Τετάρτη 20 Απριλίου 2011

ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΤΑΡΤΗ, «της αλειψάσης τον Κύριον, μύρω, πόρνης γυναικός», π.Γ.Στ.


                           ΣΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ

          Ο υπέροχος ύμνος της Κασσιανής  μοναχής κυριαρχεί στον όρθρο της Μ. Τετάρτης που ψάλλουμε πάντα το βράδυ της Μ. Τρίτης.
          Υπάρχει μια νοσταλγία σ’ αυτόν τον ύμνο ανάλογο με εκείνο των Χαιρετισμών της Θεοτόκου. Ίσως γιατί έρχεται στην κατάλληλη ώρα και διεισδύει στα βάθη της ψυχής, γιατί έρχεται να ταράξει τα θολά νερά της αμαρτωλής υπόστασης της. Να ρίξει το φως της σελήνης στ’αξεδιάλυτα σκότη και να ζωογονήσει την καταπονημένη ελπίδα. Γιατί έρχεται ν’ αποσπάσει το νου από τη ματαιότητα των εγκοσμίων επιδιώκοντας και δίνοντας ευκαιρίες αναζήτησης της αλήθειας, μέσα από την αγάπη του Χριστού και τη θυσία Του.
          Η αγάπη ανοίγει δρόμους στη θυσία κι’ οι δύο μαζί απεργάζονται  την λύτρωση. Μπροστά στις δυνάμεις της η αχλή της αμαρτίας σκορπίζει και καθαρίζεται ο ορίζοντας της ψυχής. Τον οίστρο της ακολασίας διαδέχεται η σφοδρά επιθυμία για κάθαρση των παθών και επούλωση των τραυμάτων. Η μετάνοια  και η ανάγκη της συγγνώμης  αναλύονται μέσα από τις πηγές των δακρύων.
          Όλα όσα συμβαίνουν στην υπέροχη εξομολόγηση της « εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα γυνή» μπορεί να συμβεί στην ψυχή  του κανενός μας, έστω κι αν το τάλαντο για να εκφραστεί σε ύψος και βάθος, με την ανάλογη χάρη απουσιάζει. ‘Όμως είναι η κατάλληλη ώρα για να νοιώσουμε πιο έντονα το Θεό της συγγνώμης που οδεύει  προς τον Γολγοθά. Χωρίς την σταυροαναστάσιμη πορεία Του θα ζούσαμε την ενοχή  χωρίς λύτρωση και δυνατότητα υπέρβασης  του αδιεξόδου. Εκείνος έγινε η λύτρωση μας, το μοναδικό σημείο αναφοράς των αισθημάτων, των πταισμάτων, των δακρύων της μετάνοιας και της ομολογίας μας. Μέσα  από το μυστήριο της Εκκλησίας στη Σύναξη και των ι. Ακολουθιών, μέσα από τη μετάνοια και την Ευχαριστία αποζητούμε τη χάρη. Ζούμε την παρουσία Του, ενωμένοι μαζί Του στο Σταυρό και την Ανάσταση.
          Ιδού λοιπόν, « νυν καιρός ευπρόσδεκτος, ιδού νυν ημέρα σωτηρίας». 

π.Γ.Στ.



Δεν υπάρχουν σχόλια: