Ανηφορίζουσα η κυρά Αργυρώ προς το επί της κορυφής ευρισκόμενον εκκλησίδιον, το οποίον ο πόθος και η επιμονή των χριστιανών μάλλον ή τα σαθρότατα υλικά – τα συνηγμένα εκ των φυσικών παρακαταθηκών του λόφου: λίθοι, ξύλα, λάσπη κ.λ.π.) διετήρουν ορθόν και αντιστεκόμενον εις την φυσικήν φθοράν είχεν ήδη αρχίσει διάλογον μετά της οικοδεσποίνης του ναού.
-Αχ, Παναγιά μου! Τι με ήβρε την μαύρη! Αχ, του το έλεγα εγώ, του αθεόφοβου. Βρε κόψ’ το. Κόψ’ το το ελάττωμα πριν σε κόψει εκείνο! Τίποτε αυτός. Το χαβά του. Και μου αγρίευε μάλιστα, να τονε φοβηθώ! Που κακός χρόνος να μην τον έβρη!
Αχ, Παναγία μου! Έχεις τα δίκια σου Παρθένα μου ότι και να σου πω! Κανόνισέ τα εσύ, Παρθένα μου.
Ούτως εβόα η δύσμοιρος Αργυρώ ταχύνουσα διαρκώς το βήμα, ουδόλως εμποδιζομένη υπό της αυξανομένης κλίσεως του ανηφορικού δρομίσκου του οδηγούντος εις το εξωκκλήσιον της Παναγίας της καλουμένης «Βοηθείας».
Πλην των κραζόντων τεττίγων και ευαρίθμων πτηνών, άτινα ενθαρρυνόμενα υπό της εσπερινής λήξεως του καύσωνος ελάλλουν, ουδείς έτερος ακροατής ευρίσκετω τη ηλικιωμένη ταύτη γυναικί. Αύτη δε βεβαία έχουσα την πίστιν ότι η των ανθρώπων Μήτηρ μετά προσοχής ήκουε τον πόνο της εσυνέχιζε απτόητος την υπεράσπισιν του πταίσαντος συζύγου.
-Και τι να της πω της Παναγιάς, απευθένετω προς τον απόντα σύζυγον αυτής. Να ‘τανε αρρώστια; Να ‘τανε φτώχεια; Να προστρέξω στη χάρη της. Μα τώρα; Με ποια μούτρα βρε να της ζητήσω χάρη;
Ήτο γνωστόν εις άπαν το χωρίον εκείνον ότι ο σύζυγος της κυρά Αργυρώς ο μπαρμπα-Αντώνης ήτο άνθρωπος αγαθός, δίκαιος και τίμιος. Κατητρύχετο ωστόσο από του φοβερού αμαρτήματος της βλασφημίας. Ότε ενίκα αυτόν ο θυμός εξεστόμιζε λόγους φοβερούς, βδελυρούς και ανοσίους. Εάν δε επεχείρει τις να τον ανακόψη, το αποτέλεσμα ήτο ενάντιον, οδηγών αυτόν εις χειροτέρας και ανοσιωτέρας βλασφημίας.
Ματαίως η δύστηνος Αργυρώ επεχείρει να τον συνετίση. Ματαίως έτεροι συγχωριανοί τω έλεγον πως «Κι αυτοί άντρες είναι βρε αδερφέ και θυμώνουν μα δεν ξερνάνε δα και τέτοια λόγια». Ματαίως ο ευσεβής του χωρίου ιερεύς ο παπα Λευτέρης εζήτει παιδαγωγήσαι τον βλάσφημον εκείνον. Ο χρόνος της ζωής αυτού παρήρχετω και η ευσεβής σύζυγος έτρεμε δια την μέλλουσαν αυτού καταδίκην. Ότε δε εξωμολογείτο τον λογισμόν αυτόν εις τον πνευματικόν της παπα Λευτέρη εκείνος την παρεμύθη λέγων:
-Δεν θα αφήσει ο Θεός, Αργυρώ. Τόσες προσευχές κάμνεις ελόγου σου. Κι ο Αντώνης δεν είναι κακός άνθρωπος. Μα ο σατανάς τον έχει δέσει με τη βλαστήμια και τον κρατάει γερά. Εμείς να ευχόμαστε ο Θεός να τον συνετίσει εδώ στη γη και να τον σώσει.
Άπαξ δε εστάθη και προσέθεσε σκεπτόμενος και κινών την λευκασμένην αυτού κεφαλήν ο αγαθός λευίτης:
-Μα, για πες μου: Ελόγου σου είσαι έτοιμη να την αντέξεις την παιδαγωγίαν του Θεού στον Αντώνη;
Έθεσεν ο έμπειρος εκείνος πνευματικός την ερώτησιν ταύτην γνωρίζων ποίαν βαθυτάτη αγάπη είχεν εις τον πεπτωκότα σύζυγό της η αγαθή εκείνη ψυχή. Αγάπη ήτις υπερέβαινε τα συνήθη μέτρα εξαπλουμένη εις όλην την ύπαρξίν της. Η Αργυρώ εσκέφθη κατ’ ολίγον και ύστερον σοβαρώς ώσπερ προς τριχοκουρίαν ετοιμαζομένη παρήλλαξε το λόγιον της υποταγής λέγουσα:
-Με τη βοήθεια του Θεού, Πάτερ.
Τον λόγον τούτον είχε ήδη λησμονήσει η Αργυρώ μέχρι της προπαρελθούσης νυκτός. Την μοιραίαν εκείνην νύκτα, προσπαθών να κλείσει την θύραν του σταύλου ο Αντώνης εθύμωσε ότι αύτη τω αντεστέκετω∙ και θυμώσας εξέβαλε λόγους τρομερούς, βλασφήμους κατά του προσώπου της Υπεραγίας Θεοτόκου. Είχεν ήδη εισέλθει ο Δεκαπενταύγουστος και ακούσασα τους λόγους τούτους η Αργυρώ επάγωσε. Μυστικώς εδεήθη προς την Υπεραγίαν Θεοτόκον όπως μη προσμετρήση τω βλασφήμω συζύγω την αμαρτίαν ταύτην. Όμως φευ! Την φοράν ταύτην η δέησις δεν εισηκούσθη και ο βλάσφημος σύζυγος ερυθρός εκ του θυμού επέπεσεν βαρύς επί της δυστροπούσης θυρός, ανοίξας αυτήν βιαίως. Η Αργυρώ έσπευσεν εις βοήθειαν του ψυχή τε και σώματι πεπτωκότος συζύγου.
-Εχτύπησες Αντώνη μου; τον ηρώτησε μη αναφερομένη στας μιαράς βλασφημίας γνωρίζουσα εκ πείρας ότι άλλως θα επέφερε το αντίθετον αποτέλεσμα
Προσπαθήσας να απαντήσει ο πεπτωκώς ουκ ηδύνατο σχηματίσαι λόγον. Η γλώσσα αυτού εδυσκολεύετο να γυρίσει και ουδεμία κατανοητή λέξις εξήρχετο εκ του στόματος ειμή άναρθροι κραυγαί.
Η Αργυρώ ευθύς κατενόησε και υποστηρίξασα τον σύζυγον αυτής τον ωδήγησε εις τον οίκον χορηγήσασα αυτώ ποτήριον ύδατος. Εκείνου δε συνεχίζοντος τον ακατανόητον βρυχηθμόν παρεμύθει αυτόν λέγουσα:
-Σιγά-σιγά, Αντώνη μου. Θα μου τα πεις όλα, είσαι ταραγμένος.
Έπειτα εγκαταλείψασα αυτόν προς στιγμήν εφώρμησε προς το μικρόν εικονοστάσιον και πέσασα χαμαί εξέβαλε βαθύν λυγμόν γινώσκουσα ότι η παιδαγωγία περί ης ωμίλει προφητικώς ο παπα Λευτέρης είχεν έλθει. Κατόπιν εσηκώθη και τανυζομένη μέχρι του εικονοστασίου έλαβε την παλαιάν εικόνα της Θεοτόκου. Δεν την ησπάσθη ως εσυνήθιζε αλλά συγκλείσασσα αυτήν εν τη αγκάλη αυτής τούτον μόνον τον λόγον εψέλλισε:
-Παναγιά μου, μη μας συνεριστείς. Και εσιώπησε.
Εις την σκέψιν της Αργυρούς η ιδία ήτο αμέριστως τω συζύγω αυτής ηνωμένη και εις την τρομεράν εκείνην πτώσιν. Δια τούτο είπεν μη μας συνεριστείς.
(συνεχίζεται)
Αλεξανδρεύς
17 σχόλια:
Συγχαρητήρια. Έξοχον. Φοβερόν. Για ακόμα μια φορά, το λαμπρό ταλέντο σου Αλεξανδρέα, μας εκπλήσσει ευχάριστα. Τι γλώσσα ωραία είναι αυτή! Παπαδιαμάντης...!!! Μπράβο σου Αλεξανδρέα. Επίσης πολλά συγχαρητήρια ανήκουν και στο blog αυτό, το οποίο δίδει την δυνατότητα σε αξιόλογους ανθρώπους να εκφραστούν και να πουν λόγον ωφέλιμον. Συγχαρητήρια, και αναμένουμε την συνέχεια...
Δεν νομίζω οτι χρειάζονται σχόλια για αυτό το κείμενο.Μια λέξη τα λέει όλα"Κ Α Τ Α Π Λ Η Κ Τ Ι Κ Ο".Μπράβο σου Αλεξανδρεύς!!
Αγαπητέ Αλεξανδρέα.
Αν δεν έφερε την υπογραφή σου, και δεν γνώριζα το πόσο πολυτάλαντος είσαι, θα έλεγα πως είναι κείμενο του κυρ-Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.
Συγχαίρω και ευχαριστώ για την προσφορά σου.
Υπέροχο κείμενο με γλαφυρότατη γλώσσα.
Αλεξανδρέα ο Θεός σου έχει δώσει ένα σπουδαίο ταλέντο και πρέπει να το αξιοποιείς συνεχώς.
Ίσως θα έπρεπε να γράφεις πιο συχνά. Γιατί όχι και να εκδόσεις ένα βιβλίο.
Αναμένουμε την συνέχεια του "αντίτιμου" αλλά και άλλα σου κείμενα. Θα μας ευχαριστήσουν πολύ.
Είμαι καινούργια στον ιστοχώρο αυτό και δεν γνωρίζω πρόσωπα και πράγματα. Ο Αλεξανδρεύς είναι κανονικό όνομα ή ψευδώνυμο ; Αν είναι ψευδώνυμο, ποιο είναι το όνομα του συγγραφέα ; έχει εκδόσει κάποιο βιβλίο ;
Το θέμα της βλασφημίας είναι μεγάλο.
Είχα διαβάσει κάποτε στον Ευεργετινό ότι κάποτε ήταν ένα παιδάκι 4 ετών που είχε συνηθίσει να βλασφημάει, επειδή το άκουγε από τον πατέρα του. Κάποια φορά λέει που το παιδί βλασφήμησε επέτρεψε ο Θεός και το παιδί έπεσε κάτω ξερό και πέθανε. Προφανώς για παραδειγματισμό του πατέρα του και των οικείων.
Το θέμα είναι : είναι λογικό να πεθαίνει ένα παιδίο 4 ετών που βλασφημάει ασυνείδητα χωρίς να καταλαβαίνει τι κάνει ;
Πάντως συγχαρητήρια του Αλεξανδρεύς. Είναι ωραίο το αφήγημα του.
είναι από τις πιο ωραίες αναρτήσεις που έχετε βάλει π.Γερασιμάγγελε.
Περιμένουμε με ανυπομονησία την συνέχεια του κειμένου.
Και εις άλλα με υγεία.
Η Παναγία βοήθειά μας.
Να υποθέσουμε ότι ο Αλεξανδρεύς πήρε μεταγραφή από το μπλόγκ του ΑναστασίουΚ ;
Γιατί δεν μπορεί να αρθρογραφεί και στα δύο; Νομίζω ότι μας συμφέρει όλους να βλέπουμε άρθρα και έργα του Αλεξανδρέα σε περισσότερους χώρους.
Αλεξανδρέα συνέχισε, γράφε
Αγαπητή ανώνυμη των 3.41,
Ο Αλεξανδρεύς φυσικά είναι ψευδώνυμο.
Σεβόμαστε την επιθυμία του να κρατήσει την ανωνυμία του. Δεν έχει εκδόσει προς το παρόν κάποιο βιβλίο. Αν το κάνει, πρώτοι θα το δημοσιεύουμε.
Εμείς τον ευχαριστούμε θερμώς για την αγάπη του να μας στείλει το "αντίτιμον".
Και του ευχόμαστε ο Κύριος δια πρεσβειών της Παναγίας μας να του χαρίζει υγεία, ψυχική και σωματική, και έτη πολλά και δημιουργικά προς ωφέλειαν όλων μας.
δε μ'αρέσουν οι μιμήσεις. ο παπαδιαμάντης ήταν ένας και ανεπανάληπτος
Δεν νομίζω ότι η γλώσσα που χρησιμοποιεί ο Παπαδιαμάντης είναι αποκλειστικό προνόμιο δικό του. Η γλώσσα είναι κοινή για όλους. Ολα τα κείμενα της εποχής του μεγάλου αυτού ανδρός είναι γραμμένα στην ίδια γλώσσα. Δεν βλέπω λοιπόν το λόγο να μην μπορούμε να χρησιμοποιούμε και εμείς αυτή τη γλώσσα. Άλλωστε είναι τόσο μουσική και εύηχη που δεν σου κάνει καρδιά να σταματήσεις να την διαβάζεις. Νομίζω λοιπόν ότι δεν είναι μίμηση, όπως σημειώνεις αγαπητέ ανώνυμε. Άλλωστε περισσότερο με ενδιαφέρει τι γράφει παρά πως το γράφει.
Ευχαριστώ για την φιλοξενία και συγγνώμη για το σχόλιο.
Αλεξανδρέα σε ευχαριστούμε. Περιμένουμε με ανυπομονησία τη συνέχεια αυτού του ενδιαφέροντος διηγήματος.
Ο Παπαδιαμάντης φυσικά είναι ένας και ανεπανάληπτος. Το παρόν ξεκίνησε κυρίως σα μια άσκηση ύφους. Ελπίζω πως το περιεχόμενό του όταν ολοκληρωθεί θα δικαιώνει σε ένα βαθμό τη συγγραφή του.
Αν ωστόσο από πλευράς γλώσσας κατάφερε να σχηματίσει ένα μειδίαμα στο πρόσωπό σας, τότε αυτό μου φτάνει.
Αλεξανδρεύς
Δεν νομίζω οτι πρόκειται για μίμηση, αγαπητέ. Απλώς είναι ένας ίδιος τρόπος έκφρασης.Δηλαδή, όσοι γράφουν ελεύθερη ποίηση ή όσοι εκφράζονται μέσω της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, αυτό σημαίνει οτι ο ένας μιμείται τον άλλον;Αλλά και για μίμηση να επρόκειτο, θα ήταν μια "καλή"μίμηση που η εποχή μας την χρειάζεται!!!Αλεξανδρεύς συγχαρητήρια!!!!!!
Αλεξανδρέα μόνο μειδιάμα ;
πιστεύω πως ο Αλεξανδρέας δεν είχε σκοπό ούτε να μιμηθεί τον παπαδιαμάντη ούτε να να μας περάσει ηθικιστικά διδάγματα περί βλαστημίας.
εμένα πάντως μου άρεσε.
Κάποιος πιο πάνω είπε:
Το θέμα της βλασφημίας είναι μεγάλο.
Είχα διαβάσει κάποτε στον Ευεργετινό ότι κάποτε ήταν ένα παιδάκι 4 ετών που είχε συνηθίσει να βλασφημάει, επειδή το άκουγε από τον πατέρα του. Κάποια φορά λέει που το παιδί βλασφήμησε επέτρεψε ο Θεός και το παιδί έπεσε κάτω ξερό και πέθανε. Προφανώς για παραδειγματισμό του πατέρα του και των οικείων.
Το θέμα είναι : είναι λογικό να πεθαίνει ένα παιδίο 4 ετών που βλασφημάει ασυνείδητα χωρίς να καταλαβαίνει τι κάνει ;
Φίλε μου ο Θεός δεν τιμωρεί... Ένας πιθανός λόγος που συνέβη αυτό ίσως να ήταν για να προφυλαχθεί το παιδί από βαρύτερες αμαρτίες -που δεν μπορεί να πράξει νεκρό...
Πάντως το κείμενο ήταν καταπληκτικό...
ΕΥΓΕ!
Δημοσίευση σχολίου