Αγιασμός είναι η ιερή Ακολουθία της Εκκλησίας κατά την
οποία ο ιερέας αγιάζει το νερό διαβάζοντας διάφορες προσευχές, με την επίκληση
του Αγίου Πνεύματος και την τριπλή εμβάπτιση του Τιμίου Σταυρού μέσα στο νερό.
Το αγιασμένο και ευλογημένο αυτό νερό-αγιασμός- είτε το
πίνουμε είτε ο ιερέας ρ α ν τ ί ζ ε ι μ’ αυτό το φυσικό περιβάλλον ή τα διάφορα
πράγματα του κόσμου.
Με τον τρόπο αυτό μεταβιβάζει στους ανθρώπους και τα
πράγματα του περιβάλλοντος τη χάρη, τη δύναμη, την κάθαρση και την ευλογία του
Αγίου Πνεύματος και του Τιμίου Σταυρού.
Ειδικότερα, ο αγιασμός προσφέρει στους ανθρώπους τον
ψυχοσωματικό καθαρισμό από τις αμαρτίες, τη θεραπεία από ψυχικές και σωματικές
αρρώστιες, την προστασία από τις επιδράσεις των πονηρών δυνάμεων και γενικά τον
αγιασμό της ψυχής και του σώματος.
Στα φυσικά πράγματα ο αγιασμός προσφέρει την ασφάλεια,
την προστασία από το φυσικό κακό, την απομάκρυνση των πονηρών δυνάμεων κ.λ.π.
Επειδή ο αγιασμός έχει την μεγάλη αυτή επίδραση στη ζωή
και το περιβάλλον του ανθρώπου, γι’ αυτό και η χρησιμοποίησή του είναι ευρύτατη
και πολύ συχνή.
Έτσι η Ακολουθία του Αγιασμού τελείται από την Εκκλησία
κάθε 1η του μήνα, για την ευλογία της νέας περιόδου του χρόνου-των
30 ημερών-, στην έναρξη του σχολικού έτους, για την ευλογία της εκπαίδευσης,
στα εγκαίνια νέων καταστημάτων, για την ευλογία της κατοικίας του ανθρώπου,
στην περίπτωση ασθενούντων ζώων, για την υγείας των ζώων, στα οχήματα, ξηράς
και θάλασσας, για την ευλογία των ταξιδιών κ. λ. π.
Την
εορτή όμως των Θεοφανείων τελείται ένας άλλος αγιασμός, που λέγεται Μεγάλος, σε
σχέση με τον Μικρό.
Κατά την ημέρα των Θεοφανείων η τέλεση του Μ. Αγιασμού
γίνεται στη θάλασσα ή τα ποτάμια για το αγιασμό των υδάτων. Η χρήση όμως του Μ.
Αγιασμού είναι ευρύτερη: Ραντίζονται μ’ αυτόν σπίτια, αποθήκες, πηγάδια,
δένδρα, κήποι, αμπέλια, χωράφια κ. λ. π.
Γι’ αυτό και οι πιστοί με ιδιαίτερη ευλάβεια παίρνουν τον
Μ. Αγιασμό, κατά την εορτή των Θεοφανείων και τον διατηρούν στο σπίτι τους ως
αγιαστικό μέσο για κάθε ανάγκη, όπως λέει και η σχετική ευχή.
Πάντως τόσο η Ακολουθία του Μικρού όσο και του Μ.
Αγιασμού φανερώνουν τη διάθεση της Εκκλησίας
για τη διατήρηση και τον ανακαινισμό του φυσικού περιβάλλοντος. Έτσι η
πράξη της Εκκλησίας συμπίπτει με την εσχατολογική πίστη της Εκκλησίας, πως κατά
τη Β΄ Παρουσία του Χριστού η κτίση θα ανακαινιστεί: «Ιδού καινά ποιώ πάντα».
Επιμέλεια: πρωτ. Γερ.
Στανίτσας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου