Τρίτη 17 Δεκεμβρίου 2013

Υπάρχουν θαυματουργές εικόνες;



            Σύμφωνα με η διδασκαλία της ορθόδοξης Εκκλησίας εμείς οι ορθόδοξοι δεν λατρεύουμε τις εικόνες, ούτε τους Αγίους, ούτε τους Αγγέλους ούτε και αυτή τη Θεοτόκο. Μόνο τον Τριαδικό Θεό λατρεύουμε. Τους Αγίους, τους Αγγέλους και πάνω απ’ όλα τιμάμε και δοξάζουμε την Παναγία «την τιμιωτέρα των Χερουβίμ και ενδοξοτέραν ασυγκρίτως των Σεραφίμ». Λατρεία δεν απονέμουμε ούτε στα πρόσωπά τους, ούτε στις ιερές εικόνες τους. Άλλο τιμή και σεβασμός και άλλο λατρεία.
            Ο ορθόδοξος λαός μας θεωρεί μερικές εικόνες ως θαυματουργές. Υπάρχουν αλήθεια θαυματουργές εικόνες; Ή μάλλον μπορεί να υπάρχουν εικόνες που κάνουν θαύματα;
            Πολλοί ορθόδοξοι θεολόγοι αποδίδουν τα θαύματα μερικών εικόνων όχι στις εικόνες αυτές καθ’ εαυτές, αλλά στην πίστη των ανθρώπων που προσεύχονται σ’ αυτές. Το ότι η πίστη θαυματουργεί, το ότι η θερμή προσευχή θαυματουργεί, είναι έξω από κάθε αμφιβολία. Αυτό όμως δεν είναι λόγος ν’ αρνηθούμε, ότι μερικές μπορεί να έχουν αυτές οι ίδιες θαυματουργική χάρη. Είναι πολύ φυσικό για τους πιστούς. Γιατί για τους άπιστους είναι όχι μόνο παράδοξο, αλλά και ανύπαρκτο.
            Ο Κύριος στους  Αποστόλους είχε δώσει θαυματουργικό χάρισμα. Βλέπουμε όμως, ότι το χάρισμα αυτό δεν περιορίζονταν μόνο στους ίδιους τους Αποστόλους, αλλά προεκτεινόταν ακόμη και στη σκιά τους! Το ευαγγέλιο ρητά μας λέγει όχι μόνο «ότι οι Ιουδαίοι έφερναν πάνω σε φορεία τους ασθενείς τους στις πλατείες, περιμένοντας το πέρασμα του Πέτρου, ώστε έστω και η σκιά του να πέσει σ’ αυτούς για να θεραπευθούν. Και κάτι περισσότερο: και αυτά ακόμη τα μανδήλια του Απ. Παύλου, όταν τα έριχναν πάνω σε ασθενείς ή δαιμονισμένους, τους θεράπευαν. (Πραξ. 19, 12).
            Συνεπώς όχι μόνο οι ίδιοι οι Απόστολοι είχαν θαυματουργικό χάρισμα, αλλά και αυτά τα προσωπικά τους αντικείμενα! Αυτό αποτελεί βέβαια μία εύνοια του Θεού όχι προς αυτά τα ίδια τα μανδήλια, αλλά προς τους Αποστόλους. Και χάρη αυτών η θαυματουργική δύναμη έφθανε μέχρι των μανδηλίων τους.
       Γιατί λοιπόν αποκλείεται να υπάρχουν και εικόνες  που να έχουν θαυματουργικό χάρισμα; Πολύ συχνά και αυτοί που φιλοτεχνούσαν εικόνες και μάλιστα  τις παλιές, ήταν άνθρωποι με βαθειά ταπείνωση, με νηστεία, προσευχή, άνθρωποι που φλέγονταν από θείο έρωτα.
            Πού είναι λοιπόν το παράδοξο να ευλογήσει ο Θεός και τους ίδιους και τα έργα των χειρών τους; Και τι το αφύσικο, αν μέσα σ’ αυτές υπήρξε και το θαυματουργικό χάρισμα;   

Αρχιμ. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος

Δεν υπάρχουν σχόλια: