του ανθρώπου. Γι’ αυτό και η Εκκλησία μας καλεί σε συνεχή επαγρύπνηση –νίψη- και μετάνοια, για να είμαστε έτοιμοι για την υποδοχή του Νυμφίου Χριστού. Ο Κύριος θα έλθει «σαν  αστραπή» . Δεν θα βραδύνει. Θα έλθει σε μέρα και ώρα που δεν τον περιμένουμε. Γι’ αυτό χρειάζεται ετοιμότητα. 

Καλή Κυριακή


π. γ. στ.   

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Καλη σαρακοστη.καλη δυναμη.καλο αγωνα.ωραιο το μηνυμα του ευαγγελιου.

Αντιαιρετικά, Η Εκκλησία γ΄

Η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι λοιπόν η Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία. Και είναι όχι γιατί το θέλουμε εμείς, αλλά γιατί αυτή δι...