Τρίτη, 25 Μαρτίου 2014

Η Θεοτόκος και η σύγχρονη εποχή





Με αφορμή την εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου
  
Η σύγχρονη εποχή φέρει τη βαρύτερη κληρονομιά που της κληροδότησε η κίνηση του ουμανισμού. Αυτή η κίνηση, η οποία εμφανίσθηκε στα χρόνια της Αναγεννήσεως, μολονότι αρχικά έφερε κάποια χριστιανικά στοιχεία, ωστόσο κεντρικό σημείο της είναι ότι ο άνθρωπος είναι η αρχή και το μέτρο των πάντων. Όπως εύστοχα παρατηρεί ένας σύγχρονος θεολόγος, «δεν είναι δύσκολο να διακρίνουμε στην κίνηση αυτή την ανανέωση της παραδείσιας πτώσεως με νέα δύναμη στην ιστορία της ανθρωπότητος».
            Από αυτή την ιδεολογία είναι εμποτισμένες σήμερα η πλειονότητα των ανθρώπων. Από τους νέους που δεν παραδέχονται το Θεό και άρχοντες, έως εκείνους που θεωρούν μέγα κατόρθωμα το να αμφισβητούν τα πάντα. Και όλα αυτά, διότι όλη σχεδόν η ανθρωπότητα σήμερα γαλουχείται με το φρόνημα, ότι η αρχή των πάντων είναι ο ανθρώπινος νους και η ανθρώπινη λογική. «Συνέπειες της νέας αυτής μορφής πτώσεως είναι ότι ο άνθρωπος έγινε δούλος των κρατών που ο ίδιος δημιούργησε- κατά τα πρότυπα του ουμανισμού- της επιστήμης που είναι πάντοτε πολύ σχετική, των αφηρημένων φιλοσοφιών και ιδεολογιών του. Και το χειρότερο ακόμη, των μηχανών που ο ίδιος εφεύρε. Και ενώ βλέπει την καταστροφή να επικρέμαται πάνω από όλη την ανθρωπότητα σαν δαμόκλειος σπάθη, αδυνατεί να βρει κάποια λύση και προχωρά μοιρολατρικά προς το χειρότερο.
            Μπροστά σε όλη αυτή των απελπιστική κατάσταση υψώνεται ως πύργος ασάλευτος και  πνοή ελπίδος ο λόγος της Θεοτόκου: «Ιδού η δούλη Κυρίου, γένοιτο κατά το ρήμα σου». Ο λόγος αυτός κηρύττει σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης, ότι πουθενά αλλού δεν υπάρχει η διέξοδος από κάθε αδιέξοδο και κάθε απελπιστική κατάσταση, παρά στην ταπεινή αναγνώριση του Τριαδικού Θεού ως μοναδικής αρχής και πηγής κάθε καλού. Ας υποταχθούμε στο θέλημα του Κυρίου, για να βγούμε από κάθε μορφής αδιέξοδο αυτής της ζωής και να εισέλθουμε στο φως της θείας αιωνιότητας.

Αρχιμ. Π. Κ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Αντιαιρετικά, Η Εκκλησία γ΄

Η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι λοιπόν η Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία. Και είναι όχι γιατί το θέλουμε εμείς, αλλά γιατί αυτή δι...