Τρίτη 12 Ιανουαρίου 2010

O πόλεμος του «Θέλω κι αυτό στο σούπερ μάρκετ» α'


Πάτε στο σούπερ μάρκετ για ψώνια ή για πόλεμο νεύρων και κυνηγητό στους διαδρόμους με το μικρό που θέλει να τα βάλει όλα στο καρότσι; Όχι άλλες φωνές, όχι άλλα κλάματα, όχι άλλα «θερμά» επεισόδια! Δεν αποδίδουν. Αλλάξτε τροπάρι και κάντε τα ψώνια για το σπίτι κοινή σας υπόθεση!


Επιστημονική επιμέλεια: Ελεάνα Ελευθερίου, ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια


«Μόλις μπαίνουμε σ’ ένα κατάστημα, η Κατερίνα αρχίζει να τρέχει, αρπάζει ένα καλαθάκι και το γεμίζει με ό,τι βρει μπροστά της. Όταν της λέω ότι δεν είναι δυνατό να τα αγοράσουμε όλα, εξαγριώνεται. Ξαπλώνει στο πάτωμα και αρχίζει να φωνάζει “Το θέλω! Το θέλω!”. Ντρέπομαι πάρα πολύ, καθώς όλος ο κόσμος με κοιτάζει που δεν μπορώ να “κάνω καλά” την κόρη μου.

Συνήθως, η Κατερινούλα μου είναι ένα συνεργάσιμο, φρόνιμο και πολιτισμένο παιδί. Αλλά μέσα στα μαγαζιά, κυρίως στο σούπερ μάρκετ, δεν ξέρω τι την πιάνει! Τρελαίνεται και δεν ακούει τίποτα. Αρπάζει μπισκότα, σοκολάτες, αναψυκτικά και… τρέχει. Μερικές φορές, υποχώρησα και αγόρασα αυτά που έβαλε στο καροτσάκι. Βλακεία μου! Τώρα προσπαθώ να την περιορίσω. Αν της πω ότι μπορεί να αγοράσει μόνο ένα σακουλάκι από κάτι, θα το κάνει, αλλά μετά από λίγο θα αρχίσει τις σκηνές γιατί θέλει και άλλο. Τότε της λέω: “Αν δεν κάνεις ησυχία, θα φύγουμε, θα πάμε στο σπίτι και θα πας στο δωμάτιό σου”. Αυτό την κάνει ακόμη πιο υστερική και ουρλιάζει “Δεν θέλω να πάω στο δωμάτιό μου!”. Δυο πράγματα έκαναν την κατάσταση χειρότερη. Το πρώτο είναι η μητέρα μου, που μια φορά την εβδομάδα την πηγαίνει στο σούπερ μάρκετ όπου τις κάνει όλα τα χατίρια. Δεύτερον, όταν η Κατερίνα ήταν μικρότερη, την κακόμαθα καθώς της αγόραζα κάτι κάθε φορά που βγαίναμε έξω. Όταν κατάλαβα ότι την κακομάθαινα, σταμάτησα, αλλά μάλλον ήταν πολύ αργά. Τώρα δεν τολμώ να πάω για ψώνια. Τι να κάνω; Είμαι απελπισμένη.»

Νίκη Χ., 29 ετών


Τι λέει η ειδικός


Η ψυχολόγος Ελεάνα Ελευθερίου, με μεγάλη εμπειρία στο να βοηθάει γονείς να λύνουν προβλήματα συμπεριφοράς των παιδιών τους, κάνει τηδική της διάγνωση:

«Η Νίκη είναι μια πολύ τρυφερή μητέρα. Αντιλαμβάνεται ότι το πρόβλημα της κόρης της συνδέεται με τις κακές συνήθειες του παρελθόντος και έχει επίγνωση των ικανοτήτων της. Ωστόσο, δεν πρέπει να χτυπάει στον εαυτό της αυτά που έκανε στο παρελθόν. Καλύτερα να τα χρησιμοποιήσει ως μαθήματα, ώστε να βελτιώσει τα πράγματα. Τα κλάματα και οι υστερίες είναι μια συνήθεια που πρέπει να αλλάξει, κι αυτό θα χρειαστεί σκληρή δουλειά και σταθερότητα απέναντι στη μικρή.

Η Νίκη πρέπει να ξέρει ότι δεν είναι η μόνη μητέρα με αυτό το πρόβλημα. Βλέπω τόσα πολλά παιδιά που δεν συμπεριφέρονται όπως πρέπει μέσα στα καταστήματα! Είναι μάλλον το αγαπημένο τους μέρος να κουρελιάζουν τα νεύρα των γονιών τους! Δεν βοηθάει και το γεγονός ότι τα νήπια βαριούνται, κουράζονται ή νιώθουν παραμελημένα όταν οι γονείς τους ψωνίζουν. Είμαι σίγουρη ότι κάποια από τα βλέμματα που στρέφονται προς τη Νίκη όταν η κόρη της αρχίζει τις φωνές, είναι βλέμματα συμπάθειας και κατανόησης».


Αφήστε πίσω τους καβγάδες


Υπάρχουν αρκετοί και εύκολοι τρόποι για να εξαλείψετε την ένταση που κυριαρχεί στη φάση που ψωνίζετε μαζί με το παιδί και να αντιστρέψετε την κατάσταση, δηλαδή να κάνετε αυτή την ώρα δημιουργική και εκπαιδευτική για το μικρό σας:


Κάντε λίγο τον… ντετέκτιβ


Προσπαθήστε να καταλάβετε το παιδί και την κατάσταση. Ξέρουμε ότι η συμπεριφορά είναι ένας τρόπος να ικανοποιήσουμε τις ανάγκες μας. Ποιες είναι, λοιπόν, οι ανάγκες του μικρού σας όταν μπαίνει σ’ ένα μαγαζί; Μήπως θέλει προσοχή; Είναι κουρασμένο; Βαριέται; Το συνεχές κλάμα είναι ανυπόφορο, ακούστε όμως το μήνυμα που κρύβεται πίσω απ’ αυτό.


in.gr

συνεχίζεται...



Δεν υπάρχουν σχόλια: