Η παράδοση αποδίδει μεγάλες τιμές στην προσωπικότητα του μοναχού Νεκτάριου, που υπήρξε ο ιδρυτής της Μονής. Γεγονός είναι ότι πέτυχε να πάρει άδεια λειτουργίας της από τους Τούρκους και να ολοκληρώσει την οικοδόμηση της. Υπάρχουν 8 έγγραφα, μεταξύ των οποίων παραχωρητήρια και ένα σουλτανικό φιρμάνι του 1777, το οποίο εκδόθηκε κατόπιν αιτήματος του Αρχιεπισκόπου Σινά, στον οποίο φαίνεται ότι ανήκε κατ' αρχάς η μονή, υπαγόμενη στη Μονή του Βελιμαχίου. Με πατριαρχικό σιγίλιο του 1748 αναγνωρίστηκε ως σταυροπηγιακή, γεγονός που επιβεβαιώνεται από άλλα τέσσερα σιγίλια που σώζονται, όλα του 18ου αιώνα. Ο κώδικας του μοναστηριού αρχίζει από το 1715 και αναφέρεται στα κτίσματα, αλλά και στην κτηματική περιουσία που δωρήθηκε από ιδιώτες. Από τα έγγραφα που διασώθηκαν δεν είναι σαφές εάν το 1715ο Νεκτάριος ίδρυσε το μοναστήρι αυτό ή το Παλαιομονάστηρο στο Αλεποχώρι, γι' αυτό και ο Θωμόπουλος θέτει χρονολογία ιδρύσεως 1715-1728. Ο τάφος του Νεκτάριου βρίσκεται στη νότια στοά του αύλειου χώρου, προ του βόρειου τοίχου του καθολικού, όπου και υπαίθρια Αγία Τράπεζα και εικόνα της Θεοτόκου. Κατά την Επανάσταση δεν φαίνεται να υπέστη τις καταστροφές και δηώσεις που συνέβησαν σε άλλες μονές. Η παράδοση πάντως αναφέρει ότι ο Γιουσούφ Πασάς, που έκαψε πολλά μοναστήρια της Αχαΐας, κατέστρεψε τις τοιχογραφίες, βγάζοντας με το ξίφος τα μάτια των αγίων.
Το μοναστήρι διατηρείται σε εξαιρετική κατάσταση στην αρχική του μορφή, γεγονός που οφείλεται στις ακάματες προσπάθειες του μακαριστού ηγουμένου του παπα-Σάββα Δημητροπούλου, που έμεινε εδώ από το 1922, όταν παιδάκι δέκα χρονών τον έφεραν οι γονείς του, και του κοσμοκαλόγερου Σταύρου Καγιάφα, που με προσωπική εργασία φρόντιζε τη συντήρηση και ευπρεπή εμφάνιση του χώρου. Πρόσφατες εργασίες με χρηματοδότηση του υπουργείου Πολιτισμού, παρά τις όποιες κακοτεχνίες, αποκατέστησαν τα κτίσματα και τον περίβολο.
Η είσοδος βρίσκεται στα ανατολικά, ενώ μια δεύτερη πολύ χαμηλή τοξωτή πόρτα ανοίγεται στη βόρεια πλευρά του οχυρού περιβόλου. Και οι δύο προστατεύονται από στενές πολεμίστρες, στη βόρεια μάλιστα υπάρχει και καταχύστρα. Τα κτίσματα της μονής περιβάλλουν ορθογώνια αυλή, που λόγω της υψομετρικής διαφοράς διαμορφώνεται σε τρία επίπεδα. Την ίδια διαφοροποίηση ακολουθούν και οι στοές που ανοίγονται στο ισόγειο κάθε πτέρυγας, με τα λιθόκτιστα οξυκόρυφα τόξα, τυπικής μορφής των χρόνων της Τουρκοκρατίας. Ξύλινα χαγιάτια υπάρχουν στους ορόφους. Στο νότιο τμήμα βρίσκεται το καθολικό, με την κύρια είσοδο του στον βόρειο τοίχο. Δύο τοιχογραφίες πλαισιώνουν την πόρτα, αριστερά ο αρχάγγελος φονεύων το κτήνος και δεξιά ο άγιος Γεώργιος τον δράκοντα, δύο παραστάσεις με ίδιο περιεχόμενο, την επικράτηση του καλού και την καταστροφή του κακού. Ο ναός, που τιμάται στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου, είναι ξυλόστεγη βασιλική, με νάρθηκα στα δυτικά. Επίπεδη ταμπλαδωτή οροφή έχει στο κέντρο τη μορφή του Παντοκράτορα. Το ξυλόγλυπτο καλής τέχνης τέμπλο φέρει τη χρονολογία 1734, ενώ κάτω από τη δεσποτική εικόνα του Χριστού ο ξυλόγλυπτης έχει γράψει «μνήσθητι Κύριε του δούλου Αντωνίου Νιταγιαδώρου». Ξυλόγλυπτος σύγχρονος με το τέμπλο είναι και ο «χορός» (πολυέλαιος) του ναού. Οι τρεις τοίχοι διασώζουν τον τοιχογραφικό διάκοσμο, που χρονολογικά ανήκει στο πρώτο μισό του 18ου αιώνα (δεν σώθηκε καμία παράσταση στο ιερό). Η χαμηλότερη ζώνη πάνω από το δάπεδο καλυπτόταν από πλατύ διακοσμητικό (ποδέα), σήμερα σε κακή κατάσταση διατήρησης, καθώς ανερχόμενη υγρασία από υπόγεια νερά που διαπότιζαν τα θεμέλια του ναού είχε ως αποτέλεσμα την αποσάθρωση του τυπογραφικού στρώματος.
Στην επόμενη ζώνη, που όμως είναι υψηλότερα από τα στασίδια, εικονίζεται πομπή 56 μορφών, αγίων, μαρτύρων και οσίων μοναχών. Ισάριθμες προτομές αγίων εικονίζονται σε στενή ζώνη, μέσα σε κύκλους που σχηματίζουν κληματίδες. Οι αφηγηματικές σκηνές, μέσα σε ορθογώνια πλαίσια στην υψηλότερη στάθμη, περιλαμβάνουν το Δωδεκάορτο, σκηνές από τα θαύματα του Κυρίου και τον θεομητορικό κύκλο. Στον νάρθηκα διατηρούνται οψιμότερης χρονολόγησης και πιο λαϊκής τέχνης τοιχογραφίες με την παράσταση της Δευτέρας Παρουσίας.
Στη μονή υπάρχουν δύο ακόμη ναΰδρια, των Αγίων Πάντων στη βορειανατολική γωνία του περιβόλου και του Προδρόμου στον όροφο της βόρειας πλευράς. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το παρεκκλήσι του Αγίου Ιωάννη, κατάγραφο από τοιχογραφίες. Καλύπτεται από τυφλό τρούλο (εξωτερικά δεν είναι ορατός) που στηρίζεται στις δύο πλευρές σε αβαθή τόξα, ενώ ανατολικά και δυτικά σε κυλινδρικούς θόλους. Στον τρούλο εικονίζονται ο Παντοκράτορας και οι ουράνιες δυνάμεις. Στη συνηθισμένη μεγαλογράμματη επιγραφή που περιβάλλει την προτομή του Κυρίου περιλαμβάνεται και η αναγραφή της χρονολογίας 1766, που προφανώς αφορά την αγιογράφηση του παρεκκλησίου.
Στην πολύ μικρή αψίδα του ιερού, που ανοίγεται στο πάχος του τοίχου, εικονίζεται η Παναγία Βλαχερνίτισσα και από κάτω δύο ιεράρχες. Άλλοι ιεράρχες και διάκονοι καλύπτουν τους πλάγιους τοίχους. Στον ανατολικό τοίχο τοποθετείται το Άγιο Μανδήλιο και η Κοινωνία των αποστόλων, στο κέντρο του ανατολικού θόλου η Αγία Τριάδα, με τον Παλαιό των Ημερών, τον Χριστό και στο κέντρο το ΆγιοΠνεύμα. Στα εσωράχια των τόξων παρίστανται σε ολόσωμη απόδοση άγιοι μοναχοί, στα μέτωπα οι προφήτες και περιμετρικά του τρούλου σε συνεχή ζώνη οι ευαγγελιστές. Στον δυτικό θόλο παρατίθενται οι σκηνές του Δωδεκαόρτου. Οι τοιχογραφίες έχουν ζωηρά χρώματα, την παραδοσιακή εικονογραφία, παρουσιάζουν όμως ξηρότητα στην απόδοση των μορφών, χωρίς συναίσθημα και ζωή. Στο τέμπλο δύο εικόνες αξίζουν προσοχής. Επτανησιακής τέχνης και οι δύο με δυτικότροπη τεχνοτροπία, είναι η Παναγία και η Γέννηση του Προδρόμου.
Στο κέντρο της ανατολικής πλευράς της αυλής υπάρχει κρήνη, με το εξαίρετο νερό της πηγής που υπάρχει έξω από το μοναστήρι. Λαϊκό λιθανάγλυφο φέρει τη χρονολογία ΑΨΝΓ (1853).
Στην ανατολική πτέ ρυγα βρίσκεται η βιβλιοθήκη και στον όροφο το
αρχονταρίκι της μονής. Τα κελιά καταλαμβάνουν τους ορόφους της βόρειας και δυτικής πλευράς, ενώ στους θολοσκέπαστους χώρους του ισογείου υπάρχουν οι βοηθητικοί χώροι. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν στη βόρεια πτέρυγα ο φούρνος, ο λινός και το λιοτρίβι, που διατηρούν και τα παλαιά εξαρτήματα τους.
Μ.Γ-Β.
(Βυζαντινά και Μεταβυζαντινά Μοναστήρια της Αχαΐας, Εκδ. "Πάτρα 2006, Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης")
1 σχόλιο:
ΩΡΑΙΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟ....
Δημοσίευση σχολίου