(Μία πρώτη προσέγγιση)
π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος
Στη συνεδρίαση της 15-16.10.09 της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας, που ασχολήθηκε με το θέμα της «Ομολογίας Πίστεως κατά του Οικουμενισμού» και των Διαχριστιανικών Διαλόγων, η Ιεραρχία απεφάνθη Συνοδικώς και έδωσε συγκεκριμένη «κατεύθυνση» στους εκπροσώπους της Εκκλησίας της Ελλάδος για το Θεολογικό Διάλογο, που διεξάγεται αυτές τις ημέρες στην Κύπρο. Αναφέρει η παράγρ. 5 του ανακοινωθέντος : «Σχετικά μέ τό κείμενο πού θά ἀναφέρεται στό πρωτεῖο τοῦ πάπα τῆς Ρώμης κατά τήν πρώτη χιλιετία, τό ὁποῖο θά καταρτισθῆ στήν Κύπρο τίς προσεχεῖς ἡμέρες, δόθηκε κατεύθυνση στούς ἐκπροσώπους τῆς Ἐκκλησίας μας νά ὑποστηρίξουν, ὥστε νά ἐγγραφεῖ στό τελικό κείμενο ἡ κανονική θέση τοῦ πρωτείου τοῦ πάπα Ρώμης κατά τήν πρώτη χιλιετία σέ σχέση πρός τίς Οἰκουμενικές Συνόδους καί σέ ἀναφορά πρός τόν 3ον Κανόνα τῆς Β΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου καί τόν 28ο Κανόνα τῆς Δ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου».
Η Ιεραρχία με την ομόφωνη απόφασή Της απάντησε στα αιτήματα της επιστολής των Κληρικών (8.10.09) και ιδιαιτέρως του Καθηγητού της Δογματικής κ. Τσελεγγίδη που είχε ζητήσει : «α) Να γνωστοποιηθεί το θέμα (του Διαλόγου) στους σεπτούς Ιεράρχες μας. β) Να τεθεί το θέμα στην Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, προκειμένου να συζητηθεί με βάση τον υπάρχοντα σχεδιασμό (προσχέδιο) της Επιτροπής, να τοποθετηθεί η Ιεραρχία και να εκδώσει τη Συνοδική της πρόταση. Και τέλος γ) ο εκπρόσωπος της Ελλαδικής Εκκλησίας να μεταφέρει στην Κύπρο τη Συνοδική της τοποθέτηση, και εντός των ορίων της να κινηθεί και ο ίδιος» !
Τίθεται όμως ένα εύλογο ερώτημα : Μήπως είναι περιττή η «κατεύθυνση» αυτή και η αναφορά στις Οικουμενικές Συνόδους και μάλιστα σε συγκεκριμένους κανόνες ; διότι τι άλλο θα έκαναν οι αντιπροσωπείες των Ορθοδόξων Εκκλησιών από το να προσέφευγαν στη διδασκαλία των Οικουμενικών Συνόδων για να διαπιστωθεί η πίστη της Εκκλησίας της α΄ χιλιετίας ; Αυτό είναι αυτονόητο . γιατί χρειάστηκε αυτή η ιδιαίτερη αναφορά στις Οικουμ. Συνόδους ; δεν είναι προδήλως «ως εκ περισσού» ;
Ασφαλώς όχι ! Έχει σοβαρότατο λόγο η Ιεραρχία που επισημαίνει τα αυτονόητα ! Εάν μάλιστα γίνει σεβαστή και εφαρμοστεί η δοθείσα «κατεύθυνση» στον εν εξελίξει διάλογο στην Πάφο-Κύπρο είναι προφανές ότι η εξέλιξη του Θεολογικού Διαλόγου θα είναι τελείως διαφορετική, διότι θα ανατραπούν συνολικά οι μεθοδεύσεις του Βατικανού και τινών άλλων … Ίσως αυτό φοβούνταν κάποιοι και ήθελαν τις Συνόδους των Ορθοδόξων Εκκλησιών να μην ασχολούνται με την ουσία του διαλόγου !
Ας γίνουμε πιο συγκεκριμένοι :
Στην Κύπρο (16-23.10.09) τίθεται προς συζήτηση και έγκριση κείμενο που συνέταξε η Συντονιστική Επιτροπή του Διαλόγου με τίτλο «Ο ρόλος του επισκόπου Ρώμης στην κοινωνία των Εκκλησιών κατά την πρώτη χιλιετία» (Αγ. Νικόλαος Κρήτης 2008 – στο εξής : Προσχέδιο).
Στα συμπεράσματα του το Προσχέδιο καταλήγει ότι στην Εκκλησία της α΄ χιλιετίας (δηλ. προ του Σχίσματος) δεν υπήρχε ενιαία αντιμετώπιση της διδασκαλίας για το Παπικό Πρωτείο στην Ανατολή και στη Δύση, αλλά πιστεύαμε ο καθένας ό,τι νομίζαμε ως σωστό και παρ’ όλα αυτά είμαστε ενωμένοι (παραγρ. 15, 22, 32) ! Στο υπό έγκριση, λοιπόν, Προσχέδιο προτείνεται ακόμα και στα σοβαρά θέματα πίστεως «η ἀρχὴ τῆς ποικιλίας ἐν τῇ ἑνότητι» να λειτουργήσει ως μοντέλο και «ὡς πρότυπο γιὰ τὴν ἀποκατάσταση τῆς πλήρους κοινωνίας» (παράγρ. 32) !
Δηλαδή, εκτός από ένα minimum συμφωνίας, η κάθε Εκκλησία να πιστεύει ακόμα και σε δογματικά θέματα ό,τι νομίζει ως σωστό και εν τούτοις να είμαστε ενωμένοι ! Είναι προφανές ότι δεν έχουμε ενότητα «εν τη αληθεία», αλλά υποταγή της αλήθειας σε μια εξωτερική, επίπλαστη ενότητα !
Α. Φυσικά η επιχειρηματολογία του Προσχεδίου προσαρμόζεται σε αυτό το στόχο :
- Αναφέρεται κατ’ επανάληψιν το Προσχέδιο σε «Πέτρειο παράδοση, Πετρίνειο καταγωγή, Πετρίνειο ιδέα, Πετρίνειο λειτούργημα, Πέτρειο διαδοχή» (παρ. 13, 16, 17, 18), για να θεμελιώσει την Παπική θεώρηση του Πρωτείου. Για το σκοπό αυτό μνημονεύει απόφαση Τοπικής Συνόδου στη Ρώμη (οι αποφάσεις της οποίας έχουν ακυρωθεί από Οικουμ. Συνόδους), τις απόψεις 3-4 Παπών και τις πλαστές (!) Ψευδο-Κωνσταντίνειες Διατάξεις ! Με αυτήν την επιχειρηματολογία προσπαθεί το Προσχέδιο να αποδείξει ότι, όχι απλώς κάποια πρόσωπα, αλλά εν συνόλω η Δυτική Εκκλησία της πρώτης χιλιετίας δεχόταν το δόγμα περί Παπικού Πρωτείου και αντίστοιχα η αντίληψη αυτή ήταν ανεκτή από την Ανατολική Εκκλησία !
- Για να οδηγηθούμε σε αυτό το συμπέρασμα, το βάρος της διαπίστωσης της πίστεως της Εκκλησίας κατά την α΄ χιλιετία δε δίδεται στις αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων. Επίσης δεν προσεγγίζεται με την πρέπουσα βαρύτητα η σχετική περί δικαιοδοσιών και Πρεσβείων των Θρόνων διδασκαλία των Οικουμενικών Συνόδων. Αποσιωπάτε στο Προσχέδιο ότι οι Οικουμενικές Σύνοδοι σε θέματα που έχουν αποφανθεί, αυτές και μόνο αυτές ήταν και είναι το κριτήριο της αληθούς εκκλησιαστικής διδασκαλίας. Αυτές και μόνο αυτές εξέφραζαν την ενιαία εκκλησιαστική συνείδηση της Μίας Εκκλησίας σε Ανατολή και Δύση και ασφαλώς ήσαν αποδεκτές από ολόκληρη την Εκκλησία, την Ανατολική και Δυτική κατά την α΄ χιλιετία. Οι αναφορές στη διδασκαλία των Οικουμενικών Συνόδων στο Προσχέδιο είναι πολύ λίγες και το σημαντικότερο, ιδιαίτερα υποβαθμισμένες. Εξισώνονται οι αποφάσεις τους με τις προσωπικές γνώμες διαφόρων Παπών ή εκκλησιαστικών συγγραφέων, οι οποίες ουδέποτε έγιναν αποδεκτές στην Εκκλησία της α΄ χιλιετίας ! Στο Προσχέδιο υποτιμάται συστηματικά το οικουμενικό κύρος των Οικουμενικών Συνόδων και παρουσιάζονται εμμέσως πλην σαφώς ότι απηχούν τις απόψεις και εκφράζουν μόνο την Ανατολή και όχι τη Δύση.
- Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο υποβιβασμός της Β΄ Οικουμενικής Συνόδου στην παράγρ. 16 του Προσχεδίου. Δεν χαρακτηρίζεται ως «Οικουμενική», αλλά ως «Σύνοδος της Κωνσταντινουπόλεως το 381», η οποία αντιδιαστέλλεται με «Σύνοδο συγκληθείσα στη Ρώμη το 382 υπό την προεδρεία του Πάπα Δαμασίου» ! Στο Προσχέδιο οι αποφάσεις των δύο Συνόδων παρουσιάζονται ως της αυτής τυπικής και κανονικής ισχύος : η μεν Σύνοδος της Κωνσταντινουπόλεως αφορά μόνο στην Ανατολή, η δε της Ρώμης αφορά αποκλειστικά στη Δύση ! Το γεγονός ότι η μεν πρώτη είναι αποδεκτή από όλη την Εκκλησία ως Οικουμενική, η δε δεύτερη ως Τοπική (της οποίας οι αποφάσεις έχουν πλήρως αναιρεθεί από Οικουμενικές Συνόδους) δεν φαίνεται να βαρύνει στην εξαγωγή των συμπερασμάτων του Προσχεδίου.
- Ασφαλώς δεν είναι της παρούσης, ούτε έχω τη δυνατότητα σχολιασμού όλου του Προσχεδίου. Αξίζει όμως να επισημανθεί ότι αποσιωπάται εντελώς στο Προσχέδιο η απόφαση της Στ΄ Οικουμενικής Συνόδου η οποία καταδίκασε ως αιρετικό τον Πάπα Ονώριο ! Όταν λοιπόν οι σαφείς αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων ούτε καν μνημονεύονται, ή αντιμετωπίζονται ως της αυτής ισχύος με τις απόψεις κάποιων Παπών ή και των πλαστών Ψευδο-Κωνσταντίνειων Διατάξεων πολύ εύκολα καταλήγει στα συμπεράσματα που θέλει η Παπική Εκκλησιολογία ! Τελικά μήπως το Προσχέδιο αυτό συντάχθηκε μονομερώς από παπική γραφίδα ;
Β. Η «κατεύθυνση» της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος.
- Μετά τα ανωτέρω είναι απολύτως σαφές πόσο δίκαιο είχαν όσοι ζητούσαν να αποφανθεί η Ιεραρχία επί του συγκεκριμένου Προσχεδίου και να μην αρκεστεί στην απλή σύμφωνη γνώμη των Προκαθημένων για το γενικό θέμα του Διαλόγου ! Η απόφαση της Ιεραρχίας να δώσει συγκεκριμένη «κατεύθυνση» δεν ήταν καθόλου περιττή, αλλά πολύ αναγκαία για την σωστή πορεία του Διαλόγου !
- Επίσης, δικαιώνεται πλήρως η συγκεκριμένη Συνοδική «κατεύθυνση» που δόθηκε στους εκπροσώπους της Εκκλησίας της Ελλάδος : «νά ἐγγραφεῖ στό τελικό κείμενο ἡ κανονική θέση τοῦ πρωτείου τοῦ πάπα Ρώμης κατά τήν πρώτη χιλιετία σέ σχέση πρός τίς Οἰκουμενικές Συνόδους καί σέ ἀναφορά πρός τόν 3ον Κανόνα τῆς Β΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου καί τόν 28ο Κανόνα τῆς Δ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου».
- Για την Ιεραρχία μας, στα μείζονα θέματα πίστεως και εκκλησιαστικής τάξεως αυθεντικό κριτήριο είναι μόνο οι αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων και όχι οι όποιες προσωπικές απόψεις που αντιτίθενται στη Συνοδικώς εκφρασθείσα εκκλησιαστική συνείδηση. Τυχόν διαφορετικές αντιλήψεις μεμονωμένων προσώπων, ακόμα και Παπών ή εκκλησιαστικών συγγραφέων, δε δεσμεύουν την Εκκλησία και δεν καθορίζουν τα δόγματά Της. Η Ιεραρχία λοιπόν θέτει τις σωστές εκκλησιολογικές βάσεις για την οικοδόμηση του Θεολογικού Διαλόγου στην Κύπρο.
- Η αναφορά μάλιστα στους δύο συγκεκριμένους κανόνες είναι καθοριστική : Ο 3ος κανόνας της Β΄ Οικ. Συνόδου και ιδιαιτέρως ο 28ος της Δ΄ Οικουμενικής ξεκαθαρίζουν απολύτως τα θέματα των πρεσβείων τιμής και κυρίως το λόγο για τον οποίο δόθηκαν στην Πρεσβυτέρα αρχικά και μετά στη Νέα Ρώμη τα πρεσβεία τιμής ! Η Εκκλησία της α΄ χιλιετίας απεφάνθη εν Οικουμενική Συνόδω με απόλυτη σαφήνεια : «και γαρ τω θρόνω της Πρεσβυτέρας Ρώμης διά το βασιλεύειν την πόλιν εκείνην, οι Πατέρες εικότως παρέδωσαν τα πρεσβεία . και τω αυτώ σκοπώ κινούμενοι οι εκατόν πεντήκοντα Θεοφιλέστατοι Επίσκοποι, τα ίσα πρεσβεία απένειμαν τω της νέας Ρώμης αγιωτάτω θρόνω, ευλόγως κρίναντες, την βασιλεία και συγκλήτω τιμηθείσαν πόλιν, και των ίσων απολαύουσαν πρεσβείων τη πρεσβυτέρα Βασιλίδι Ρώμη, και εν τοις εκκλησιατικοίς ως εκείνην μεγαλύνεσθαι πράγμασι, δευτέραν μετ’ εκείνην υπάρχουσα».
- Πουθενά δεν υπονοείται για την πίστη της Εκκλησίας «Πέτρειος παράδοση», ή «Πετρίνειος καταγωγή», ή «Πετρίνειος ιδέα», ή Πετρίνειος λειτούργημα», ή «Πέτρειος διαδοχή». Πουθενά δεν υπονοείται Πρωτείο δικαιοδοσίας εφ’ όλης της Εκκλησίας. Οι γνώμες των εκκλησιαστικών συγγραφέων ή και των Πατέρων ακόμα, δεν μπορούν να υπερισχύσουν ή να τεθούν παράλληλα όταν διαφοροποιούνται από τις αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων.
- Συνεπώς κατά την Ιεραρχία μας ο Διάλογος οφείλει να θεμελιώσει τα πορίσματά του στην πραγματική διδασκαλία της α΄ χιλιετίας της Μίας και Αδιαίρετης Εκκλησίας, όπως αυτή έχει καταγραφεί αψευδώς στις αποφάσεις και τους κανόνες των Οικουμενικών Συνόδων Της και όχι στις απόψεις κάποιων μεμονωμένων προσώπων, όποια θέση και αν είχαν αυτά.
- Τέλος, είναι βέβαια προφανές ότι εάν γίνει σεβαστή η απόφαση της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος και αξιοποιηθεί η δοθείσα «κατεύθυνση» (παρ. 5) στον εν εξελίξει διάλογο στην Πάφο-Κύπρο, θα ανατραπούν πλήρως τα προκαθορισμένα συμπεράσματα του προσχεδίου (παράγρ. 15, 22, 32) και προπαντός η «ἀρχὴ τῆς ποικιλίας ἐν τῇ ἑνότητι» που κάποιοι θέλουν να επιβάλλουν ως μοντέλο και «ὡς πρότυπο γιὰ τὴν ἀποκατάσταση τῆς πλήρους κοινωνίας» (παραγρ. 32) ! Παράλληλα με τα συμπεράσματα ανατρέπονται και συνολικά οι μεθοδεύσεις του Βατικανού και τινών άλλων … τουλάχιστον σε αυτή τη φάση του Διαλόγου. Ίδωμεν …
Πάτρα 20.10.09
π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος
Εφημέριος Ι. Ν. Αγ. Νικολάου Πατρών
e-mail : agotsopo@gmail.com
τηλ. 6945-377621
20 σχόλια:
Αίσχος τι είναι αυτά που γράφει αυτός ο παπάς. Πρέπει να επέμβει ο Χρυσόστομος αμέσως να του κλείσει το στόμα.
