Οι Φράγκοι που ήθελαν να διασπάσουν την Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, μας
αποκάλεσαν από Ρωμαίους Γραικούς τον 8ο αι. και αργότερα τον 19ο αι. Διέσπασαν
τα Βαλκάνια για την μη επανασύσταση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας ( Βυζάντιο).
Απ’ όλες τις
ιστορικές μαρτυρίες γνωρίζουμε ότι η Κύπρος, η Ελλάδα, η Ήπειρος, η Θράκη,
ολόκληρη η Μακεδονία ήταν Επαρχίες της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, αλλά είχαν
Ορθόδοξη πίστη, ανήκαν στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, είχαν Ελληνική παράδοση και
πολιτισμό και οι κάτοικοί της ήταν δίγλωσσοι.
Οι Τούρκοι μέχρι τον
19ο αι. ονόμαζαν Ρούμελη ολόκληρη την Μακεδονία, την Ήπειρο, όλες τις εκτάσεις
από το Βελιγράδι ως την Πελοπόννησο, δηλαδή όλο το Ευρωπαϊκό μέρος της
Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Επομένως, μέχρι τον 19ο αι. επικράτησε η Ρωμιοσύνη με
την ενιαία πίστη, την Ελληνορθόδοξη παράδοση (μουσική, αγιογραφία, κ. λ. π.),
παρά τις γλωσσικές διαφορές.
Επειδή υπηρέτησα
στην Ι. Μ. Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας και διάβασα όλους τους κώδικες με τα
πρακτικά της Δημογεροντίας των Βοδενών, που διασώζονται στο παλαιό αρχείο της
Ιεράς Μητροπόλεως Βοδενών (Εδέσσης) με την Ορθόδοξη παράδοση και την Ελληνική
αυτοσυνειδησία της υπαγόταν και η Γευγελή, και μάλιστα ο τότε Μητροπολίτης,
κατά την διάρκεια της Τουρκοκρατίας,
άφησε την έδρα του και πήγε να εορτάσει το Πάσχα εκεί, προφανώς γιατί υπήρχε
ανάγκη.
Επίσης διάβασα για
την ηρωϊκή δράση και στάση των Επισκόπων, των Δημογερόντων και των κατοίκων τη
περιοχής να ανήκουν στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και αντιδρούσαν με όλες τις
δυνάμεις τους στις εθνικιστικές προπαγάνδες
Η διάσπαση της
Ρωμιοσύνης των Βαλκανίων σε Κράτη και της Μακεδονίας έγινε τον 19ο και 2ο αι.
κάτω από την επίδραση του δυτικού διαφωτισμού και της πολιτικής των δυτικών
δυνάμεων, της Ρωσίας και της Σερβίας, και αντέδρασε το Οικουμενικό Πατριαρχείο,
με την Σύνοδο του 1872 που αποφάσισε
εναντίον του εθνοφυλετισμού.
Ναυπάκτου Ιεροθέου:
“Μακεδονικό” ή Σκοπιανό” ζήτημα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου