Ἐκείνη, ὅμως, ἡ ἐντολὴ ποὺ κατὰ κανόνα παραμένει «ἀκατανόητη» γιὰ τοὺς περισσοτέρους ἀνθρώπους εἶναι ἐκείνη τῆς νηστείας. Ἐπειδὴ εἶναι ἀπὸ τὰ λίγα, πρακτικοῦ χαρακτῆρα, πράγματα ποὺ ζητάει ἡ Ἐκκλησία ἀπὸ τὰ μέλη της, δὲν παραλείπεται βέβαια (ἀπὸ ὅσους αἰσθάνονται μέλη της), ἀλλοιώνεται ὅμως συχνὰ τὸ πνεῦμα της μέχρι διαστροφῆς του.
Γιὰ τοὺς περισσότερους εἶναι μιὰ ἐντολὴ οὐσιαστικὰ χωρὶς κανένα ἀντίκρυσμα πλὴν ἴσως ἐκείνου τῆς (μετὰ θάνατον) ἀμοιβῆς τῆς ὑπακοῆς ποὺ ἀσκήθηκε γιὰ τὴν τήρησή της. Ἡ ἔννοια αὐτὴ εἶναι διάχυτη σὲ πάρα πολλοὺς ἀνθρώπους μέλη ἢ μή, ὄχι μόνο τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας ἀλλὰ καὶ ἄλλων δογμάτων ἀκόμα καὶ δοξασιῶν τοῦ δυτικοῦ κυρίως κόσμου. Συναντᾶ κανεὶς ἀκόμα καὶ σὲ λογοτεχνικὰ δημιουργήματα ἐκφράσεις τοῦ τύπου: «Δὲν μπορῶ νὰ φανταστῶ ὅτι ὁ Θεὸς μπορεῖ νὰ στείλει κάποιον στὴν κόλαση μόνο καὶ μόνο γιατὶ ἔφαγε ἀρτήσιμο τὴν Τετάρτη ἢ τὴν Παρασκευή», ἐκφράσεις δηλαδὴ ποὺ δείχνουν πὼς ἡ νηστεία εἶναι κάτι τὸ ἐπουσιῶδες καὶ ἀσήμαντο ποὺ δὲν ἔχει σχέση μὲ τὴν πνευματικὴ κατάσταση ἐκείνου ποὺ τὴν ἐπιτελεῖ καὶ πού, σὲ τελικὴ ἀνάλυση, μπορεῖ κάποιος νὰ φθάσει σὲ ὑψηλὰ μέτρα ἀδιαφορῶντας γι’ αὐτὴν καὶ καταπατῶντας την.
Ἀπὸ τὴν ἄλλη μεριά, (ἀλλὰ ὄχι σπάνια καὶ στὸ ἴδιο στρατόπεδο) ἔχουμε ἐκείνους ποὺ «τηροῦν» τὴ νηστεία (δηλαδὴ μόνο τὰ πρακτικὰ μέρη της, αὐτὰ ποὺ φαίνονται καὶ μετροῦνται) μὲ σχολαστικὴ ἀκρίβεια ἀλλὰ ἐπειδὴ ἐνδόμυχα, χωρὶς νὰ τὸ ἐκφράζουν στοὺς ἄλλους, ἔχουν τὴν ἴδια γνώμη μὲ τοὺς πρώτους, βρίσκουν ἕνα σωρὸ «νόμιμους» τρόπους νὰ τὴν καταπατοῦν ὡς πρὸς τὸ πνεῦμα ἐπιδιδόμενοι σὲ μύριες ὅσες γαστρονομικὲς ἀπολαύσεις, πάντοτε «νηστίσιμες». Στὴ συνέχεια συμβαίνει καὶ τὸ φαινόμενο τῆς αὐτοεκπληρούμενης προφητείας: Περνοῦν τὰ χρόνια, (νηστεύοντας μὲ αὐτὸν τὸν τρόπο), καὶ καθὼς δὲ βλέπουν καμμιὰ πνευματικὴ πρόοδο ἐπιβεβαιώνουν τὴν ἐνδόμυχη ἐκτίμησή τους ὅτι ἡ νηστεία εἶναι κάτι τὸ περιττό, κατάλληλο ἴσως μόνο γιὰ τοὺς μοναχούς. Συμβαίνει δὲ συχνά, οἱ δύο αὐτοὶ ρόλοι ποὺ περιγράψαμε νὰ ἐναλλάσσονται στὸ ἴδιο ἄτομο κατὰ περίπτωση, πρᾶγμα ποὺ καθιστᾶ καὶ τὴν ὑποκρισία του χειρότερη. Οἱ ἅγιοι ὅμως ἔτσι συμπεριφέρονταν;
Κατ’ ἀρχὴν νὰ τονίσουμε ὅτι ἡ ὕπαρξη τῆς νηστείας ἀπὸ μόνη της προϋποθέτει ἀσκητικὸ φρόνημα. Ἀλλὰ καὶ τὸ ὅλο φρόνημα τῆς Ἐκκλησίας σὲ ὁ,τιδήποτε κάνει εἶναι ἀσκητικό. Ἐκκλησία χωρὶς ἀσκητικὸ φρόνημα εἶναι ἐκκοσμικευμένη Ἐκκλησία. Ὅπως καὶ ὅλες οἱ ἐντολές, ἡ νηστεία δὲ μπορεῖ νὰ θεωρηθεῖ ὡς αὐτονομημένη ἀρετή, πολὺ περισσότερο ποὺ εἶναι «μέσο» ἀπόκτησης χάριτος καὶ ὄχι αὐτοσκοπός. Ὥστε ὅταν ἐξασκεῖται ἀποκλειστικὰ αὐτὴ χωρὶς παράλληλη τήρηση καὶ τῶν ἄλλων ἐντολῶν εἶναι ἄχρηστη ἡ ἐπιτέλεσή της. Σὲ ἄλλη περίοδο νηστείας τοῦ ἔτους ἡ Ἐκκλησία ψάλλει: «Νηστεύοντες ἀδελφοὶ σωματικῶς νηστεύσομεν καὶ πνευματικῶς» δηλώνοντας σαφῶς πὼς ἡ σωματικὴ νηστεία εἶναι ἁπλῶς προθέρμανση καὶ προλείανση τοῦ ἐδάφους γιὰ τὴν ἀπαλλαγή μας ἀπὸ τὰ πάθη.
Ἡ ἐγκράτεια λοιπὸν εἶναι ἀπαραίτητη προϋπόθεση γιὰ νὰ ἐκπληρώσει ἡ νηστεία τὸν πνευματικό της σκοπό. Εἶναι δέ, μιὰ ἀρετὴ ποὺ διακρίνει τὸ χριστιανό, σὲ κάθε περίοδο τοῦ ἔτους καὶ πολὺ περισσότερο ἐπιτείνεται στὴν περίοδο τῆς νηστείας. Ὥστε πρακτικὲς «νηστείας» τοῦ τύπου νὰ «παρατείνουμε» τὴν ὥρα τοῦ δείπνου ὥστε νὰ «πέσει» σὲ μέρα (σὲ ὥρα οὐσιαστικὰ) ποὺ «καταλύουν» (ποιοί;) γιὰ νὰ «μπορέσουμε» (ποιός μᾶς ἐμποδίζει ἀφοῦ τὸ ἔχουμε ἀποφασίσει;) νὰ καταλύσουμε κι ἐμεῖς ἢ ἄλλες πρακτικὲς κατανάλωσης «νηστήσιμου» τυριοῦ, κρέατος, ἢ ὅ,τι ἄλλο ὑπάρχει καὶ κατασκευὴ νηστίσιμων …γλυκισμάτων πανομοιότυπων γευστικὰ μὲ τὰ ἀρτήσιμα κάθε ἄλλο παρὰ ἐντὸς τοῦ πνεύματος τῆς Ἐκκλησίας τυγχάνουν, τοῦ σκοποῦ τῆς νηστείας καὶ τῆς πρακτικῆς τῶν ἁγίων.
Οἱ ἅγιοι, οἱ ὁποῖοι εἶχαν κατανοήσει ἀλλὰ καὶ διαπιστώσει ἀπὸ τὰ ἴδια τὰ πράγματα τὴν πνευματικὴ ὠφέλεια τῆς νηστείας πρόσθεταν ἀπὸ μόνοι τους περισσότερες νηστείες ἢ κανόνες ἐγκράτειας στὸ προσωπικό τους πρόγραμμα χωρὶς ὡστόσο νὰ τὴν ἐπιβάλλουν καὶ στοὺς ἄλλους. Αὐτὸ δὲν τὸ ἔκαναν γιὰ νὰ ἀποκτήσουν περισσότερη ἁγιότητα ἀπὸ τοὺς ἄλλους ἀλλὰ ἴσα-ἴσα ἀπὸ ταπεινὸ φρόνημα, γιατὶ θεωροῦσαν ὅτι αὐτοί, περισσότερο ἀπ’ τοὺς ἄλλους εἶχαν ἀνάγκη τῆς νηστείας. Αὐτὸ σημαίνει ὅτι ἂν θεωροῦμε τὸν ἑαυτό μας ἁμαρτωλό, θὰ πρέπει τότε πολὺ περισσότερο νὰ ἐγκρατευόμαστε, ἀκόμη καὶ ὡς πρὸς τὶς νηστήσιμες τροφές. Πολὺ δὲ περισσότερο ὡς πρὸς τὰ γευστικὰ ὑποκατάστατα τῶν ἀρτήσιμων.
Ἕνας ἀπὸ τοὺς σκοποὺς τῆς νηστείας εἶναι νὰ χτυπήσει τὰ πάθη ποὺ ἐμφωλεύουν στὸν ἄνθρωπο νὰ ταπεινώσει τὴ σάρκα καὶ δι’ αὐτῆς τὸ σαρκικὸ φρόνημα. Αὐτό, ἡ νηστεία τὸ ἐπιτυγχάνει μὲ τὴ «θλίψη» ποὺ προκαλεῖ στὸ σῶμα ἀπὸ τὴ στέρηση τῶν ἠδονῶν στὶς ὁποῖες αὐτὸ ἔχει ὑποδουλωθεῖ. Δηλαδὴ ἡ νηστεία τῶν τροφῶν ἀποσκοπεῖ στὴν ἡδονὴ ποὺ αὐτὲς προκαλοῦν καὶ ὄχι στὴν ἴδια τὴ φύση τους. Ἐκεῖνος λοιπὸν ποὺ καταργεῖ τὴ φύση τους ἀλλὰ κρατεῖ τὴν ἠδονή τους (πρβλ. «καθόλου ζάχαρη, ὅλη ἡ γεύση») δέρει εἰς ἀέρα καὶ καθόλου δὲν ὡφελεῖται ἀπὸ τὴ νηστεία. Ἁπλῶς κουράζεται ἄδικα
συνεχίζεται...
Ζητῶν
10 σχόλια:
Όλες οι αναρτήσεις σήμερα είναι υπέροχες!Μου είναι πολύ ωφέλιμα τα όσα διαβάζω με προσοχή στη σελίδα σας...ειδικά τις μέρες που δεν προλαβαίνω να μελετήσω ένα βιβλίο...Ευχαριστώ όλους τους υπεύθυνους αυτού του ιστολογίου και προσεύχομαι στο Θεό να διατηρήσει τον ενθουσιασμό σας για να συνεχίσετε αυτό το υπέροχο έργο...
χ.π
Θεωρώ πως ο Ζητών έχει βάθος θεολογικής γνώσης.
Βοηθάει τα μάλλα στην καλύτερη ερμηνεία του νοήματος της νηστείας.
Και φυσικά στρέφεται εναντίον εκείνων που περιμένουν να πάει 12 το βράδυ της Παρασκευής για να φάνε τα αρτήσιμα.
Θα ήταν καλύτερο να δημοσιεύονταν όλο το άρθρο μαζί.
φάγωμεν, πίωμεν. αύριο γαρ αποθνήσκομεν.
Πολλά λόγια λεει ο Ζητών χωρίς καμιά απολύτως αξία. Μάλλον έχασα τον χρόνο μου για να διαβάσω τα ίδια ξαναμασημένα λόγια. Θα περίμενα κάτι το πρωτότυπο.
Θα συμφωνησω Ζητών οτι η νηστεια εχει ως σκοπο της την εγκρατεια παντα με απωτερο σκοπο τον εξαγιασμο μας...
Ομως δεν θα ηθελα να εισαι τοσο εγκαθετος με το θεμα των νηστησιμων τυριων, γλυκων...
Πραγματικα ποιον πειραζει αν ενα γλυκο ειναι πεντανοστιμο αλλα εχει γινει απο νηστησιμα υλικα;
Ισως θα αναφερεσαι στο γνωστο ζαχαροπλαστειο C...
Την ευθυνη ολοκληρη την εχει ο παρασκευαστης..Η δουλεια η δική σου και του καθενος ειναι να παει στο ζαχαροπλαστειο και να ρωτησει: "Εχετε νηστησιμα γλυκα;" και να αγορασει αυτα...Η αμαρτια και το ατοπον θα ηταν να παρει "κοκ" ας πουμε ή παστες που ξερει εξαρχης οτι ειναι αρτησιμα, δηλαδη αν ρωτησει και απλως καταληξει να αγνοησει τα νηστησιμα...
Διοτι τις προηγουμενες μερες πηγα σε ενα ζαχαροπλαστειο και ρωτησα αν καποια γλυκα ηταν νηστησιμα και η πωλητρια μου ειπε:"μισο λεπτο να ρωτησω αν ειναι, για να μην παρω την αμαρτια εγω...Γιατι εγω θα φταιω αν σου πω πως ειναι νηστησιμα και τελικα δεν ειναι, δεν φταιτε εσεις εαν το φατε...".
Παρατηρησες ευσυνειδησια??
Τωρα εαν τα νηστησιμα φαγητα ή γλυκα ειναι νοστιμα..προσωπικα δεν με επηρρεαζει..Η Εκκλησια λεει "καταλυσις οινου και ελαιου"..Τωρα το τι θα μαγειρεψω εγω με το κρασι και το λαδι και κατα ποσο αυτο θα ειναι πεντανοστιμο δεν νομιζω επιμαινω..οτι πρεπει να πειραζει κανεναν..
Αμαρτια ως προς το θελημα του Θεου δεν κανω διοτι τρωω κατι απο λαδι και κρασι...
Απο την αλλη πλευρα οπως ευστοχα παρατηρησες υπαρχει ενα θεμα με την ευχαριστηση απο τα φαγητα...
Θα φερω δυο επιχειρηματα που ειναι αρκετα βαρυσημαντα: Πρωτον ποιος μπορει να αρνηθει οτι πολλα νηστησιμα φαγητα ειναι οντως απο την φυση τους πεντανοστιμα..τα γνωστα λαδερα κ.ο.κ., αφηνοντας στην ακρη λίγο τα υποκαταστατα..??
Ωστε δεν θα πρεπει να τα τρωμε και αυτα?
Δευτερον στο Αγιον Ορος μπορει να μην τρωνε λαδι αλλα αποκλειεται να μην εχεις γευθει το οτιδηποτε στο Αγιον Ορος και να υστερει στη γευση...και αυτο οικονομειται για πολλους λογους...
Θα φερω ενα παραδειγμα και θα κλεισω για να βγαλουν τα συμπερασματα τους μονοι τους οι τυχον αναγνωστες...
Καποιος γεροντας που εμενε μονος του σε ενα κελι στο Αγιον Ορος ηταν στα τελευταια του επειδη ηταν πολυ αρρωστος...Πολλοι μοναχοι απο τις γυρω μονες τον εξυπηρετουσαν σε ο,τι ειχε αναγκη..Μια απο αυτες ηταν και το φαγητο...Αυτος ομως εκανε σε ολη του τη ζωη αυστηρη νηστεια..Λαδι ειχε να φαει χρονια και γι'αυτο ηθελε να κρατησει τον κανονα του μεχρι τελους..Ομως οι μοναχοι οι αλλοι προσπαθουσαν να τον πεισουν να φαει λαδι για να στηριχθει ομως εκεινος δεν ηθελε..
Καποια φορα του φερνει φαγητο ενας μοναχος..Δοκιμαζει ο γεροντας και με το που το γευεται αρχισε να παραπονιεται στον μοναχο:"μα τι εχει αυτο το φαγητο μεσα; γιατι εβαλες λαδι ευλογημενε; αυτο το φαγητο ειναι πεντανοστιμο.."
Και απανταει ο μοναχος "οχι γεροντα εκανα οπως μου ειπες δεν εχω βαλει λαδι, απλως εχει πολυ αγαπη αυτο το φαγητο και σου φαινεται πεντανοστιμο..."
Η αγαπη λοιπον για τον αδελφο εκανε να δειχνει το φαγητο πεντανοστιμο..
Μηπως και αυτο το αλαδο φαγητο δεν επρεπε να το φαει ο γεροντας χαρη στην εγκρατεια της γευσης;;;
Αναζητητής
Υ.Γ. θα ηθελα μια απαντηση απο οποιονδηποτε..Αν ηταν και απο τον Ζητουντα...
Αναζητητή, το μόνο , αρκετά διαφωτιστικό, που έχω ακούσει περί όλων αυτών είναι απο τον π. Ν.Χαντζηνικολάου, ο οποίος έλεγε οτι δεν πρέπει να ψάχνουμε με τόση μανία τα συστατικά π.χ στα μπισκότα μόνο και μόνο για να ικανοποιήσουμε την επιθυμία μας.Πρέπει να κάνουμε και στέρηση στις γεύσεις, όχι να τρώμε άγευστα, αλλά να μην αλωνόμαστε στο ψάξιμο όλων των νηστίσιμων συστατικών, προκείμενου τα ράφια μας να είναι γεμάτα και να ικανοποιούμε ασύστολα την κάθε μας επιθυμία. Γιατί προσωπικά πιστεύω ότι στη νηστεία μας πιάνει ένα στερητικό σύνδρομο και τρώμε περισσότερο και από το κανονικό...
Δεν ξέρω τι θα έχει να απαντήσει σε αυτά τα τελευταία ο Ζητών, και άν θα απαντήσει, αλλά εκείνο που έχω να παρατηρήσω εγώ είναι ότι τα περισσότερα από τα σχόλια του Αναζητητή είναι εκτός πνεύματος κειμένου. Προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι ακριβώς αυτή τη νομικίστικη αντίληψη περί νηστείας ήθελε να χτυπήσει ο συγγραφέας. Αυτή την αντίληψη που όταν κάτι είναι ΔΗΛΩΜΕΝΟ ως νηστίσιμο την ...αμαρτία την έχει άλλος (εκείνος που το δήλωσε) ενώ δήθεν αυτός που το τρώει (έστω κι αν υποψιάζεται την απάτη) είναι εντελώς ανένοχος. Αν διαβάσουμε την ασκητική γραμματεία της Εκκλησίας ακόμα και των ημερών μας (π.χ. τα έργα του πατρός Σωφρονίου) θα δούμε ότι ο άγιος όχι μόνο δεν αποενοχοποιεί τον εαυτό του από τις αμαρτίες τις δικές του τις έστω συγγνωστές αλλά τον θεωρεί υπεύθυνο και για τις αμαρτίες των άλλων έστω κι αν φαινομενικά δεν υπάρχει αιτιώδης σχέση μεταξύ αυτού και των αμαρτανόντων με τις πράξεις τους. Όλος ο άνθρωπος είναι μία ανθρωπότης και οι αμαρτίες που κάνω εγώ επηρεάζουν σε ένα βαθμό τη σύνολη ανθρωπότητα όπως και η αγιότητα η δική μου διαχέει τη χάρη σε ολόκληρη την ανθρωπότητα. Γι΄ αυτό άλλωστε και ο άγιος είναι ευεργέτης της ανθρωπότητας. Άρα δεν έχει νόημα να λέμε ποιός θα πάει στην κόλαση για το κρυφίως αρτίσιμο γλυκό, όλοι έχουν τις ευθύνες τους. Κι αυτός που λέει το ψέμα κι αυτός που θέλει να ικανοποιήσει την ηδονή του κι αυτός που τον παροτρύνει κι αυτός ακόμα που δεν προσευχήθηκε αρκετά κι αυτό έγινε αιτία να "πέσουν" οι αδελφοί του. Εκείνο που νομίζω ότι προσπαθεί να πει το κείμενο είναι ότι η αμαρτία δεν είναι τόσο η "χημική" παράβαση αλλά περισσότερο κατάλυση της νηστείας αποτελεί το γεγονός ότι δια του γλυκού ο άνθρωπος σταματάει την άσκησή του έστω κι αν αυτό είναι "χημικά εντάξει". Τώρα άλλο είναι το ζήτημα αν από τη στέρηση του γλυκού ο άλλος κινδυνεύει να πέσει κάτω και να πάει στο νοσοκομείο. Γι' αυτό δεν πρέπει να ενοχοποιούμε συλλήβδην τα γλυκά νηστίσιμα ή αρτίσημα αλλά η ενοχή έγκειται στην πρόθεση και την αντοχή εκείνου που τα τρώει.
Μάλλον αυτό εννοεί λέγοντας το κείμενο "Η Εκκλησία φιλανθρώπως κινούμενη..." ότι δεν υπάρχει ακριβής ορισμός του τρόπου της νηστείας αλλά αυτή επαφίεται στον ...πατριωτισμό δηλαδή στο φιλότιμο του καθενός.
Αυτό βέβαια σημαίνει ότι ακόμα κι αν αυτά που γράφει το κείμενο είναι σωστά δεν θα πρέπει να τα παίρνουμε για να τα εφαρμόσουμε στους άλλους (π.χ. σε βλέπω να τρως νηστίσιμο γλυκό άρα αμαρτάνεις) αλλά στον εαυτό μας (τρώω νηστίσιμο γλυκό ενώ μπορούσα να εγκρατευτώ άρα λιχουδεύομαι άρα αμαρτάνω).
Στην ίδια λογική κινείται και το ζήτημα του πώς θα χρησιμοποιήσω το έλαιον και τον οίνον που μου δίνει "δικαίωμα" η Εκκλησία. Το αν αμαρτάνω έγκειται στην πνευματική μου δύναμη. Αν μπορώ να φάω το άνοστο αλλά αρνούμαι να αγωνισθώ και επιλέξω την "άνετη" οδό, αμαρτάνω έστω κι αν κανείς δεν μπορεί να το διαπιστώσει. Αν πάλι δεν αντέχω και λόγω αδυναμίας επιλέξω μια πιο άνετη κατάσταση δεν κατακρίνομαι. Ώστε κριτής για το αν αμαρτάνω δεν είναι το τι βλέπουν οι άλλοι ούτε το τι δηλώνω εγώ ("δεν αντέχω" ενώ στην πραγματικότητα τεμπελιάζω) αλλά ο Θεός που βλέπει τα κρυπτά της καρδίας μας.
Ο άγιος Σιλουανός έλεγε ότι κριτήριο για το πόσο πρέπει να εργαζόμαστε είναι το αν η εργασία που κάνουμε μας βοηθά και μας επιτρέπει να προσευχόμαστε. Αν δουλεύουμε πολύ ώστε να μην μπορούμε να προσευχηθούμε πρέπει να ελαττώνουμε την εργασία, το ίδιο κι αν τεμπελιάζουμε πολύ τότε και πάλι χάνεται η προσευχή. Το ίδιο πρέπει να εφαρμόσουμε και στην νηστεία. Πρέπει να είναι τόση και τέτοια ώστε να μας βοηθάει πνευματικά να προσεγγίσουμε το Θεό και όχι να μας δίνει απλώς σωματική άνεση.
Τέλος και το τρίτο που θίγει ο Αναζητητής είναι έτερον εκάτερον. Πολλοί άγιοι βάδιζαν προς το μαρτύριο και ενώ έμπαιναν στη φωτιά π.χ. δροσίζονταν άρα αισθάνονταν ηδονή. Αυτό δεν ήταν δικό τους θέμα ήταν θέμα του Θεού. Η δική τους θυσία παραμένει ακέραια. Ο γέροντας λοιπόν που δεν έτρωγε λάδι αλλά το φαγητό του ήταν νόστιμο σαν να έτρωγε κρέας την έκανε στο ακέραιο τη νηστεία του τώρα αν ο Θεός ήθελε να του δώσει παρηγορία με τον ένα ή τον άλλο τρόπο αυτό ήταν δικό Του θέμα. Το ίδιο συμβαίνει και με το φαγητό στο άγιο όρος. Λένε πολλοί και το βρίσκω σωστό ότι είναι η προσευχή των μοναχών που κάνει το φαγητό νόστιμο και όχι τόσο ο τρόπος που το μαγειρεύουν. Αυτό σημαίνει ότι η νοστιμιά του οφείλεται στην παρηγορία του Θεού που έρχεται μέσω της προσευχής και όχι σε εμπαθή επιτήδευση.
Δεν είμαι ειδικός επί του θέματος, επειδή όμως έτυχε να ακούσω μια ομιλία του Σεβασμιοτάτου π. Νικολάου Χανζτηνικολάου, παραθέτω τις απόψεις του έτσι όπως τις έχω συγκρατήσει στο μυαλό μου."Όποιος ζητά απο το Θεό, πρέπει να δίνει και κάτι που τον πονάει.Η νηστεία καταδυκνείει την φιλότιμη διάθεση των πιστών να προσφέρουν κάτι στο Θεό.Εμείς τρώμε νηστίσιμα , αλλά δεν νηστεύουμε ή επειδή καταναλίσκουμε μεγάλες ποσότητες φαγητού ή επειδή οι γεύσεις είναι τέτοιες που απολαμβάνουμε το φαγητό καλύτερα και από τα αρτύσιμα. Καλό είναι να μην απολαμβάνουμε όλα τα νηστίσιμα συστατικά και να λέμε ότι νηστεύουμε, γιατί αυτή η στέρηση δεν έχει σχέση με τη νηστεία, αλλά με τη χημεία(συστατικά τροφών)...Όταν παραστεί η ανάγκη μια νοικοκυρά να κάνει μια φιλοξενία, ένα τραπέζι, μια γιορτή τότε μπορεί να παρουσίασει όλη αυτή την ποικιλία των νηστίσιμων .Ή ακόμα όταν υπάρχουν παιδιά κάνουμε και εκεί μερικές παραχωρήσεις, αλλά για τον εαυτό μας συγκεκριμένα πρέπει να είμαστε πιο προσεκτικοί και να θεωρούμε ότι με τη νηστεία μας θυσιάζουμε κάτι και το δίνουμε στο Θεό".Για να μην φανούν μονόπλευρες όλες αυτές οι απόψεις περί νηστείας των τροφών, αναφέρθηκε και στον παράλληλο αγώνα που πρέπει να γίνεται για την εγκοπή των παθών μας."Ας βάλουμε σκοπό να κόψουμε έστω και ένα από τα πάθη μας. Τότε ολοκληρώνεται ο αγώνας μας. Η μια νηστεία(των τροφών), βοηθάει την άλλη(των παθών)και το αντίστροφο".Νομίζω οτι υπάρχει όλη η ομιλία στην ιστοσελίδα της Πειραϊκής Εκκλησίας.Ευχαριστώ και συγνώμη άν κούρασα...
χ.π
Ο Θεός επετρεψε να ακουσω σημερα κι εγω αυτη την ομιλια του μεσογαιας..πολυ ωραία και σωστα τεκμηριωμένη...
Η καλυτερη φραση ειναι :"Οποιος ζηταει απο το Θεο πρεπει να δωσει κατι που τον ποναει".
Θ ασυμπληρωσω "Οποιος αγαπαει τον Θεο πρεπει να δωσει κατι που τον ποναει.."
Ειναι αληθεια..."Ουκ εστιν η Βασιλεια του Θεου βρωσις και ποσις, αλλα δικαιοσυνη και ασκησις.."
Ευχαριστω για τις απαντησεις..
Αναζητητής
Δημοσίευση σχολίου