Δευτέρα 15 Μαΐου 2023

Μια ερμηνεία στο Πάτερ ημών...

 


« ως εν ουρανώ και επί της γης..»- «Τον άρτον ημών το  επιούσιον».

          Εδώ πέρα, λέγει ο άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος, ο Χριστός, βάζει τον καθένα μας υπεύθυνο για τη σωτηρία όλου του κόσμου. Δεν λέει, «Θεέ μου, να γίνει το θέλημά σου στη ζωή μου», αλλά να γίνει το θέλημά σου ως εν ουρανώ και επί της γης, να γίνει σ’ ολόκληρη τη γη. Θυμάμαι σ’ ένα νησί, στη Κω, που είχα πάει μια φορά είχα δει μια γριούλα. Μου λέει, «Εγώ δεν ξέρω γράμματα και δεν ξέρω να κάνω καμιά προσευχή, μα ούτε το Πιστεύω μπορώ να πω ούτε το Πάτερ ημών. Γι’ αυτό, το βράδυ όταν πέσω να κοιμηθώ, κάνω το σταυρό μου και παρακαλώ ο Θεός να ξημερώσει με το καλό όλο τον κόσμο». «Καλά κάνω;» Της λέω, καλά κάνεις».

          Βλέπετε, η γριούλα είχε συλλάβει το μυστικό της ευχής αυτής και επειδή ζούσε μέσα στην Εκκλησία, και επειδή είχε τη χάρη του Χριστού που κυκλοφορούσε μέσα στην ύπαρξη της αθόρυβα, όπως πάει ο χυμός της αμπέλου προς το κλίμα, γι’ αυτό, χωρίς να ξέρει γράμματα, έκανε αυτό το αληθινό: παρακαλούσε ο Θεός   να ξημερώσει με το καλό όλο τον κόσμο. Έτσι λοιπόν λέμε «ως εν ουρανω και επί γης».

          Παρακάτω λέμε, «τον άρτον ημών τον επιούσιον». Όταν φθάσουμε στο σημείο να περάσουμε τη Γεσθημανή και να πούμε στη δύσκολη στιγμή, «Θεέ μου, γενηθήτω το θέλημά σου», και δεν δυσανασχετούμε, δεν αγανακτούμε, αλλά αυτό το δεχόμαστε   με καρτερία και ηρεμία, τότε νομίζω ότι είναι ικανό το πνευματικό μας στομάχι να χωνέψει την όντως τροφή πάλιν είναι ο ίδιος ο Κύριος, ο Ιησούς Χριστός. Είδατε ότι είπε: «Εγώ ειμί ο άρτος ο ζων ο εκ του ουρανού καταβάς. Εάν τις          φάγη εκ τούτου του άρτου, ζήσεται εις τον αιώνα». Εγώ είμαι ο αληθινός άρτος, ο ζωντανός, που κατέβηκε από τον ουρανό, και αν κανείς φάει απ’ αυτόν τον άρτο θα ζήσει και δεν πρόκειται να πεθάνει. Δηλαδή παίρνει από τώρα μια δύναμη και μια χάρη η οποία τον βοηθά να ξεπεράσει το θάνατο. Ήδη από τώρα, ενώ βρίσκεται εν σαρκί,  βρίσκεται μέσα στην αιώνια ζωή.

          Γι’ αυτό όταν, λέει ο Κύριος, «τον άρτον ημών τον επιούσιον δος ημίν σήμερον», τι ακριβώς θέλει να πει; Και λένε οι Πατέρες ο «επιούσιος» σημαίνει ο άρτος που αφορά την ουσία του ανθρώπου ή ο άρτος της επιούσιας ημέρας. Επιούσα ημέρα είναι η επόμενη μέρα, και επόμενη ημέρα είναι ο επόμενος αιών, είναι η βασιλεία των ουρανών. Έτσι λοιπόν, παρακαλούμε το Θεό Πατέρα να μας αξιώσει της «επιούσης ημέρας», του ουρανίου άρτου, του Ιησού Χριστού, να μας Τον δώσει σαν τροφή αληθινή από σήμερα. Και ενώ βρισκόμαστε εν σαρκί, ενώ βρισκόμαστε σ’ αυτό τον κόσμο, ο αληθινός άρτος που θα μας τρέφει νάναι ο άρτος των αγγέλων, ο άρτος της «επιούσης ημέρας», ο άρτος της μελλούσης ζωής και βασιλείας.

          Αρχιμ.  ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, Προηγουμένου  Ι. Μ. Ιβήρων Αγίου Όρους

Δεν υπάρχουν σχόλια: