Σε ημερήσια εφημερίδα της Κεφαλλονιάς της 30ης Αυγούστου του έτους μας δημοσιεύθηκε σχόλιο μόνιμου σχολιαστή της αναφορικά με το πανηγύρι του Αγίου Γερασίμου Κεφαλληνίας του ιδίου μηνός. Γίνονται παράπονα, λέει «για τα σκουπίδια, τις ανύπαρκτες τουαλέτες και τα πεζοδρόμια από την Εκκλησία μέχρι τον Πλάτανο και όχι μόνο που σηκώνουν μπουχό σκόνης» και εισηγείται να γίνει «κάποιο λίφτινγκ στην περιοχή» ώστε να μη επαναληφθούν τα ίδια χάλια τον Οκτώβριο, κατά την εορτή του Προστάτη μας, προτείνει δε αυτά να γίνουν από τους υπεύθυνους της Μονής οι οποίοι εισπράττουν γύρω στις 96.000 ευρώ από τους εμπόρους του Παζαριού. Επί λέξει λέγει: «…μαθαίνουμε ότι για τις 5-6 μέρες που γίνεται το Παζάρι στον Άγιο, οι έμποροι πληρώνουν γύρω στις 96.000 ευρώ ενοίκιο τη φορά στους υπεύθυνους της Μονής. Δεν μπορούμε με τα λεφτά, τουλάχιστον, αυτά, να γίνει κάποιο λίφτινγκ στην περιοχή…».
Θα είχα πολλά να πω για τα καλά και κακά του Πανηγυριού, τις ακολουθίες, τη λιτανεία, το παζάρι μια και γεννήθηκα σαυτόν τον τόπο και επί πλέον σαν ιερέας δικαιούμαι και δύναμαι να καταθέσω εξειδικευμένο λόγο. ίσως άλλη φορά. Τώρα θα σταθώ μόνο στο γεγονός της δήθεν εισπράξεως των ενοικίων από τους υπευθύνους της Μονής για να πληροφορήσω τον συντάκτη ότι τα χρήματα από τα νοίκια των εμπόρων του παζαριού δεν τα εισπράττει η Μονή αλλά η τέως Κοινότης Ομαλών.
Πήγα στο Μοναστήρι και η Ηγουμένη πικραμένη και στεναχωρημένη μου έδειξε το υπ’ αρ.5234/ της 7-12-2000 συμφωνητικό της συμβολαιογράφου Άννας Κεκάτου μεταξύ της Μονής του Αγίου Γερασίμου και της κοινότητος Ομαλών εκπροσωπούμενης από τον τότε πρόεδρό της Σ. Ματιάτο.
Με το εν λόγω συμφωνητικό στην τοποθεσία Μικρός Κάμπος η Μονή «…παραχωρεί στην κοινότητα Ομαλών το δικαίωμα να διαμορφώσει και κατασκευάσει με ευθύνη και δαπάνες της δρόμο πλάτους 10-12 μέτρων συνολικής εκτάσεως περίπου 5 στρεμμάτων…ως μόνιμος χώρος τοποθέτησης των μικροπωλητών απαγορευμένης της χρήσης ηχητικών συσκευών από αυτούς και υπεύθυνης προς τούτο Κοινοτικής Αρχής Ομαλών». Επίσης «…απαγορεύεται η εγκατάσταση μονίμων λυομένων κτισμάτων εκτός των ημερών της πανηγύρεως ». Και παρακάτω: «…παραχωρείται στην κοινότητα Ομαλών επί του δρόμου τοποθέτησης των μικροπωλητών το δικαίωμα κατασκευής εγκαταστάσεων ανθρώπινης διαμονής των μικροπωλητών όπως εγκατάσταση ύδρευση, τουαλετών…..ρεύμα».
Από το 2000 λοιπόν τα χρήματα που καταβάλουν ως ενοίκιο οι μικροπωλητές τα εισπράττει η κοινότης Ομαλών.
Ο συντάκτης του σχολίου στην τοπική εφημερίδα γνωρίζει το ποσό (92.000 ευρώ) που εισπράχτηκε φέτος, αγνοεί όμως αυτούς που τα εισέπραξαν και λανθασμένα λέγει ότι αυτοί είναι οι υπεύθυνοι της Μονής! Προφανώς το ποσό αυτό του προέκυψε από τους εξής υπολογισμούς:1600 μέτρα είναι η αμφίπλευρη απόσταση του δρόμου που εγκαθίσταται το παζάρι. Για τέσσερα μέτρα όπως μου είπε μικροπωλητής πλήρωσε 250 ευρώ δηλαδή 62 ευρώ περίπου το μέτρο Για τα 1600 μέτρα: 1600 Χ 62= 96.000 ευρώ. Το ποσό αυτό μετά την κατάργηση της κοινότητος Ομαλών φυσικά θα το εισέπραξε ο Δήμος Κεφαλληνίας. Απομένει να το επιβεβαιώσει η να μας διορθώσει αν κάνουμε λάθος ο επί των οικονομικών του Δήμου υπεύθυνος Αντιδήμαρχος.
Σύμφωνα με ρήτρα του παραχωρητηρίου υπεύθυνος για «ανθρώπινη διαμονή» των μικροπωλητών αλλά και των πελατών τους, είναι αυτός που εισπράττει τα ενοίκια. Το θέμα της καθαριότητος του χώρου έχει πλέον καταστεί έντονο τελευταία με την παρουσία και παραμονή πολυπληθών Τσιγγάνων που κάνουν τις διακοπές τους με τα αυτοκίνητά τους τα ψητά τους και τα τραγούδια τους επί μία εβδομάδα στον ευρύτερο χώρο της Μονής.
Με λύπη μου διαπιστώνω ότι το περίφημο πανηγύρι του Αγίου μας αποχρωματίζεται Από τόπος συγκεντρώσεως των απανταχού Κεφαλλήνων και άλλων αλλαχόθεν πιστών, που έρχονταν ποδαράτο από όλα τα χωριά της Κεφαλλονιάς και όχι μόνο για να γεμίσουν αγαλλίαση και να πάρουν την ευλογία του Αγίου, κατάντησε παζάρι και τόπος κατασκηνώσεως. Λίγα χρόνια πριν μου είχε προκλητικά πει ο πρόεδρος των μικροπωλητών ότι πρέπει να τους χρωστάμε ευγνωμοσύνη γιατί αυτοί φέρνουν τους προσκυνητές.
Πράγματι το πανηγύρι κατάντησε παζάρι! Αν αυτό το θέλετε με οικονομικά μεγέθη ιδού: Τριπλάσια χρήματα εισέπραξε η Κοινότης (ο Δήμος) από τα ενοίκια του παζαριού από όσα έπεσαν στο παγκάρι του Αγίου - αν με πληροφόρησε σωστά η Ηγουμένη. (Οι εισπράξεις του μοναστηριού μετά από κάθε πανηγύρι μετρώνται από επιτροπή και κατατίθενται στο λογαριασμό της Μονής. Μπορεί να ελεγχθούν από οποιονδήποτε αλλά και η Ηγουμένη ή η Μητρόπολη μπορεί να το πει). Υπολογίστε τώρα και το τζίρο του Παζαριού που πρέπει να φτάνει μερικές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ και βγάλτε μόνοι σας τα συμπεράσματα.
΄Ετσι που κατάντησε φαίνεται πως γίνεται το πανηγύρι για να τα κονομάνε οι μικροπωλητές και η Κοινότητα, να κάνουν τις διακοπές τους οι τσιγγάνοι και να επιδεικνύονται οι πολιτικοί και άλλοι εκ των ημετέρων.
Κατά τα υπόλοιπα η Μονή έχει το όνομα πως βγάζει τα λεφτά. Τόσα πολλά μάλιστα που σύμβουλος του Δήμου εισηγήθηκε με τα λεφτά του πανηγυριού να πληρώσουν τους ανθρώπους του Κοργιαλενείου Ιδρύματος που έχει οικονομικό πρόβλημα και οι υπάλληλοι του έχουν κάνει επίσχεση εργασίας. Επικροτώ την άποψή του αν τα έσοδα της Μονής ήταν τόσα πολλά ή αν αυτή εισέπραττε τα νοίκια από τους μικροπωλητές, όπως είχα εισηγηθεί στην Ηγουμένη, πριν το Μοναστήρι παραχωρήσει στο Ματιάτο το χώρο και την εκμετάλλευσή του. Να εισπράττει δηλαδή η Μονή τα χρήματα από τα ενοίκια και κάθε χρόνο να τα διαθέτει ανά την Κεφαλληνία σε φιλανθρωπικούς, εκπαιδευτικούς, κοινωνικούς και άλλους σκοπούς, ευλογία του Αγίου στους Κεφαλλονίτες. Τέτοιο πράγμα βέβαια δεν το δέχτηκε ό Δεσπότης που βρισκόταν τότε σε μεγάλες αγάπες με τον πρόεδρο των Ομαλών. Έτσι τα χρήματα τελικά κατέληγαν στην Κοινότητα Ομαλών σαν μια προσφορά του Αγίου στους κατοίκους. Δεν ακούστηκε ποτέ όμως μια ευχαριστία για την ευεργεσία αυτή της Μονής στην Κοινότητα, ούτε τι ποσό συνέλεγε από τα ενοίκια. Αντιθέτως άνοιξε η όρεξή της και διεκδικεί και τον λιτανευτικό χώρο του δρόμου από τον Πλάτανο μέχρι το Καμπαναριό για να εγκαταστήσει μόνιμα εποχιακούς εμπόρους και να εισπράττει τα νοίκια και τα συμπαρομαρτούντα.
Η Εκκλησία, δυστυχώς, δεν έχει δυνατότητα να πληροφορήσει ευρέως και να διαφωτίσει τους ανθρώπους για τα πράγματά της και κυρίως δεν διατυμπανίζει το έργο της, έτσι τα διάφορα κακόβουλα μυθεύματα που αναπαράγονται δεν μπορεί να τα αναχαιτίσει. Όταν έμαθε τα πιο πάνω η ηγουμένη δεν είχε διάθεση να αντιδράσει. Ταπεινή, ευθεία, ειλικρινής, τίμια και εργατική με την αδελφή της Αγνή και την Ευπραξία (στην έβδομη δεκαετία της ζωής τους και οι τρείς) προσπαθούν να κυβερνήσουν το μοναστήρι αφού η Εκκλησιαστική Αρχή δεν είναι σε θέση να βοηθήσει και κατευθύνει. Μόνη τους καταφυγή ο Γέροντάς τους τον οποίον παρακαλούν: «Εκ των ενεδρευόντων, Γεράσιμε τρισμάκαρ, τήν δε σην ποίμνην τήρει». Ελπίδα του Μοναστηριού απομένουν οι 6-7 ρουμάνες νεαρές κοπέλες που έχουν προσηλωθεί στο Μοναστήρι. Σαυτές τις αλλοεθνείς έχει εναποτεθεί πλέον το μέλλον της περίφημης Μονής του Αγίου Γερασίμου, του Σεβάσματος των Κεφαλλήνων. Μη πυροβολείτε λοιπόν την Μονή, είναι κρίμα !
Φραγκάτα 9-9-2011
Πρωτοπρ. Δρ. Ιωάννης Δ. Μεσολωράς.
Υ.Γ Είχα γράψει το κείμενο όταν πληροφορήθηκα ότι η καλή εφημερίδα και ο συντάκτης της είχαν την εντιμότητα να διορθώσουν τα εσφαλμένα. Συμβαίνει καμιά φορά δόκιμοι και έντιμοι άνθρωποι να πέφτουν θύματα κακόβουλων πληροφοριοδοτών. Όταν δε υπάρχει- που δυστυχώς υπάρχει – δυσμενής διάθεση απέναντι στην Εκκλησία οι πληροφορίες υιοθετούνται εύκολα και άκριτα. Πάντως η υπόθεση των ενοικίων από το παζάρι τόσων χρόνων και του φετινού χρειάζεται φως.
Θα είχα πολλά να πω για τα καλά και κακά του Πανηγυριού, τις ακολουθίες, τη λιτανεία, το παζάρι μια και γεννήθηκα σαυτόν τον τόπο και επί πλέον σαν ιερέας δικαιούμαι και δύναμαι να καταθέσω εξειδικευμένο λόγο. ίσως άλλη φορά. Τώρα θα σταθώ μόνο στο γεγονός της δήθεν εισπράξεως των ενοικίων από τους υπευθύνους της Μονής για να πληροφορήσω τον συντάκτη ότι τα χρήματα από τα νοίκια των εμπόρων του παζαριού δεν τα εισπράττει η Μονή αλλά η τέως Κοινότης Ομαλών.
Πήγα στο Μοναστήρι και η Ηγουμένη πικραμένη και στεναχωρημένη μου έδειξε το υπ’ αρ.5234/ της 7-12-2000 συμφωνητικό της συμβολαιογράφου Άννας Κεκάτου μεταξύ της Μονής του Αγίου Γερασίμου και της κοινότητος Ομαλών εκπροσωπούμενης από τον τότε πρόεδρό της Σ. Ματιάτο.
Με το εν λόγω συμφωνητικό στην τοποθεσία Μικρός Κάμπος η Μονή «…παραχωρεί στην κοινότητα Ομαλών το δικαίωμα να διαμορφώσει και κατασκευάσει με ευθύνη και δαπάνες της δρόμο πλάτους 10-12 μέτρων συνολικής εκτάσεως περίπου 5 στρεμμάτων…ως μόνιμος χώρος τοποθέτησης των μικροπωλητών απαγορευμένης της χρήσης ηχητικών συσκευών από αυτούς και υπεύθυνης προς τούτο Κοινοτικής Αρχής Ομαλών». Επίσης «…απαγορεύεται η εγκατάσταση μονίμων λυομένων κτισμάτων εκτός των ημερών της πανηγύρεως ». Και παρακάτω: «…παραχωρείται στην κοινότητα Ομαλών επί του δρόμου τοποθέτησης των μικροπωλητών το δικαίωμα κατασκευής εγκαταστάσεων ανθρώπινης διαμονής των μικροπωλητών όπως εγκατάσταση ύδρευση, τουαλετών…..ρεύμα».
Από το 2000 λοιπόν τα χρήματα που καταβάλουν ως ενοίκιο οι μικροπωλητές τα εισπράττει η κοινότης Ομαλών.
Ο συντάκτης του σχολίου στην τοπική εφημερίδα γνωρίζει το ποσό (92.000 ευρώ) που εισπράχτηκε φέτος, αγνοεί όμως αυτούς που τα εισέπραξαν και λανθασμένα λέγει ότι αυτοί είναι οι υπεύθυνοι της Μονής! Προφανώς το ποσό αυτό του προέκυψε από τους εξής υπολογισμούς:1600 μέτρα είναι η αμφίπλευρη απόσταση του δρόμου που εγκαθίσταται το παζάρι. Για τέσσερα μέτρα όπως μου είπε μικροπωλητής πλήρωσε 250 ευρώ δηλαδή 62 ευρώ περίπου το μέτρο Για τα 1600 μέτρα: 1600 Χ 62= 96.000 ευρώ. Το ποσό αυτό μετά την κατάργηση της κοινότητος Ομαλών φυσικά θα το εισέπραξε ο Δήμος Κεφαλληνίας. Απομένει να το επιβεβαιώσει η να μας διορθώσει αν κάνουμε λάθος ο επί των οικονομικών του Δήμου υπεύθυνος Αντιδήμαρχος.
Σύμφωνα με ρήτρα του παραχωρητηρίου υπεύθυνος για «ανθρώπινη διαμονή» των μικροπωλητών αλλά και των πελατών τους, είναι αυτός που εισπράττει τα ενοίκια. Το θέμα της καθαριότητος του χώρου έχει πλέον καταστεί έντονο τελευταία με την παρουσία και παραμονή πολυπληθών Τσιγγάνων που κάνουν τις διακοπές τους με τα αυτοκίνητά τους τα ψητά τους και τα τραγούδια τους επί μία εβδομάδα στον ευρύτερο χώρο της Μονής.
Με λύπη μου διαπιστώνω ότι το περίφημο πανηγύρι του Αγίου μας αποχρωματίζεται Από τόπος συγκεντρώσεως των απανταχού Κεφαλλήνων και άλλων αλλαχόθεν πιστών, που έρχονταν ποδαράτο από όλα τα χωριά της Κεφαλλονιάς και όχι μόνο για να γεμίσουν αγαλλίαση και να πάρουν την ευλογία του Αγίου, κατάντησε παζάρι και τόπος κατασκηνώσεως. Λίγα χρόνια πριν μου είχε προκλητικά πει ο πρόεδρος των μικροπωλητών ότι πρέπει να τους χρωστάμε ευγνωμοσύνη γιατί αυτοί φέρνουν τους προσκυνητές.
Πράγματι το πανηγύρι κατάντησε παζάρι! Αν αυτό το θέλετε με οικονομικά μεγέθη ιδού: Τριπλάσια χρήματα εισέπραξε η Κοινότης (ο Δήμος) από τα ενοίκια του παζαριού από όσα έπεσαν στο παγκάρι του Αγίου - αν με πληροφόρησε σωστά η Ηγουμένη. (Οι εισπράξεις του μοναστηριού μετά από κάθε πανηγύρι μετρώνται από επιτροπή και κατατίθενται στο λογαριασμό της Μονής. Μπορεί να ελεγχθούν από οποιονδήποτε αλλά και η Ηγουμένη ή η Μητρόπολη μπορεί να το πει). Υπολογίστε τώρα και το τζίρο του Παζαριού που πρέπει να φτάνει μερικές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ και βγάλτε μόνοι σας τα συμπεράσματα.
΄Ετσι που κατάντησε φαίνεται πως γίνεται το πανηγύρι για να τα κονομάνε οι μικροπωλητές και η Κοινότητα, να κάνουν τις διακοπές τους οι τσιγγάνοι και να επιδεικνύονται οι πολιτικοί και άλλοι εκ των ημετέρων.
Κατά τα υπόλοιπα η Μονή έχει το όνομα πως βγάζει τα λεφτά. Τόσα πολλά μάλιστα που σύμβουλος του Δήμου εισηγήθηκε με τα λεφτά του πανηγυριού να πληρώσουν τους ανθρώπους του Κοργιαλενείου Ιδρύματος που έχει οικονομικό πρόβλημα και οι υπάλληλοι του έχουν κάνει επίσχεση εργασίας. Επικροτώ την άποψή του αν τα έσοδα της Μονής ήταν τόσα πολλά ή αν αυτή εισέπραττε τα νοίκια από τους μικροπωλητές, όπως είχα εισηγηθεί στην Ηγουμένη, πριν το Μοναστήρι παραχωρήσει στο Ματιάτο το χώρο και την εκμετάλλευσή του. Να εισπράττει δηλαδή η Μονή τα χρήματα από τα ενοίκια και κάθε χρόνο να τα διαθέτει ανά την Κεφαλληνία σε φιλανθρωπικούς, εκπαιδευτικούς, κοινωνικούς και άλλους σκοπούς, ευλογία του Αγίου στους Κεφαλλονίτες. Τέτοιο πράγμα βέβαια δεν το δέχτηκε ό Δεσπότης που βρισκόταν τότε σε μεγάλες αγάπες με τον πρόεδρο των Ομαλών. Έτσι τα χρήματα τελικά κατέληγαν στην Κοινότητα Ομαλών σαν μια προσφορά του Αγίου στους κατοίκους. Δεν ακούστηκε ποτέ όμως μια ευχαριστία για την ευεργεσία αυτή της Μονής στην Κοινότητα, ούτε τι ποσό συνέλεγε από τα ενοίκια. Αντιθέτως άνοιξε η όρεξή της και διεκδικεί και τον λιτανευτικό χώρο του δρόμου από τον Πλάτανο μέχρι το Καμπαναριό για να εγκαταστήσει μόνιμα εποχιακούς εμπόρους και να εισπράττει τα νοίκια και τα συμπαρομαρτούντα.
Η Εκκλησία, δυστυχώς, δεν έχει δυνατότητα να πληροφορήσει ευρέως και να διαφωτίσει τους ανθρώπους για τα πράγματά της και κυρίως δεν διατυμπανίζει το έργο της, έτσι τα διάφορα κακόβουλα μυθεύματα που αναπαράγονται δεν μπορεί να τα αναχαιτίσει. Όταν έμαθε τα πιο πάνω η ηγουμένη δεν είχε διάθεση να αντιδράσει. Ταπεινή, ευθεία, ειλικρινής, τίμια και εργατική με την αδελφή της Αγνή και την Ευπραξία (στην έβδομη δεκαετία της ζωής τους και οι τρείς) προσπαθούν να κυβερνήσουν το μοναστήρι αφού η Εκκλησιαστική Αρχή δεν είναι σε θέση να βοηθήσει και κατευθύνει. Μόνη τους καταφυγή ο Γέροντάς τους τον οποίον παρακαλούν: «Εκ των ενεδρευόντων, Γεράσιμε τρισμάκαρ, τήν δε σην ποίμνην τήρει». Ελπίδα του Μοναστηριού απομένουν οι 6-7 ρουμάνες νεαρές κοπέλες που έχουν προσηλωθεί στο Μοναστήρι. Σαυτές τις αλλοεθνείς έχει εναποτεθεί πλέον το μέλλον της περίφημης Μονής του Αγίου Γερασίμου, του Σεβάσματος των Κεφαλλήνων. Μη πυροβολείτε λοιπόν την Μονή, είναι κρίμα !
Φραγκάτα 9-9-2011
Πρωτοπρ. Δρ. Ιωάννης Δ. Μεσολωράς.
Υ.Γ Είχα γράψει το κείμενο όταν πληροφορήθηκα ότι η καλή εφημερίδα και ο συντάκτης της είχαν την εντιμότητα να διορθώσουν τα εσφαλμένα. Συμβαίνει καμιά φορά δόκιμοι και έντιμοι άνθρωποι να πέφτουν θύματα κακόβουλων πληροφοριοδοτών. Όταν δε υπάρχει- που δυστυχώς υπάρχει – δυσμενής διάθεση απέναντι στην Εκκλησία οι πληροφορίες υιοθετούνται εύκολα και άκριτα. Πάντως η υπόθεση των ενοικίων από το παζάρι τόσων χρόνων και του φετινού χρειάζεται φως.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου