Σχετικά με το θέμα του «διαλόγου των Εκκλησιών» υπάρχουν πολλές αλληλοσυγκρουόμενες απόψεις. Η ορθόδοξη Εκκλησία με αποφάσεις των κατά τόπους ορθοδόξων Εκκλησιών έχει νομοθετήσει τους διαφόρους «διαλόγους»και συνεπώς είναι μια αποφασισμένη κατάσταση στο χώρο της Εκκλησίας .
Τα ερωτήματα που εγείρονται είναι:
Είναι άστοχος ο «διάλογος»;
Δεν πρέπει να υπάρχει;
Δεν πρέπει να γίνεται;
Είναι ξένος προς την παράδοση της Εκκλησίας;
Η απάντηση είναι όχι. Η εκκλησία ανέκαθεν διαλεγόταν και ποτέ οι πατέρες δεν αρνήθηκαν τον διάλογο είτε με άτομα, είτε με ομάδες είτε με συνοδικό τρόπο ( Ι. Δαμασκηνός- Μανιχαίος- Γρηγόριος Παλαμάς - Μουσουλμάνοι). Οπότε, δεν αποτελεί ξένο γνώρισμα το «διαλέγεσθαι» στην πορεία της Εκκλησίας .
Πρέπει όμως να τονίσουμε, ότι οι διάλογοι δεν αφορούσαν μόνο στα Διοικητικά όργανα της Εκκλησίας δηλ. τους Επισκόπους, αλλά και σε όλα τα θέματα που απασχολούν την Εκκλησία και όλο το πλήρωμά της. Συνεπώς ο λαός, ο κλήρος και ο μοναχισμός δεν μπορούν να μένουν απληροφόρητοι ή αμέτοχοι.
Π.χ. στην Ζ’ οικουμενική Σύνοδο εκτός των 350 Επισκόπων - εκπροσώπων των τοπικών Εκκλησιών - πήραν μέρος και ηγούμενοι, μοναχοί και λαϊκοί. Ακόμα το λαϊκό στοιχείο αντιπροσωπεύεται και από τον εκπρόσωπο του αυτοκράτορα. Και απορεί βέβαια ο πολύς λαός: κλήρος και λαός να μην ψηφίζουν τις αποφάσεις, όμως αυτές εκπληρώνονται ή απορρίπτονται από το πλήρωμα της Εκκλησίας, γιατί φύλακας της πίστεως είναι ο λαός.
Αυτό όμως που παρατηρείται είναι, ότι στους «διαλόγους» παρόντες είναι οι επίσκοποι και απών είναι ο λαός του Θεού, ο οποίος μένει απληροφόρητος και αισθάνεται ότι μένει στο περιθώριο με συνέπεια να πέφτει θύμα παραπληροφόρησης.
Πράγματι. Πότε ο λαός ενημερώθηκε για τη μορφή, το περιεχόμενο και την πρόοδο ή μη των διαφόρων «διαλόγων»; Γιατί δεν ενημερώνονται οι πιστοί, έστω και με τη μορφή συνεντεύξεων ή Συνάξεων ή ακόμα και εγκυκλίων για το θέμα του «διαλόγου» ;
Υπάρχει όμως κάτι άλλο σημαντικό που πρέπει να προσέξουμε : και αυτό είναι ο θρησκευτικός φανατισμός που δεν πρέπει να υποτιμάται.
Εξ άλλου είναι γνωστή η υπόθεση του Νέου Ημερολογίου που έγινε βιαστικά και βιώνουμε σήμερα το Σχίσμα. Μπορούμε να σκεφτούμε τι μπορεί να γίνει αν αφεθούν οι «διάλογοι» να κινούνται στο σκοτάδι λόγω παραπληροφόρησης ή θρησκευτικού φανατισμού ;
Και κάτι ακόμα : πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί όσοι κάνουν άστοχες ή ημαρτημένες δηλώσεις ή ενέργειες καθώς συμμετέχουν ή υποστηρίζουν τους «διαλόγους». Π.χ. είναι αδιανόητο να μεταδίδεται η Θ. Κοινωνία έστω και σε μεμονωμένες περιπτώσεις σε άτομα που δεν ανήκουν στην Ορθόδοξη ποίμνη.
Ο «διάλογος» πρέπει να γίνεται αλλά με προϋποθέσεις :
α) Εφόσον τηρούμε την πατροπαράδοτη πίστη
β) Διαλεγόμαστε χωρίς εκπτώσεις
γ) Προβάλλουμε και ερμηνεύουμε την Εκκλησιολογία ως το μόνο μέγεθος που εκφράζει η Μία, Αγία, και Καθολική Εκκλησία και συγχρόνως κάνουμε και κοινωνό το λαό του Θεού .
δ)Τέλος , δεν αναζητούμε την αλήθεια στους «διαλόγους», όπως κάποιοι λένε, αλλά την προβάλλουμε χωρίς φανατισμό γιατί την κατέχουμε.
π.Γ.Στ.
6 σχόλια:
μετρημένο και χωρίς ακρότητες άρθρο.
Ο π.Γκοτσόπουλος τι λέει γ'αυτό ;
Αγαπητέ φίλε 2;31
σε διαβεβαιώ ότι ο π. Γκοτσόπουλος συμφωνεί πλήρως με τις σύντομες και περιεκτικές σκέψεις της αναρτήσεως.
π. ΑΚΓ
(ή πιο αναλυτικά : π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος)
Μακάρι να υπήρχαν και άλλοι σαν τον π.Γκοτσόπουλο να υπερασπίζονται αυτά που κάποιοι άλλοι εύκολα ξεπουλάνε. Αυτά που οι Πατέρες υπερασπίστηκαν με κόπο και αίμα, και κάποιο ελαφρά τη καρδία τα πετάνε.
Παιδιά σας συνιστώ ανεπιφύλακτα το βιβλίο του π. Αναστασίου Γκοτσοπούλου περί συμπροσευχών.
Είναι πολύ καλό και δεν αφήνει περιθώρια αντιλογίας σε κανέναν….
Μα σε κανέναν…
Στανίτσας Νικόλαος
Καλημέρα, Καλή Χρονιά και Χρόνια Πολλά με τη βοήθεια και την ευλογία του Θεού! Είμαι ένας ενορίτης και αξίζουν Συγχαρητήρια για τον ιστότοπο! Θα ήθελα να θέσω ένα θέμα. Ποια είναι η γνώμη σας για τους Προτεστάντες Ευαγγελιστές; Τι ακριβώς πρεσβεύουν και πιστεύουν αυτοί; Και θέτω αυτό το ερώτημα γιατί έχω διαπιστώσει ότι έχουν εισχωρήσει σε πολλούς τομείς της Ελληνικής Κοινωνίας και διακηρύτουν διάφορες "περίεργες" ιδέες.Θα ήθελα μια διαφώτιση επ' αυτού και δεσμεύομαι να συνεισφέρω περαιτέρω ενημέρωση από τις διαπιστώσεις που έχω κάνει έως σήμερα. Ευχαριστώ!
Δημοσίευση σχολίου