Αγαπητέ ανώνυμε,
Ο π.Αναστάσιος είναι ένας μορφωμένος κληρικός της Μητροπόλεώς μας και παρουσιάζει τις απόψεις του χωρίς φανατισμούς και προ πάντων με επιχειρήματα.
Αν διαφωνείς, μπορείς με δικά σου αντεπιχειρήματα να απαντήσεις στον π.Αναστάσιο και αυτός θα σου απαντήσει.
Προς τι λοιπόν το οργισμένο και αυθάδες ύφος;
Θα παρακαλούσαμε λοιπόν, εξ αφορμής του μηνύματος αυτού, να μείνουμε σε επίπεδο ευπρέπειας και πολιτισμού.
και τί είναι ο 'Χρυσόστομος' ,όπως τό γράφεις; ο μπαμπούλας; ;τί άσχημο ύφος!!
Είναι απορίας άξιο ότι αυτός ο ιερέας διέθεσε από τον πολύτιμο χρόνο του για να συντάζει αυτά τα κείμενα τα οποία δεν έχουν καμιά αξία. Πάντα η κριτική είναι καλή. Όμως η κριτική την οποία πραγματοποιεί ο π. Αναστάσιος εδώ είναι κακόπιστη. Τόσο τα επιχειρήματα του όσο και οι Κανόνες τους οποίους χρησιμοποιεί δεν έχουν την ικανότητα να δημιουργήσουν κάποια βάση ενάντια στον Διάλογο. Η Εκκλησία η Ορθόδοξη δεν κατέχει την αλήθεια αλλά ΕΙΝΑΙ η ΑΛΗΘΕΙΑ ως εκ τούτου δεν μπορεί να φοβηθεί ούτε από διάλογος ούτε από συμπροσευχές με τους πλανημένους χριστιανούς. Ας ασχοληθεί με κάτι άλλο ο π. Αναστάσιος από το να περνά την μέρα του στον υπολογιστή και να αυτοδιαφημίζεται μέσα από θετικούς και αρνητικούς ιστοχώρους. Η υποταγή εις την Διοικούσα Εκκλησία ωφέλεια θα του προξενούσε. Η ενασχόληση του με τέτοια θέματα βλάπτει τον ίδιο και όσους ίσος παρασύρει σε ακρότητες. Σε αυτές τις ακρότητες ας προσέξει και η Αγία Βαρβάρα μήπως οδηγηθεί. Διότι ως τώρα π. Γερασιμάγγελε άλλη πορεία είχε ο ιστοχώρος σας. Φοβούμαι μήπως οι γνωστοί ταλιμπάν αρχίσουν να γράφουν τα ακραία ιδεολογήματά τους.
Αγαπητέ ανώνυμε 1:18
"Ει κακώς ελάλησα μαρτύρησον περί του κακού, ει δε καλώς τι με δέρεις;"
π. ΑΚΓ
ΥΓ : Να φανταστώ, αγαπητέ, ότι είσαι υπέρ του διαχριστιανικού διαλόγου ;!
Οι ΤΑΛΙΜΠΑΝ τι θέλουν στην Εκκλησία της αγάπης και της καταλαγής; Έκανα υπομονή και το διάβασα και αυτό και το άλλο. Το μόνο που αποκόμισα ότι ο π. Αναστάσιος είναι σκληροπυρηνικός κληρικός άλλων εποχών.
Μα που ζει αυτός ο παπάς;
Τι είναι αυτά που γράφει;
Ο Περγάμου το είπε ξεκάθαρα «Όσοι δεν θέλουν τον διάλογο αντιτίθενται ουσιαστικά στην κοινή βούληση των Ορθοδόξων Εκκλησιών».
Αυτός με όσα γράφει εναντίον της βουλήσεως της Εκκλησίας θεωρεί ότι προσφέρει έργο;
Ας δώσει τον δυναμισμό του σε άλλα, και ας αφήσει αυτούς να συνεχίσουν με παρρησία και αγώνα δύσκολο υπέρ της Ορθοδοξίας και της αλήθειας.
Νομίζω πως δεν ήταν συνετό να φιλοξενηθούν τα αντιεκκλησιαστικά αυτά κείμενα στο υπεύθυνο αυτό χώρο. Τέτοιες φωνές καλό είναι να παραμένουν στην απομόνωση που τους αξίζει. Σωστά τον χαρακτηρίζει ο άλλος ως Ταλιμπάν.
Ο μεσαίωνας πέρασε και πέρασε στους καθολικούς και όχι από μας τους ορθοδόξους. Ο παπαΤάσος όμως αυτά που πολεμά υπηρετεί με συνέπεια.
Θα παρακαλούσαμε γι'άλλη μια φορά να είμαστε πιο ευπρεπείς στους χαρακτηρισμούς μας, ιδίως όταν αναφέρονται σε ιερείς.
Και μια σημείωση :
Στον ένα χρόνο λειτουργίας αυτού του ιστολογίου έχουμε δείξει ότι σεβόμαστε όλες τις απόψεις, είτε μας βρίσκουν σύμφωνους είτε όχι και γι'αυτό τις δημοσιεύουμε όλες, αρκεί να μην είναι υβριστικές.
Με το ίδιο σκεπτικό που δημοσιεύουμε τις απόψεις του π.Αναστασίου, με το ίδιο ακριβώς δημοσιεύουμε και τις δικές σας απόψεις, αγαπητοί ανώνυμοι των 11:01 και 2:33.
Υπερβολικές φοβίες κληρικών που δεν έχουν μάθει να εμπιστεύονται την Εκκλησία. Νομίζουν κάποιοι ότι αυτοί θα σώσουν την Εκκλησία. Στο μυαλό μου ήλθαν όλοι αυτοί που έλεγαν για το 666… ότι θα γίνει πόλεμος… και τόσα άλλα μυθεύματα. Ηρεμία και σύνεση. Οι υπερβολές οδηγούν σε λάθος δρόμους. Ωχ!! Δεν τους αντέχω αυτούς τους παπάδες που διαδηλώνουν με το Σταυρό και τα κομποσχοίνια στο χέρι και τους «πιστούς» με τις ιερές εικόνες. Είδα στην τηλεόραση μερικούς αξιολύπητους «χριστιανούς» να φωνάζουν υπέρ της Εκκλησίας στην Κύπρο.
Ορθόδοξος συνειδητός.
Σάββατο πρωί. Ξύπνησα με καλή διάθεση. Είπα να πιω τον καφέ μου και να διαβάσω κάτι να ηρεμήσει η ψυχούλα μου. Με αυτά όμως αγρίεψα. Μα τι πράγματα είναι αυτά τώρα. Αντί για ωφέλεια έχασα χρόνο και θύμωσα μαζί σας. Άντε… σας χαιρετώ για να μην σας πικράνω.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 21-10-09
«ΡΩΜΗ. Σε άνοιγμα προς την Αγγλικανική Εκκλησία προχωρεί το Βατικανό. Η Αγία Εδρα ενέκρινε έγγραφο σύμφωνα με το οποίο διευκολύνονται οι Αγγλικανοί -ακόμη και οι έγγαμοι Αγγλικανοί ιερείς- που επιθυμούν να ενταχθούν στην Καθολική Εκκλησία.
Το Βατικανό τονίζει ότι θα δημιουργηθεί συγκεκριμένη θρησκευτική δομή, μέσω της οποίας θα μπορούν οι Αγγλικανοί, είτε ως άτομα είτε ως ομάδες, να εντάσσονται στην Καθολική Εκκλησία, ενώ ταυτόχρονα θα έχουν τη δυνατότητα να διατηρούν και ορισμένες από τις παραδόσεις τους. Θα μπορούν να διατηρούν το δικό τους τελετουργικό και να εκλέγουν τον δικό τους ιεράρχη από τον αγγλικανικό κλήρο.
Σχολιάζοντας την παπική πρωτοβουλία, ο αρχιεπίσκοπος του Καντέρμπουρι και επικεφαλής της Αγγλικανικής Εκκλησίας, Ρόουαν Ουίλιαμς, τόνισε ότι αποτελεί περαιτέρω αναγνώριση των κοινών σημείων ανάμεσα στην καθολική πίστη και την αγγλικανική παράδοση.
Ο καρδινάλιος Λεβάδα, αρμόδιος για ζητήματα πίστης και για την υπεράσπιση του πνεύματος του Καθολικισμού, επεσήμανε ότι η συγκεκριμένη παπική πρωτοβουλία εγγράφεται στο πλαίσιο του διαλόγου μεταξύ των Εκκλησιών. Ο πάπας, είπε, ανταποκρίνεται στο αίτημα πολλών ομάδων του αγγλικανικού κλήρου, αλλά και μεμονωμένων Αγγλικανών προς την Αγία Εδρα, να ενταχθούν στην Καθολική Εκκλησία.
«Η ενότητα της Εκκλησίας δεν προϋποθέτει την ομοιογένεια η οποία αγνοεί τις πολιτισμικές διαφορές», πρόσθεσε ο καρδινάλιος Λεβάδα».
ΣΧΟΛΙΟ του εμού του «Ταλιμπάν» των «άλλων εποχών» :
Κατά τον Καρδινάλιο Λεβάδα : «η ενότητα της Εκκλησίας δεν προϋποθέτει την ομοιογένεια η οποία αγνοεί τις πολιτισμικές διαφορές».
Κατά το προσχέδιο που συζητήθηκε στην Κύπρο : «Ἡ ἀρχὴ τῆς ποικιλίας ἐν τῇ ἑνότητι» θα πρέπει να αξιοποιηθεί «ὡς πρότυπο γιὰ τὴν ἀποκατάσταση τῆς πλήρους κοινωνίας».
Μετά τους Αγγλικανούς έχουν σειρά οι Ορθόδοξοι. Ο Άγιος Πατέρας για όλα τα παιδιά του ενδιαφέρεται...
Mόνο που κάποιοι "άλλων εποχών Ταλιμπάδες" - σαν όλη την Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος και τους σύγχρονους αγίους μας - δεν έχουν την ταπείνωση και δεν κάνουν υπακοή για να αποδεχθούν την συγκατάβαση του Αγ. Πατέρα, ο οποίος μας επιτρέπει να έχουμε τα δικά μας έθιμα και τους κληρικούς μας.
Όποια γλώσσα τολμίσει να πει ότι αυτό είναι Ουνία θα πρέπει να κοπεί.
Θα βοηθήσουν οι ανώνυμοι 1:18, 11:01, 1:30, 2:33, 3:14 !!!
Τους ευχαριστούμε που θα εξαλείψουν την Ορθοδοξία από τα αρρωστημένα κατάλοιπα άλλων εποχών και θα την προσφέρουν καθαρή στον Αγιο Πατέρα μας...
π. ΑΚΓ
Γιατί δεν υπάρχει αντίλογος θέσεων στους ισχυρισμούς της ανάρτησης;.
Μόνο κραυγές ακούγω και εμπΆθεια διακρίνω.
Εσείς που υπεραμύνεσθε του Διαλόγου γιατί αρνείσθε να κάνετε διάλογο; Ή μήπως οι δυνατότητές σας εξαντλούνται στις φωνές, τις απειλές και τους λεκτικούς τραμπουκισμούς;
ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ, ΔΙΑΛΟΓΟ ΘΕΛΕΤΕ ΔΙΑΛΟΓΟ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ.
Παπα-Τάσο μου ευλογημένε,
και λίγη μετριοπάθεια δεν θα έβλαπτε. Καλά κάνεις και τα λες αυτά που λες, αλλά έχω την εντύπωση ότι όταν τα γράφεις είσαι αναψοκοκκινισμένος.
Όταν σε πιάνει ιερή αγανάκτηση χάνεις το δίκιο σου, το όποιο δίκαιο σου.
Ηρεμία θέλει ο διάλογος, ταπεινό πνεύμα και όχι πνεύμα συντριβής του "αντιπάλου".
Υποθέτω σκοπός σου δεν είναι να εξαλείψεις τον οποιοδήποτε έχει αντίθετη άποψη από σένα, να τον συντρίψεις, να τον εξαφανίσεις.
Γνωρίζω ότι δεν το θέλεις αυτό,αλλά το ύφος όμως δηλώνει το αντίθετο. Ψυχραιμία. Δεν ήρθε ακόμα η συντέλεια του κόσμου.
"Θεόδουλος"
Θεόδουλε και εγώ αν καθόμουν στις 3:48 τα ξημερώματα να γράφω στα bloggs τέτοια και χειρότερα θα έγραφα.
Δεν καταλαβαίνω αυτό το συγκαταβατικό ύφος. Πολύ ευσεβίστικο μου μυρίζει.
Στην ανάρτηση εγώ διαβάζω πολύ συγκροτημένο λόγο που δεν έχει καμία σχέση με αναψοκκοκίνισμα. Σε δικαιολογώ όμως διότι ίσως φοράς κόκκινα γυαλιά.
Ζόρι βλέπω να τραβάειμάλλον η αντίπερα όχθη, γιαυτό σφίγγεται και βγάζει δυσωδία (ύβρεις, χαρακτηρισμούς κλπ)
Βρε πάτερ μου άντε στους παλαιοημερολογίτες να γλιτώσουμε και εμείς και εσύ. Οι απόψεις του δεν αξίζουν απαντήσεως όσο και τα τραβιούνται κάποιοι να σου απαντήσουμε εμείς της Διοικούσας Εκκλησίας. Εσύ με όσα λες βγάζεις έξω τον εαυτό σου από την Εκκλησία. Αν κάθεσαι μόνο για τον μισθό μην στενοχωριέσαι και οι παλαιοημερολογίτες έχουν χρήματα. Δεν θα έχεις κανένα πρόβλημα. Άντε εκεί να ησυχάσει και η συνείδησή σου. να ηρεμίσει και το ποίμνιο από τις ασυναρτησίες που γράφεις.
π.Αναστάσιε επειδή διακρίνω την αναπαυτική επιμονή σας γιατί δεν προχωράτε στην διακοή του μνημοσύνου του Επισκόπου σας ως ένδειξη διαμαρτυρίας?
Αν θυμάμαι καλά εσείς δεν είχατε συμπροσευχηθεί με τους Παπικούς όταν είχε έλθει η Αγ. Κάρα της Αγ. Ειρήνης?
Τι?
Είσαστε αιρετικός?
Η μήπως οι συμπροσευχές "επιτρέπονται" γι αλόγους "κοινωνικούς"?
Δύο μέτρα και δύο σταθμα?
Οχι...
Ανώνυμε των 4.30 π.μ προφανώς έχεις μεσάνυχτα στην τεχνολογία, ελπίζω να μην έχεις και στην θεολογία.
Αν εγώ καθόμουν στις 3.48 τα ξημερώματα, εσύ που έστειλες μήνυμα στις 4.30 τα ξημερώματα είσαι πιο νηφάλιος ; Μάλλον όχι.Ίσως δεν γνωρίζεις ότι οι ώρες στα σχόλια πηγαίνουν με την ώρα του blogger της Google, που είναι αμερικάνικη εταιρία. Έτσι λοιπόν εξηγείται η διαφορά της ώρας.
Αν κρίνω λοιπόν από την προπέτειά σου στα τεχνολογικά, τότε δεν θέλω να φανταστώ τι συμβαίνει στα θεολογικά.
Άντε καλό ξημέρωμα! Πιες και κανά καφεδάκι να ανοίξει το μάτι.!!!!!
χαχαχαχαχαχααααα!!!!
"Θεόδουλος"
ΗΡΕΜΑ ΠΑΙΔΙΑ...ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΕΙΡΩΝΙΕΣ...
ερώτηση αδαούς ανθρώπου :
όταν έχεις μια διαφορά με κάποιον συνάνθρωπο , τί κάνεις για να την λύσεις ; Δεν πρέπει να συζητήσεις μαζί του για να την λύσεις ; Πως αλλιώς θα λυθεί η διαφορά ; Φοβάσαι να συζητήσεις, όαταν μάλιστα είσαι σίγουρος πως η αλήθεια είναι με το μέρος σου ; τι φοβάσαι; ότι θα σε καταφέρει να πας με το μέρος του ; τότε δεν έχεις πράγματι την αλήθεια.
Ξεκινάς να τον βρίζεις, να του επιτίθεσαι, να τον λοιδωρείς, να τον αποφεύγεις, να μη τον συναντάς πουθενά,να μη τον χαιρετάς ; Και τότε πως θα λυθεί η διαφορά ; Εκτός και αν δεν θέλουμε να λυθεί η διαφορά.
Πρέπει λοιπόν να μετέχουμε στους θεολογικούς διαλόγους, να λέμε την άποψή μας, να είμαστε σταθεροί και αμετακίνητοι και έχει ο θεός. Σκοπός μας είναι να δημιουργήσουμε Μια, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία. Αλλά εάν τους αιρετικούς δεν τους πλησιάσουμε και δεν κουβεντιάσουμε μαζί τους, τότε πως θα φτάσουμε σ' αυτό ;
Τi επιθεση είναι αυτή προς τόν συγγραφέα του κειμένου;μιλάτε εσείς γιά Ταλιμπάν;και εξαπολυετε τέτοια τρομοκρατία;
ένας αναγνώστης του blog πού τρόμαξε.
Δημοσίευση σχολίου