Δευτέρα, 16 Αυγούστου 2010

Χωροθέτηση περιφερειακών κέντρων Εµπορίου, Υπηρεσιών & Πολιτισµού για τις ΜµΕ (α')

Ανδρέας Β. Γαλάνης

Επιχειρησιακός Ερευνητής

Ειδικός Δημόσιων Συγκοινωνιών



Σήμερα ζούμε σε μια εποχή παγκόσμιων ανακατατάξεων στον οικονομικό, περιβαλλοντικό και κοινωνικό τομέα, με ισχυρά ρεύματα μετακινήσεων μεγάλων πληθυσμιακών ομάδων. Μεγεθύνονται τα προβλήματα, ιδιαίτερα στους τομείς της

ενέργειας, των υδάτινων πόρων, της διατροφής, της απασχόλησης και των πρώτων υλών. Σύμφωνα με τους διεθνείς οργανισμούς απαιτείται προστασία και ορθολογική ανάπτυξη των πλουτοπαραγωγικών μας πόρων, κατανάλωση τοπικών προϊόντων,

μικρές μετακινήσεις με οικολογικά μέσα, προστασία του περιβάλλοντος, ανάδειξη γειτονιάς/οικισμών και των παραδόσεών τους.

Το ζητούμενο σήμερα για την πόλη μας είναι να μπορεί να είναι ανταγωνιστική και να προσελκύει επισκέπτες και κεφάλαια. Αυτό για τον επισκέπτη προϋποθέτει μια δημόσια συγκοινωνία οργανωμένη σε κατάλληλες διαδρομές που να προσφέρουν την αναγκαία εικόνα μιας αναγνώσιμης και αναγνωρίσιμης πόλης. Αυτές οι διαδρομές θα αναδείξουν και την αυθεντικότητα και την πολυμορφία της. Όταν ο επισκέπτης αντιμετωπίζει εμπόδια στη μετακίνησή του τότε αισθάνεται ξένος και απαξιώνει την πόλη.

Το Ι.Χ. έκανε την πόλη μας να εκραγεί προς κάθε κατεύθυνση. Το μεγάλο στοίχημα του αιώνα είναι η συγκράτηση του ρυθμού επέκτασης των πόλεων και όχι ο γιγαντισμός τους, που υποχρεώνει τους κατοίκους να χρησιμοποιούν εντατικά το Ι.Χ.

Το κλειδί γι’ αυτό το στόχο είναι τα Κέντρα Εμπορίου, Υπηρεσιών και Πολιτισμού στην περιφέρεια του κέντρου και οι Δορυφόροι Πόλεις. Αυτά είναι τα κύρια «φίλτρα» για την προστασία των πόλεων και τη βιωσιμότητά τους.

Στο διεθνή χώρο οι πολεοδόμοι και οι συγκοινωνιολόγοι συμφωνούν τώρα στο ότι, πρώτη προτεραιότητα είναι να μειωθεί η χρήση των Ι.Χ. Τα αυτοκίνητα απαιτούν τεράστια δίκτυα δρόμων και χώρων στάθμευσης για ασφυκτικά γεμάτες πόλεις.

Απαιτείται μια άλλη αντίληψη ώστε να δημιουργηθούν πόλεις με πολλαπλά κέντρα, όπου οι άνθρωποι θα ζουν κοντά στους χώρους εργασίας τους με εύκολη πρόσβαση στα ΜΜΜ.

Γι αυτό το λόγο έχω προτείνει (από το 2006) την ανάπτυξη Κέντρων Εμπορίου, Υπηρεσιών & Πολιτισμού σε επιλεγμένους συγκοινωνιακούς κόμβους που θα εξυπηρετούνται από τοπικές γραμμές και γραμμές «κορμού». Με αλλαγή των χρήσεων γης στα συγκεκριμένα σημεία μπορούν να οικοδομηθούν πολυώροφα κτίρια αποκλειστικά για γραφεία και καταστήματα. Η οργάνωσή τους θα προβλέπει καταστήματα για μικρομεσαίες επιχειρήσεις και όχι για μεγάλα πολυκαταστήματα.

Η ενεργοποίηση του ιδιωτικού τομέα σε οργανωμένους χώρους θα ενδυναμώσει τις τοπικές επιχειρήσεις και θα αυξήσει την απασχόληση. Τέλος τα κέντρα αυτά θα φιλοξενούν χώρους πολιτισμού για όλες τις ηλικίες και θα διαθέτουν μεγάλα υπόγεια

parking δύο ορόφων. Θέλουμε χώρους που θα αναδεικνύουν το μεσογειακό τοπίο με συνθέσεις φωτός, χρωμάτων και στοιχείων της φύσης (δένδρα, κρήνες, βράχους, λιμνούλες, μνημεία, εκθέσεις) που θα εξυπηρετούν την κοινωνικότητα, την

επιμόρφωση, τον ενεργό πολίτη. Θα είναι οι χώροι επικοινωνίας και γιορτής, το σαλόνι της γειτονιάς. Μία πόλη χωρίς τέτοια κέντρα είναι ένα σώμα χωρίς πνεύμονες.

Η φιλοσοφία αυτής της πρότασης είναι να μετακινήσουμε τις υπηρεσίες και τα προϊόντα αντί να μετακινούνται οι πολίτες. Με αυτό τον τρόπο δημιουργούμε νέα κέντρα έλξης μετακινήσεων και μπορούμε έτσι να προσανατολίσουμε τη ζήτηση και να αποσυμφορίσουμε το κέντρο. Οι θέσεις που προτείνονται προς έρευνα για να αναπτυχθούν στην πόλη Κέντρα Εμπορίου, Υπηρεσιών & Πολιτισμού είναι οι εξής:

1. Στη συμβολή των Σιδηροδρ. Γραμμών με τις οδούς Γλαύκου, Ανθείας, Ελ. Βενιζέλου, Κανελλοπούλου, Μ. Ανδρόνικου & Φέγγου.

2. Στη συμβολή της Ελ. Βενιζέλου με τις οδούς Καλαβρύτων, Πλαστήρα & Μεγάλης Περιμετρικής (Κ4).

3. Στη συμβολή της Γλαύκου με τις οδούς Ευβοίας, Ακρωτηρίου & Πατρών -Κλάους.

4. Στη συμβολή της προβλεπόμενης Λεωφ. Ζαβλανίου-Μποζαϊτίκων με Μικρή Περιμετρική, Μεγάλη Περιμετρική & οδό Αντ. Τρίτση.

5. Στις θέσεις: Μειλίχου και Μαλέα, π. Μείλιχος και Ηρώων Πολυτεχνείου.



συνεχίζεται...

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

ο κ.Γαλάνης είναι ένας εξαίρετος επιστήμονας αι μελετητής και μακάρι η Πάτρα να είχε δυο τρεις σαν αυτόν που αφιλοκερδώς καταθέτει τις απόψεις και τις ιδέες του για την όμορφη πόλη της Πάτρας.
Ας όψεται όμως το διαπλεκόμενο σύστημα εργολάβων, μηχανικών και Δήμου που λυμαίνεται τις αναθέεις των έργων καθώς και την μοιρασιά της πίτας σε δικούς της ανθρώπους και δεν αφήνει κανέναν άλλο να προσεγγίσει τα θέματα της πόλης.
Έτσι κατάντησαν την Πάτρα οι επαγγελματίες πολιτικοί και οι επαγγελματίες χρηματοεισπράκτορες. Για αυτούς σημασία έχουν μόνο τα λεφτά και άσε την Πάτρα να καταστρέφεται.

Μπράβο κΓαλάνη. Συνεχίστε να προσφέρετε τις υπηρησίες σας στην Πάτρα.