Κυριακή, 12 Μαΐου 2013

Β΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΠΟ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ (Θωμά) Ευαγγέλιο : Ιωάν. 20, 19-31






Η ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΘΕΜΕΛΙΟ ΤΗΣ ΠΙΣΤΗΣ ΜΑΣ

          Εν ολίγοις

          Η Εκκλησία μας αυτή την περίοδο ζει μέσα σε μια αναστάσιμη ατμόσφαιρα, αλλά το γνωστό περιστατικό με τον Απ. Θωμά παρουσιάζει μία εντελώς ανθρώπινη στάση μπροστά στο γεγονός της Ανάστασης του Κυρίου. Η αμφισβήτηση του Θωμά είναι ανθρώπινη και αυτό φαίνεται από την αντίδρασή του λέγοντας: «Εάν δε βάλω τα χέρια μου στους τύπους των ήλων και δε βάλω το χέρι μου στην πλευρά Του δεν πρόκειται να πιστέψω». Δηλ. ο Θωμάς θέλει να βεβαιωθεί, ν’ αγγίξει με τα χέρια του τα σημάδια του σταυρού στο σώμα του Χριστού, για να πιστέψει στο γεγονός της ανάστασής Του. Και οκτώ μέρες μετά την ανάσταση ο Χριστός εμφανίζεται στους μαθητές του και καλεί τον Θωμά να τον ψηλαφίσει : «Φέρε τον δάκτυλό σου ώδε και ίδε τας χείρας μου και φέρε την χείρα σου και μη γίνου άπιστος αλλά πιστός».
Η συμπεριφορά αυτή του Θωμά έχει βρει πολλούς μιμητές μέσα στην ιστορία του ανθρώπου. Πολλοί σύγχρονοι άνθρωποι ξεκινούν από την προϋπόθεση, ότι η ανάσταση του Χριστού είναι ένα ασυνήθιστο γεγονός και πρέπει να εξηγηθεί στα όρια της ιστορικής πραγματικότητας. Η προϋπόθεση αυτή οδηγεί σε άρνηση της ευαγγελικής αλήθειας, αλλά και σε πολλές αντιφάσεις.
      Ενδεικτικά αναφέρουμε ορισμένες «θεωρίες» για να αποδειχθεί η μυωπική διάθεση όλων αυτών που ξεκινάνε από μία λαθεμένη προϋπόθεση για ν’ αρνηθούν ένα γεγονός που κυριολεκτικά άλλαξε την τύχη του κόσμου.
Ακόμη κάποιοι άλλοι πιστεύουν ότι ο Χριστός δεν πέθανε στο σταυρό, αλλά μέσα στον υγρό τάφο συνήλθε από τη λιποθυμία του πόνου στην οποία είχε περιπέσει. Έτσι βγήκε ζωντανός, εμφανίσθηκε στους μαθητές του και αυτοί πίστεψαν πως αναστήθηκε.
       Οι αντιλήψεις αυτές εγγίζουν τα όρια του μύθου για όσους έχουν γνώση της ευαγγελικής ιστορίας. Τα γεγονότα που παρουσιάζουν οι ι. ευαγγελιστές παρερμηνεύονται ή και αγνοούνται και άλλοι νοθεύουν τα γεγονότα των αρχαιοτέρων γραπτών κειμένων της χριστιανοσύνης.
       Πρέπει όμως να γνωρίζουμε ότι η ανάσταση του Χριστού δεν μπορεί να υποστεί την οποιαδήποτε αλλοίωση και τούτο γιατί η ανάσταση είναι κεντρικό γεγονός της ορθόδοξης πίστης. Ο Απ. Παύλος γράφει: «ο Χριστός πέθανε για τις αμαρτίες μας, κατά τις Γραφές, τάφηκε, αναστήθηκε την Τρίτη ημέρα από τους νεκρούς και εμφανίστηκε στον Κηφά, στους δώδεκα, από μία φορά πάνω από πεντακοσίους αδελφούς, από τους οποίους οι περισσότεροι ζουν μέχρι σήμερα…Μετά εμφανίστηκε στον Ιάκωβο, έπειτα σ’ όλους τους αποστόλους».
          Η πίστη του απ. Παύλου στην ανάσταση ήταν τόσο βέβαιη, ώστε να λέγει : «Εάν ο Χριστός δεν αναστήθηκε, τότε δεν έχει κανένα νόημα το κήρυγμά μας και η πίστη μας είναι χωρίς νόημα. Επίσης γινόμαστε και ψευδομάρτυρες του Θεού, επειδή μαρτυρήσαμε για το Θείο ότι ανέστησε το Χριστό, ενώ δεν τον ανέστησε».
      Η ανάσταση δεν είναι μόνο μία διδασκαλία, αλλά ένα ιστορικό γεγονός πρωτόγνωρο που συγκλόνισε τους πρώτους χριστιανούς να πιστέψουν σ’ Αυτόν και  συνειδητοποίησαν, ότι στο πρόσωπο του Χριστού έχει εγκαινιασθεί μία νέα πραγματικότητα για τον άνθρωπο. Το δώρο της αιώνιας ζωής που απώλεσε ο πρώτος Αδάμ λόγω της αμαρτίας, κερδήθηκε και πάλι με τον νέο Αδάμ και προσφέρθηκε η δυνατότητα σ’ όλους να τον αποδέχονται παθόντα και αναστάντα.
          Ο Απ. Θωμάς όταν είδε το Χριστό έκανε τη γνωστή εκείνη σωτήρια ομολογία : «Ο Κύριος  μου και ο Θεός μου» και από τότε συστρατεύθηκε στη διακονία του χριστιανικού κηρώματος μέχρι τις Ινδίες. 
        Από τότε έχουν περάσει δύο και πλέον χιλιάδες χρόνια που το κοσμοσωτήριο γεγονός της ανάστασης διατρέχει τον κόσμο και η  Εκκλησία παραμένει η μόνιμη μάρτυς αυτής της αλήθειας.
       Εμείς βέβαια δεν μπορούμε να ψηλαφήσουμε το σώμα του αναστημένου Χριστού, αλλά ζούμε την εμπειρία της Εκκλησίας που είναι αποτυπωμένη στην λατρευτική μας ζωή. Εξ άλλου ο Χριστός μακάρισε εκείνους που δεν είδαν, αλλά πίστεψαν σ’ Αυτόν. Εμείς στηρίζουμε την πίστη μας στους αγ. Αποστόλους, που με τη θυσία τους και το μαρτύριό τους θεμελίωσαν και στερέωσαν την πίστη και έγιναν οι συνεχείς μάρτυρες της Αναστάσεως.
       Ένας τέτοιος μάρτυρας είναι και ο σημερινός τιμώμενος άγ. Απ. Θωμάς. Η ευαγγελική αλήθεια είναι απλή και ανεπιτήδευτη και όποιος την πλησιάζει με καθαρή καρδιά και απλότητα την αποδέχεται και αναγνωρίζει τη δυναμικότητα που κρύβει.

Χριστός Ανέστη!

          π. γ. στ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Ἀββά Ισαάκ τοῦ Σύρου: "Καλύτερα νὰ κατακριθοῦμε μόνο γιὰ μερικὰ στραβὰ πού κάναμε, παρὰ γιὰ τὴν πλήρη ἐγκατάλειψη τοῦ ἀγώνα μας..."

Οταν πέσει ἕνας ἄνθρωπος στὴν ἁμαρτία, σὲ ὁποιαδήποτε ἁμαρτία, δὲν πρέπει νὰ ξεχάσει τὴν ἀγάπη καὶ τὴ στοργὴ τοῦ οὐράνιου Πατέρα του. ...