Η ΕΞΟΥΣΙΑ ΩΣ ΔΙΑΚΟΝΙΑ
Καθώς ο Χριστός πορεύεται προς το πάθος με τους δώδεκα μαθητές Του στα Ιεροσόλυμα και προλέγει σε αυτούς το επικείμενο πάθος Του, δυο από αυτούς ,ο Ιάκωβος και ο Ιωάννης, απευθύνουν προς τον διδάσκαλό τους το ακόλουθο αίτημα «δος μας τις δυο τιμητικές θέσεις στην ένδοξη βασιλεία σου, ώστε ο ένας από εμάς να καθίσει στα δεξιά σου και ο άλλος στα αριστερά σου».
Ο Ιησούς δεν αγανακτεί με το παράλογο αίτημα των μαθητών ,αλλά αφού προηγουμένως τους δείχνει το δρόμο του πάθους και της θυσίας χρησιμοποιεί την κατάλληλη ευκαιρία για να τους πει τα ακόλουθα λόγια που συνιστούν και το κέντρο του σημερινού ευαγγελικού αναγνώσματος : « ξέρετε ότι αυτοί που θεωρούνται ηγέτες των εθνών τα εξουσιάζουν και οι μεγάλοι μεταξύ αυτών τα καταδυναστεύουν. Σε εσάς όμως δεν πρέπει να είναι έτσι, αλλά όποιος θέλει να γίνει μεγάλος ανάμεσά σας θα είναι υπηρέτης σας και όποιος από εσάς θέλει να γίνει πρώτος θα γίνει δούλος όλων. Διότι ο Υιός Του δεν ήλθε για να δεχθεί αλλά για να προσφέρει υπηρεσίες και να θυσιάσει τη ζωή του σα λύτρο για όλους μας .
Τα λόγια αυτά είναι αξιοπρόσεκτα και μας δίνουν το πραγματικό νόημα της ηγεσίας γενικότερα. Το νόημα αυτό μπορεί να συνοψιστεί στη φράση ότι η ηγεσία είναι ταπείνωση και διακονία. Οι άρχοντες και οι ηγέτες των εθνών καταδυναστεύουν και κατεξουσιάζουν τους υπηκόους τους κάνοντας όχι απλώς χρήση αλλά κατάχρηση της εξουσίας. Το μεγαλείο του χριστιανού ηγέτη δεν βρίσκεται στον πειρασμό της εξουσίας, αλλά στην διακονία, στην προσφορά του εαυτού του για τους άλλους. Οι λέξεις «διάκονος» και «δούλος» που απαντούν στο κείμενό μας υπογραμμίζουν την αποστολή του ηγέτη ή, αν προχωρήσουμε λίγο περισσότερο, την αποστολή της Εκκλησίας μέσα στον κόσμο.
Η εξουσία και το αξίωμα που έχει κανείς δεν είναι πηγή δυνάμεως αλλά αφορμή και τρόπος διακονίας. Η αποστολή αυτή απορρέει από το παράδειγμα του ίδιου του Χριστού που δεν ήρθε να διακονηθεί αλλά να διακονήσει και να προσφέρει τη ζωή του σαν λίτρο για την εξαγορά των ανθρώπων - αιχμαλώτων στη δύναμη του σατανά.
Τα λόγια αυτά λέγονται από τον Χριστό λίγο ακριβώς πριν από το πάθος Του και η Εκκλησία όρισε την ανάγνωση της περικοπής μια εβδομάδα πριν από την εβδομάδα του πάθους για να θυμίζει στον κάθε χριστιανό, που έχει κάποια εξουσία στα χέρια του είτε μικρή είτε μεγάλη, ότι η σκέψη του πρέπει να είναι στραμμένη στην διακονία και στο πάθος αν θέλει να είναι πραγματικός μαθητής του Χριστού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου