Ο καλός ή ο κακός θάνατος δεν
προσδιορίζεται τελικά από την εξωτερική μορφή του, από την ευκολία ή τη
δυσκολία με την οποία επέρχεται, αλλά από την εσωτερική κατάσταση με την οποία
τον αντιμετωπίζει ο άνθρωπος. Ο καλός θάνατος δεν είναι πάντοτε εύκολος, ούτε ο
εύκολος θάνατος είναι πάντοτε καλός. Χαρακτηριστικά είναι τα ερωτήματα που
διατυπώνει σχετικά με το θέμα αυτό ο ιερός Χρυσόστομος : μήπως ήταν κακός ο
θάνατος του Ιωάννου, επειδή αποκεφαλίσθηκε, ή του Στεφάνου, επειδή
λιθοβολήθηκε, ή όλων των μαρτύρων, επειδή τελείωσαν με σκληρό τρόπο τη ζωή
τους; Και απαντά ο ίδιος : κακός δεν είναι ο θάνατος αυτός, αλλά ο θάνατος μέσα
στην αμαρτία.
Αλλά και στον αρχαίο ελληνικό κόσμο,
από τον οποίο προέρχεται η έννοια της ευθανασίας, αυτή δεν συνδέεται τόσο με
την εξωτερική μορφή του θανάτου, όσο με τους όρους υπό τους οποίους αυτός
πραγματοποιείται. Ευθανασία είναι ο
φυσιολογικός θάνατος, που έρχεται να ολοκληρώσει τη ζωή, ή και ο ένδοξος
θάνατος, που συνδέεται με κάποια ηρωική πράξη ή θυσία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου