της Αναστασίας Κλώνη, θεολόγου
Ο π. Γερβάσιος παρά το συγγραφικό του τάλαντο δεν ασχολήθηκε συστηματικά με τη συγγραφή, διότι προτιμούσε να ομιλεί παρά να γράφει. Εν τούτοις άρθρα του επί θεμάτων για τον «ευαγγελισμόν του λαού» δημοσιεύθηκαν από το 1918 τόσο στις τοπικές εφημερίδες, όπως ο «Νεολόγος Πατρών», «Το Φως», η «Απογευματινή» και τα περιοδικά «Ο Απόστολος Ανδρέας» και «Η Αλήθεια», όσο και σε περιοδικά των Αθηνών, όπως «Η Ενορία» και «Ιωάννης ο Βαπτιστής». Το 1918 δημοσίευσε στην εφημερίδα «Νεολόγος Πατρών» τις πρώτες του μελέτες στα Ευαγγέλια της Κυριακής, ενώ η έκδοση των βιβλίων του άρχισε το 1951. Ο μακαριστός Γέροντας μας κληροδότησε θεοφώτιστα κείμενα που χαρακτηρίζονται από αγιογραφική θεμελίωση, πίστη στην πατερική παράδοση, υψηλό ύφος και άριστη διανόηση, ώστε να μας δίδεται η δυνατότητα να θαυμάσουμε τον «ιερουργουντα το ευαγγέλιον του Θεού» (Ρωμ. 15,16).
Το πρώτο βιβλίο του με τον τίτλο «Ευσεβείς Μελέται» (Εν Πάτραις 1951) σε σύνολο 240 σελίδων εκδόθηκε από τη Σχολή Χειροτεχνίας η «Αγία Ταβιθά». Περιλαμβάνει γραπτά κηρύγματα του Γέροντα σε Κυριακά ευαγγελικά αναγνώσματα που είχαν δημοσιευθεί σε συνέχειες στην εφημερίδα «Νεολόγος Πατρών» από το Πάσχα του 1950. Σκοπός του βιβλίου είναι να δοθεί η αφορμή στους αναγνώστες και μελετητές να ερευνήσουν βαθύτερα «τα ρήματα ταύτα της αιωνίου ζωής», διότι αυτά περιέχουν «κεκρυμμένην διδασκαλίαν "προς πάντα ωφέλιμοι'(Β'Τιμ. 3,16)». Μεταξύ των θεμάτων που πραγματεύεται ο σεβάσμιος Γέροντας είναι η αξία της εργασίας, η πατρική ευθύνη, η αμέλεια για την αιώνια ζωή, η οφειλή πολλαπλασιασμού του ταλάντου καθενός, διατί υψούται ο Τίμιος Σταυρός, η εξυγίανσις της κοινωνίας είναι έργο των γυναικών, η ευγνωμοσύνη αρχή μετανοίας και σωτηρίας καθώς και μελέτες για την εορτή του Αγίου Ανδρέου, του Αγίου Δημητρίου, των Τριών Ιεραρχών και του Μ. Φωτίου (6 Φεβρουαρίου).
Τα «Επίκαιρα Προβλήματα» είναι το δεύτερο βιβλίο το οποίο συνέγραψε το 1954 και ανατυπώθηκε προς αποπεράτωση του ημιτελούς κτιρίου της Σχολής Χειροτεχνίας η «Αγία Ταβιθά», [σε β' έκδοση, (Εν Πάτραις) 1962, ασ. 208], με πρόλογο του μακαριστού καθηγητού Πανεπιστημίου και ακαδημαϊκού Παναγιώτου Μπρατσιώτου, ο οποίος προλογίζει όπως σημειώνει το βιβλίο «ίνα αποτίσω και δημοσία φόρον τιμής και αγάπης προς τον σεβάσμιον άνδρα» . Στο βιβλίο αυτό ο π. Γερβάσιος πραγματεύεται καθημερινά ζητήματα υπό το φως των ιερών κανόνων. Είναι διδαχές και αποτελούν αντίλαλο στις σημερινές ανάγκες της εκκλησιαστικής μας ζωής. Τα περισσότερα άρθρα του αφορούν το μέγα υπούργημα της εξομολογήσεως. Με τρόπο ωφέλιμο και εποικοδομητικό διευκρινίζει ζητήματα που σχετίζονται με το ποιμαντικό έργο της Εκκλησίας και με τον βίο των πιστών. Γράφει επί παραδείγματι ότι το έργο των εξομολόγων είναι δυσχερέστατο και πολύ κινδυνώδες διότι έχουν την εξουσία του «λύειν και δεσμείν αμαρτίας» και πρέπει να κατανοήσουν καλώς ότι όπως συγχωρούν αμαρτίες ομοίως ενδείκνυται και επιβάλλεται να εφαρμόσουν κατά γράμμα τους ιερούς κανόνες.
Το τρίτο βιβλίο του φέρει τον τίτλο «Ερμηνευτική Επιστασία επί της Θείας Λειτουργίας» (Εν Πάτραις 1958. Β' έκδοσις, Πάτραι 2005) αποτελεί το κύριο μυσταγωγικό του έργο και είναι αφιερωμένο στους ακροατές των θείων κηρυγμάτων και συγκοινωνούς της αγιαστικής χάριτος των ιερών Λειτουργιών που τελούσε στην Αγ. Αικατερίνη και τον Αγ. Δημήτριο Πατρών. Εδώ κατατίθεται μια ερμηνευτική και λειτουργική άποψη επί του όλου νοήματος και βάθους της Θ. Λειτουργίας, διότι ο κύριος και τελικός σκοπός είναι να απολαύσουμε την γλυκιά όψη του Κυρίου και τούτο επιτυγχάνεται, όπως παρατηρεί, διαμέσου της ενθέου προσευχής και κυρίως δια του μυστηρίου των μυστηρίων, της Θείας Κοινωνίας κατά το «ο τρώγων μου τη σάρκα και πίνων μου το Αίμα, εν εμοί μένει καγώ εν αυτώ» (Ιωάν. 6,56). Σκοπός της ερμηνευτικής επιστασίας είναι η κατανόηση των τελουμένων και λεγομένων κατά τη διάρκεια της Θ. Λειτουργίας από τους πιστούς και η μυσταγωγία τους στο ιερό μυστήριο.
Πλουσιώτατη τέλος είναι και η ύλη των κατηχητικών του μαθημάτων, την οποία όμως δεν αξιώθηκε να επεξεργαστεί και να εκδώσει συνολικά, έργο το οποίο πρέπει απαραιτήτως να πραγματοποιηθεί από τους κατόχους του υλικού, προς ωφέλεια πνευματική του χριστεπωνύμου πληρώματος της Εκκλησίας των Πατρών .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου