Δευτέρα, 24 Αυγούστου 2009

Φρόνημα α'



Γιατί το χριστιανισμό τον δέχτηκαν μόνον οι Έλληνες και οι εξελληνισμένοι λαοί και δεν τον δέχτηκαν οι Εβραίοι, ενώ βγήκεν από τα σπλάχνα τους;

Ένας βέβαια δεν είναι ο λόγος. Κάθε ιστορικό γεγονός, σύνθετο στη φύση και στην ουσία του, κρατάει από πολλές πηγές. Και στο ερώτημα μας δόθηκαν πολλές α­παντήσεις. Δόθηκεν όμως και τούτη: Το χριστιανισμό τον δέχθηκαν μόνον οι Έλληνες και οι εξελληνισμένοι λαοί, γιατί αυτοί ήταν ψυχολογικά και δια­νοητικά προετοιμασμένοι από το δικό τους πολιτισμό για να τον δεχτούν. Αντίθετα στον Ιουδαίο, η νέα θρησκεία, κι αν βγήκεν από τα σπλάχνα του, φάνταζε ξενότροπα. Ήταν γι' αυτόν, σε πολλά, κάτι το ακατανόητο. Πώς μπορούσεν έξαφνα ο απόλυτα μονοθεϊστής Εβραίος να ακούη να του μιλούν για υιόν του Θεού, γεννηθέντα υπό γυναικός;

Αντίθετα ο Έλληνας ήταν ετοιμασμένος και από τη θρησκεία του και από τη φιλοσοφία του, πού δε χώριζεν α­πόλυτα το θεό από τον άνθρωπο, να δεχθή το δόγμα αυτό και να το ζήση.

Και πάλι πώς μπορούσεν ο Ιουδαίος, ο τόσο σφιχτά κλειδωμένος μέσα στα όρια της φυλής του, πού τόσο ζηλότυ­πα την ξεχώριζεν από τους άλλους λαούς το δόγμα του εκλεκτού λαού, να δεχτή να πιστεύη στον ίδιο θεό μαζί με έναν αλλόφυλο;

Αντίθετα ο Έλληνας κι εδώ ήταν πανέτοιμος, γιατί είχεν ένα βαθύ κοσμοπολίτικο ανθρωπισμό. Του τον είχε διδάξει η θρησκεία του, πού δεν ήταν «αποκλειστικά» εθνική, και η φιλοσοφία του.


Β. Ν. Τατάκης



Ελληνισμός και Χριστιανισμός, 1936.





5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Πολύ υπερβολή διακρίνω στο κείμενο αυτό. Δεν νομίζω να έχει έτσι. Τα δεδομένα από το 1936 έχουν αλλάξει. Κάποτε και συς οι παπάδες πρέπει να διακριβώσετε την σύγχρονη επιστημονική πραγματικότητα.

Ανώνυμος είπε...

και ποια είναι φίλε μου η ΅σύγχρονη επιστημονική πραγματικότητα΅ ; για εξήγησέ μας.
Η αρχαία ελληνική φιλοσοφία ήταν πολύ κοντά ιδεολογικά στον χριστιανισμό. οι μαρτυρίες των κειμένων του Σωκράτη, Πλάτωνα, Αριστοτέλη και άλλων το βεβαιώνουν.

Vasiliki Rimpa είπε...

Αυτή την απορία με τους Εβραίους αν και υπάρχουν θεολογικά τεκμηριωμένες απαντήσεις ...κάπου μου αφήνει ερωτηματικά.
Μου κάνει εντύπωση όμως το σημείο που αναφερόσαστε στο κοσμοπολίτικο χαρακτήρα και τον συνδυάζεται με τη θρηςσκεία και τη φιλοσοφία.
Γνωρίζουμε όμως ότι μιλάμε για τους Αρχαίους Θεούς και για τη φιλοσοφία - η ερώτησή μου είναι πως μπορούν αυτά να συνδυαστούν ως προθάλαμος για την καλύτερη αποδοχή του χριστιανισμού ;

Ανώνυμος είπε...

Οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι είχαν διατυπώσει πολλές επιφυλάξεις για τους Δώδεκα θεούς του Ολύμπου και πάντοτε άφηναν μια μικρή χαραμάδα για την ύπαρξη ενός άλλου Θεού.
Δεν μπορούσαν εύκολα να αποδεχθούν Θεούς με τόσες ανθρώπινες αδυναμίες και τόσα πάθη. Κάπου μέσα τους ήλπιζαν να υπάρχει κάτι διαφορετικό.
Αυτό το διαφορετικό, όταν εμφανίστηκε ο χριστιανισμός, οι Έλληνες έσπευσαν να το δοκιμάσουν. Δεν το αποδέχθηκαν πλήρως από την αρχή, εξέφρασαν επιφυλάξεις. Πάντως το βασάνισαν αρκετά και τελικά τον αποδέχθηκαν.

Ανώνυμος είπε...

Βασιλικη ενα καλο βιβλιο γιά τό θέμα αυτό είναι του Ζηζιούλα,Ελληνισμός και χρισιανισμός.