Σάββατο 2 Ιανουαρίου 2010

Κυριακή προ των Φώτων (Μαρκ.1, 1-8)


Το Ευαγγέλιον του Ιησού Χριστού



Το ευαγγέλιο της Κυριακής προ των Φώτων μας παρουσιάζει τη ζωή και το έργο του Ιωάννου του Βαπτιστού.

Το κήρυγμα του Ιωάννη προαναγγέλλει τον μεσσία και το ευαγγέλιό Του «ἀρχή τοῦ εὐαγγελίου Ἰησοῦ Χριστοῦ, υἱοῦ τοῦ Θεοῦ». Το κήρυγμα και το έργο του Ιωάννου φανερώνουν ότι έφθασε η εποχή του Μεσσία και το «Ευαγγέλιο»θα πληρωθεί ως χαρμόσυνο μήνυμα ανάμεσα στους ανθρώπους. Μια τέτοια δωρεά εκ μέρους του θεού στον κόσμο προϋποθέτει τη μετάνοια ως πιο σωστή στάση. Μετάνοια όχι βέβαια για να έλθει η βασιλεία του Θεού, όπως κήρυτταν παλιότερα οι προφήτες, αλλά γιατί ήδη έρχεται στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού.

Τί είναι όμως αυτό το «Ευαγγέλιο»και τι σημαίνει σήμερα για μας ;

Στους ανθρώπους που υπέφεραν κάτω από την τυραννία του κακού και το βάρος της δουλείας, κοινωνικής και πνευματική, αλλά και κάτω από το ζυγό του μωσαϊκού νόμου, παρέχεται η ευχάριστη αγγελία ότι το κακό που καταδυναστεύει με ποικίλες μορφές τους ανθρώπους, καταστρέφεται με το στο σταυρό και την ανάσταση του Χριστού και προσφέρεται στον άνθρωπο μια νέα δυνατότητα ζωής μέσα στην Εκκλησία. Φτάνει βέβαια οι άνθρωποι να μετανοήσουν, δηλ. να επιστρέψουν από το κακό εαυτό τους στον Θεό και να δεχθούν με ταπείνωση τη δωρεά Του.

Το Ευαγγέλιο δεν διακηρύχθηκε μόνο τότε στην ανθρωπότητα, αλλά δια της εκκλησίας διακηρύσσεται συνεχώς ως προσφορά αγάπης του Θεού προς τον κόσμο, παρότι ο κόσμος στηρίζει αλλού τις ελπίδες του και περιμένει τη σωτηρία του από εγκόσμια σχήματα (επιστήμη, τεχνολογία, κ.ά.).

Κατά την εποχή του Χριστού οι άνθρωποι περίμεναν με αγωνία τη λύτρωση από τη μύηση στα διάφορα μυστήρια, από τις υποσχέσεις των αυτοκρατόρων και από διάφορα φιλοσοφικά κηρύγματα. Και όλα αυτά οδηγούσαν σε τραγική απογοήτευση. Την ίδια απογοήτευση ένοιωθαν και οι Ιουδαίοι από την τήρηση του μωσαϊκού νόμου.

Αλλά την ίδια απογοήτευση διαπιστώνει κανείς και από σύγχρονα «ευαγγέλια», στα οποία στήριξαν οι άνθρωποι τις ελπίδες για μια πιο ανθρώπινη ζωή. Παρά τα εντυπωσιακά ανθρώπινα επιτεύγματα, ο φόβος του θανάτου και της καταστροφής πλανάται παντού.

Το Ευαγγέλιο του Ιησού Χριστού είναι πάντοτε παρόν μέσα στην ανθρωπότητα σαν κρίση και σαν σωτηρία. Σαν κρίση αφ’ ενός μας οδηγεί σε αυτοκριτική και σε μετάνοια και αφ’ ετέρου σαν μήνυμα σωτηρίας που προέρχεται από το σταυρό και την ανάσταση.

Είναι συνεπώς παράλογο και ασύνετο για τους ανθρώπους να θρηνούν ψυχικά ερείπια καταστροφών, ενώ τους προσφέρεται από την Εκκλησία το χαρμόσυνο μήνυμα της σωτηρίας, το «Ευαγγέλιο του Ιησού Χριστού».


π.Γ.Στ.


Δεν υπάρχουν σχόλια: