Σάββατο, 25 Απριλίου 2009

Κυριακή του Θωμά, Ιωάννης κεφ.20, στχ.19-31

Το μήνυμα της Αναστάσεως


Το σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα αναφέρει μια από τις εμφανίσεις του αναστάντος Χριστού στους μαθητές Του. Το γεγονός της αναστάσεως, ξεπερνώντας τα όρια ενός ιστορικού γεγονότος, δεν περιγράφεται από κανένα ευαγγελιστή. Οι ευαγγελικές διηγήσεις αναφέρουν μάρτυρες που είδαν τον αναστημένο Χριστό ή που επισκέφθηκαν τον κενό τάφο. Και αυτό γιατί η Ανάσαση του Χριστού ξεπερνά τα στενά πλαίσια των ιστορικών γεγονότων και στηρίζεται στην εμπειρία και το βίωμα των πιστών.

Προϋποθέτει, όχι την απόδειξη, αλλά την πίστη της δύναμης του θεού, που νικά τον θάνατο και την αγάπη Του με την οποία υπόσχεται την ίδια τύχη στους ανθρώπους που ελπίζουν «ἀνάσταση νεκρῶν»

Η Ανάσταση του Χριστού είναι το πλήρωμα της δυναμικής επεμβάσεως του Θεού μέσα στον κόσμο που αρχίζει με την γέννηση του Χριστού και τελειώνει με τον Σταυρό για να ολοκληρωθεί στο θρίαμβο της νίκης κατά του θανάτου. Η επέμβαση αυτή του Θεού σημαίνει νίκη επί της φθοράς για να δοθεί στους ανθρώπους η αφθαρσία και κατάργηση του θανάτου και να τους χαριστεί η ζωή.

Η εμφάνιση του αναστάντος Χριστού κατά την πρώτη χριστιανική Κυριακή σκόρπισε χαρά στους φοβισμένους μαθητές – « ἐχάρησαν οὖν οἱ μαθητές ἰδόνες τόν Κύριον» σημειώνει ο ιερός Ευαγγεςλιστής.

Από την ομάδα όμως των μαθητών λείπει ο Θωμάς. Στον ενθουσιασμό των υπολοίπων ότι είδαν τον Κύριον, εκείνος προβάλλει σκεπτικισμό : «ὰν μὴ ἴδω ἐν ταῖς χερσὶν αὐτοῦ τὸν τύπον τῶν ἥλων, καὶ βάλω τὸν δάκτυλόν μου εἰς τὸν τύπον τῶν ἥλων, καὶ βάλω τὴν χεῖρά μου εἰς τὴν πλευρὰν αὐτοῦ, οὐ μὴ πιστεύσω.». Ο Θωμάς με την στάση του αυτή εκπροσωπεί τους ανθρώπους εκείνους που θέλουν αν στηρίξουν την πίστη τους στην βεβαιότητα των αποδείξεων, στην ιστορική εξακρίβωση, στο πείραμα.

Πρόκειται βέβαια για μια δικαιολογημένη ανθρώπινη απαίτηση. βρίσκεται όμως μακριά από την πίστη. Και ο αναστημένος Χριστός που σε οκτώ μέρες μετά ξαναεμφανίζεται στους μαθητές και μεταξύ αυτών βρίσκεται και ο Θωμάς, τον καλεί να διαπιστώσει αυτοπροσώπως την ανάστασή του αναστημένου σώματός Του, όμως μακαρίζει εκείνους που θα πιστέψουν χωρίς να δουν «μακάριοι οἱ μὴ ἰδόντες καὶ πιστεύσαντες». Και ο Θωμάς πριν ακόμη ψηλαφίσει τον Χριστό ξεσπά σε ομολογία πίστεως «ὁ Κύριος μου καί ὁ Θεός μου».

Δυο σημεία μας προκαλούν εντύπωση:

Πρώτον. ο Θωμάς δεν επισημαίνει απλώς την ταυτότητα του αναστημένου Χριστού , αλλά και αναγνωρίζει την θεότητά του.

Και δεύτερον η αναγνώριση αυτή δεν είναι γενικής φύσεως, αλλά έχει προσωπικό χαρακτήρα «ὁ Κύριός ΜΟΥ καί ὁ Θεός ΜΟΥ» .

Η ανάσταση του Χριστού έχει σημασία σαν γεγονός που σχετίζεται άμεσα με την ύπαρξη του κάθε ανθρώπου, με την αλλαγή της ζωής του, με την νίκη του φόβου μπροστά στον θάνατο, με την ελπίδα για μια καινούρια και αιώνια ζωή.

Και η περικοπή τελειώνει με τα λόγια : και άλλα πολλά θαυματουργικά έργα έκανε ο Χριστός μπροστά στους μαθητές του που δεν είναι γραμμένα σ’ αυτό το βιβλίο και αυτά που έχουν γραφεί αποβλέπουν στο να πιστέψετε ότι ο Ιησούς είναι ο Χριστός ο Υιός του θεού και πιστεύοντας να έχετε ζωή με την δύναμη του ονόματός Του.

Τα λόγια αυτά θέλουν να πουν ότι οι μετέπειτα γενιές δεν υστερούν σε σχέση με την γενιά των μαθητών που είδαν τον Κύριο, γιατί έχουν τον λόγο του Κυρίου και τα «σημεῖα» Του που ιστορούν τα ευαγγέλια.

Η πίστη στο Χριστό, που είναι παρών στο κόσμο, είναι ο μόνος σωστός δρόμος προς την αληθινή ζωή, προς την μεταμόρφωση του φόβου του θανάτου σε ελπίδα αναστάσεως.

Το μήνυμα της διηγήσεως είναι μήνυμα ζωής, χαράς και αισοδοξίας. Ζωής, γιατί ο Χριστός θανάτῳ θάνατον πατήσας, ανέστη εκ νεκρών και χάρισε στους ανθρώπου την ζωή. Χαράς, γιατί μετέβαλε την κατήφεια και την αγωνία του θανάτου σε ελπίδα αναστάσεως και Αισιοδοξία, γιατί φανέρωσε την δύναμη του Θεού πάνω στις δυνάμεις της φθοράς και της καταστροφής όχι μόνο του κόσμου γενικά, αλλά του κάθε ανθρώπου ξεχωριστά.


Χριστός Ανέστη ! Αληθώς Ανέστη !



5 σχόλια:

π Παντελεήμων Kρούσκος είπε...

Πατέρες, Χριστός ανέστη! Την ευχή σας. Εύχομαι ό,τι καλύτερο και λαμπρότερο σε σας και την ενορία σας.

Εχέφρων είπε...

Καλό είναι να ψάχνουμε γενικά στη ζωή μας, αλλά όταν βρούμε τις απαντήσεις πρέπει να έχουμε το θάρρος σαν τον Απ.Θωμά να αναγνωρίσουμε τον Κύριό μας και τον Θεό μας.
Καλές και οι αποδείξεις , αλλά χρειάζεται και πίστη.
Δεν είναι περίεργο που οι περισσότεροι επιστήμονες είναι άθεοι ; Ψάχνουν για επιστημονικές αποδείξεις και η αλήθεια είναι τόσο εύκολο να την ανακαλύψουν, αλλά δεν κάνουν το ένα βήμα πίστης παραπάνω.
Μακάρι να βρούμε όλοι μας την πίστη του Απ.Θωμά.

Ανώνυμος είπε...

Εχέφρων, έχεις δίκιο.
Μήπως όμως γνωρίζεις πόσοι "πιστοί"χριστιανοί δεν έχουν ούτε καν την δυσπιστία του Θωμά ; Πηγαίνουν στην εκκλησία, έχουν κατά τους τύπους σωστή χριστιανική ζωή, αλλά πραγματικά όμως δεν έχουν ούτε καν χιλιοστομόριο διάθεσης ψαξίματος και πραγματικής πίστης των επιστημόνων που λες.
Θωμάδες θέλουμε στην εκκλησία και όχι Πέτρους που με την πρώτη δυσκολία δεν το σκέφτονται να προδώσουν τον Χριστό, και μάλιστα τρεις και περισσότερες φορές.

ΙΕΡΟΨΑΛΤΗΣ είπε...

Έχεις δίκιο σε αυτό που λες αγαπητέ μου αλλα αναρωτήθηκες ποτέ γιατί εχουμε Πέτρους σήμερα στις Εκκλησίες και όχι Θωμάδες ?

Ανώνυμος είπε...

πάτερ Δημήτριε, το έχω σκεφτεί πολλές φορές για ποιο λόγο υπάρχουν σήμερα περισσότεροι Πέτροι παρά Θωμάδες. Και ξέρετε τι πιστεύω ; Πιστεύω πως για την ύπαρξη των Πέτρων φταίνε κυρίως οι ανάξιοι κληρικοί. Αυτοί που αρχικά σε κάνουν να αισθάνεσαι μέλος της κοινότητας και της ενορίας και σιγά σιγά καθώς τους γνωρίζεις περισσότερο διαπιστώνεις πάρα πολύ απλά πως δεν συμβαδίζει η ζωή τους με αυτά που κυρήττουν. Και τότε απογοητεύεσαι και τότε αρνείσαι πρώτα τους ιερείς και ολίγον κατ'ολίγον την ενορία και ύστερα την εκκλησία και ιδού η ζημιά έχει γίνει από τους έσω!!!
Έχω άδικο, πάτερ Δημήτριε ;