Τρίτη 3 Μαΐου 2016

Προαναγγέλλουν λογοκρισία της Ιστορίας


Κωνσταντίνος Χολέβας

Καλή Χρονιά και ευλογημένη! Το 2016 προβλέπεται να δούμε πολλές επιθέσεις κατά της Παιδείας, της Ιστορίας μας και της ελληνορθόδοξης ταυτότητάς μας. Οι άνθρωποι, οι οποίοι ορίσθηκαν από τον Πρωθυπουργό για να … αναμορφώσουν την Παιδεία έχουν ήδη προαναγγείλει ότι θα παραμορφώσουν τα ιστορικά γεγονότα και θα τα συμμορφώσουν προς τις διεθνιστικές, παγκοσμιοποιημένες και πολυπολιτισμικές ιδεοληψίες τους.
Η Αναπληρώτρια Υπουργός Παιδείας Σία Αναγνωστοπούλου δήλωσε ότι η Ιστορία στα σχολεία θα επανασυγγραφεί και  θα διδάσκεται χωρίς… εθνόμετρο. Ο Αντώνης Λιάκος, ο επικεφαλής του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία έχει εκφράσει την άποψη ότι δεν τον ενδιαφέρει η καλλιέργεια εθνικής ταυτότητας στους μαθητές, αλλά ιστορικής ταυτότητας. Εμμέσως πλην σαφώς προαναγγέλλουν λογοκρισία των ιστορικών γεγονότων, κειμένων και προσώπων. Όλη η διαχρονική ελληνική Ιστορία είναι γραμμένη από αγώνες για το Έθνος, την Πατρίδα, την απελευθέρωση από ξενικές κατοχές, την απόκρουση επιδρομών αλλοφύλων.
Αφού δεν θέλουν αναφορές στον εθνικό χαρακτήρα των αγώνων και στην εθνική συνείδηση των αγωνιστών, τότε θα έχουμε μία Προκρούστεια αφήγηση μιας ξαναγραμμένης, αλλοιωμένης και ψαλιδισμένης «Ιστορίας». Πώς μπορείς να μιλήσεις για τους Περσικούς Πολέμους αν δεν αναφερθείς στον παιάνα των Σαλαμινομάχων «’Ιτε παίδες Ελλήνων, ελευθερούτε πατρίδα» ; Πώς θα μιλήσουν για το επίγραμμα στον Τύμβο του Μαραθώνος, το οποίο αναφέρει ότι «Ελλήνων προμαχούντες Αθηναίοι Μαραθώνι χρυσοφόρων Μήδων εστόρεσαν δύναμιν»; Τι θα κάνουν με τον όρκο των Αθηναίων Εφήβων, οι οποίοι ορκίζονταν: «Την πατρίδα ουκ ελάττω παραδώσω» ;
Θα λογοκρίνουν τον Βυζαντινό Αυτοκράτορα της Νικαίας Ιωάννη Βατάτζη και τον γιο του Θεόδωρο Β΄ Λάσκαρι, οι οποίοι κατά τον 13ο αιώνα θεωρούν εαυτούς απογόνους των Αρχαίων Ελλήνων και διακηρύσσουν ότι αμύνονται υπέρ του ελληνικού γένους και της ελληνίδος επικρατείας;
Θα απαγορεύσουν τη διδασκαλία της τελευταίας ομιλίας του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου, ο οποίος καλεί τους συναγωνιστές του να πολεμήσουν για την Πίστη και την Πατρίδα; Θα απαγορεύσουν κάθε δημοτικό τραγούδι που αναφέρεται στη Μεγάλη Ιδέα των Ελλήνων και στην απελευθέρωση της Κωνσταντινουπόλεως, στην Ρωμανία η οποία πέρασε, αλλά ανθεί και φέρει κι άλλο;
Θα λογοκρίνουν τα κηρύγματα των εκκλησιαστικών ανδρών επί Τουρκοκρατίας, οι οποίοι δια στόματος Ηλία Μηνιάτη (γύρω στο 1700) καλούν την Παναγία να ελευθερώσει το Γένος των Ελλήνων; Και όπως ορθώς ανέφερε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, θα διαγράψουμε τον Θ. Κολοκοτρώνη, ο οποίος τονίζει ότι αγωνίστηκε για τη Πίστη και την Πατρίδα;

Οι Μακεδονομάχοι, οι ήρωες του 1940, τα Ελληνόπουλα της Κύπρου το 1955, για το Έθνος αγωνίσθηκαν και όχι για κάποια απρόσωπη  «ιστορική συνείδηση»! Οι αρνητές της εθνικής μας ταυτότητας επιχειρούν λοβοτομή στα παιδιά μας. Με κάθε νόμιμο και επιστημονικό τρόπο θα τούς εμποδίσουμε!

Ο Άγιος Παΐσιος για την μετεμψύχωση





Όποιος πιστεύει στη μετεμψύχωση θεωρεί ότι η ζωή συνεχίζεται και μετά τον θάνατο του σώματος. Η ιδέα της μετεμψύχωσης είναι κυρίαρχη σε αρκετές θρησκείες. Τι έλεγε, όμως, ο Άγιος Παϊσιος για το θέμα αυτό. Κάποτε κάποιοι επισκέπτες στο Άγιο Όρος ήθελαν να μάθουν την άποψή του για αυτό το θέμα.

– Γέροντα, πώς μερικοί άνθρωποι, ακόμη και μορφωμένοι, πιστεύουν στην μετεμψύχωση;

 – Η μετεμψύχωση βολεύει τους ανθρώπους, και ειδικά τους αθέους, τους απίστους. Είναι η μεγαλύτερη πονηριά του διαβόλου. Τους κρατά ο διάβολος στην ζωή της αμαρτίας, με τον λογισμό ότι η ψυχή έρχεται και ξανάρχεται σε αυτόν τον κόσμο.

«Ε, και αυτήν την φορά αν δεν πετύχης, τους λέει ο διάβολος, θα ξαναρθής στην ζωή και θα πετύχης την επόμενη φορά. Και αν πάλι δεν πετύχης, θα ‘ρθης, θα ξαναρθής, θα εξελιχθής…»!

 Οπότε και αυτοί λένε: «δεν πειράζει κι αν κάνω και αυτήν την αμαρτία» και το ρίχνουν έξω. Ζουν απρόσεκτα, δεν μετανοούν. Βλέπεις πώς τους τυφλώνει ο διάβολος και τους γαντζώνει στην κόλαση! Κι αν σε γαντζώση μια φορά ο διάβολος, θα σ’ αφήση να γυρίσης πίσω; Αυτή είναι η χειρότερη θεωρία από όλες τις ινδουϊστικές θεωρίες.

Κάποτε, αργά το απόγευμα, πέρασε από το Καλύβι ένας νεαρός. «Τέτοια ώρα, παλληκάρι, θέλω να διαβάσω και εσπερινό», του λέω. «Μ’ αυτά ασχολείσαι ακόμη;» μου είπε και έφυγε. Την άλλη μέρα ξαναήρθε και μου έλεγε για κάτι οράματα. «Είχες πάρει προηγουμένως καθόλου χασίς;», τον ρωτάω. «Παλιά, ναι. Τότε όμως που είδα τα οράματα, δεν είχα πάρει», μου λέει. «Μήπως διάβασες για μετεμψύχωση;». «Ναι», μου λέει. Εκεί την έπαθε. Διάβασε για μετεμψύχωση, μπήκε ο εγωισμός μέσα και έπλασε όνειρα ότι πριν από χιλιάδες χρόνια ήταν μεγάλος άνθρωπος, πλούσιος!

Είδε μετά σε όραμα ότι πήγε επάνω στον ουρανό, αλλά δεν τον είχαν γραμμένο εκεί και του είπαν να κατεβή. Ο διάβολος του δημιούργησε αυτήν την κατάσταση. «Όλα αυτά, του λέω, είναι παραμύθια κι εσύ τα πιστεύεις;». Και δυστυχώς υπάρχουν και μορφωμένοι άνθρωποι που πιστεύουν σε τέτοιες χαζομάρες. Εκεί κοντά στο Καλύβι έναν γάϊδαρο τον είχαν ονομάσει Νασέρ, επειδή ήταν ζωηρός. Μια μέρα ήρθε ένας Έλληνας που ζούσε στην Ελβετία και άκουσε που τον φώναζα Νασέρ. Όταν μετά από ένα διάστημα ξαναήρθε, έφερε ένα κουτί με απλά γλυκά και ένα με επίσημα. «Αυτά είναι για σένα», μου είπε και μου έδωσε τα απλά γλυκά. «Αυτά τα καλά γλυκά, μου λέει, είναι για τον Νασέρ. Εγώ κατάλαβα, λέει, από την προηγούμενη φορά ότι ήταν ο Νασέρ. Όταν τον συνάντησα, με κοίταξε με ένα θλιμμένο βλέμμα που μου ράγισε την καρδιά.»! Νόμιζε ότι ο Νασέρ μετεμψυχώθηκε και έγινε γάιδαρος! Και το πίστευε! «Βρε, είσαι στα καλά σου; του λέω. Εγώ τον είπα Νασέρ, γιατί ήταν ζωηρός γάιδαρος». Με κανέναν τρόπο δεν καταλάβαινε.

Και αυτό δεν είναι τίποτε! Να σας πω ένα άλλο: Πριν από χρόνια είχαν πάει Γερμανοί στην Κρήτη, για να κάνουν ένα μνημόσυνο για τους Γερμανούς που είχαν σκοτωθή εκεί στην Κατοχή. Την ώρα που έκαναν το μνημόσυνο, περνούσε ένας Κρητικός με τον γάιδαρό του φορτωμένο με τις πραμάτειες του. Ο γάιδαρος, όταν είδε τους ανθρώπους εκεί μαζεμένους, άρχισε να γκαρίζη. Ένας από τους Γερμανούς νόμιζε ότι ο γάϊδαρος ήταν ο αδελφός του που είχε σκοτωθή στον πόλεμο και μετεμψυχώθηκε! Τον γνώρισε και τον χαιρέτησε με το γκάρισμα! Και ο Γερμανός στάθηκε προσοχή, και τακ, τον χαιρέτησε στρατιωτικά … Κλάματα! … Πάει αμέσως στον Κρητικό και του λέει: «Πόσα θέλεις, για να τον αγοράσω;». Βρε, φύγε από ‘δω», του λέει ο Κρητικός. Ο Γερμανός του μετρούσε τα μάρκα: «τόσα, τόσα». «Φύγε, άσε με», έλεγε εκείνος. Τελικά του λέει κάποιος: «Βρε χαμένε, το πληρώνει τον γάιδαρο για μερσεντές, δωσ’ τον». Ξεφόρτωσε τα πράγματά του ο Κρητικός, τον ξεσαμάρωσε, τον ελευθέρωσε, και τον πήρε ο Γερμανός με βουρκωμένα μάτια και τον πήγε στην Γερμανία!

– Σοβαρά, Γέροντα;

 – Γεγονός! Αν δεν το είχα ακούσει από σοβαρό άνθρωπο, δεν θα το πίστευα κι εγώ.



Από το βιβλίο «Πνευματικός αγώνας» ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ – ΛΟΓΟΙ Γ’

Δευτέρα 2 Μαΐου 2016

ΕΘΝΙΚΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΜΕ ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΔΙΕΞΟΔΟΥ, Συνέντευξη του ακαδημαϊκού Β.Μαρκεζίνη


Κήρυττε τὸν Χριστὸ μέσα ἀπὸ τὴν εὐλάβειά σου!



Οἱ εὐλαβικὲς λαϊκὲς συνήθειες ποὺ μέσα ἀπὸ τὴν παράδοση ἔχουν περάσει στὴν καθημερινότητα   τῆς ζωῆς τοῦ Χριστιανοῦ, παρατηροῦμε ὅτι στὶς ἡμέρες μᾶς παραθεωροῦνται, γιὰ νὰ μὴν ποῦμε περιφρονοῦνται καὶ ἀπορρίπτονται, σὰν κάτι μὴ ἀναγκαῖο. Παρατηροῦμε σὲ πολλὰ σπίτια τὰ ὁποῖα ἐπισκεπτόμαστε, ὅτι τὸ καντηλάκι δὲν  ὑπάρχει, τὸ θυμίαμα εἶναι ἄγνωστο καὶ ἀνύπαρκτο, οἱ ἱερὲς εἰκόνες  χρησιμοποιοῦνται  σὰν ΄΄ντεκὸρ΄΄ γιὰ νὰ στολίσουμε τὸ σπίτι, τὸ σημεῖο τοῦ σταυροῦ  κατὰ τὴν ὥρα τοῦ φαγητοῦ ἀπὸ ὅπου δὲν ἀπουσιάζει γίνεται μὲ βιασύνη καὶ σὰν νὰ ντρεπόμαστε ἢ νὰ αἰσθανόμαστε ἄβολα τὴν ὥρα ποὺ κάνουμε τὸ σταυρό μας!

 Κι ὅμως ἀγαπητοί μου αὐτὲς οἱ ἁπλὲς καὶ εὐλαβικὲς συνήθειες μᾶς βοηθοῦν νὰ κρατοῦμε τὸ νοῦ μας καὶ τὴν καρδιὰ μᾶς κοντὰ στὸ Θεό. Μᾶς θυμίζουν καθημερινά το Θεὸ καὶ τὴν ἀγάπη καὶ προστασία ποὺ μᾶς παρέχει, εἶναι ἕνα ἐλάχιστο δεῖγμα εὐχαριστίας πρὸς τὸν Θεό!Αὐτὲς οἱ ἁπλὲς καθημερινὲς συνήθειες ποὺ τόσο ἀβασάνιστα ἀπορρίπτουμε καὶ περιφρονοῦμε σὰν κάτι ποὺ δὲν εἶναι ἀναγκαῖο, εἶναι αὐτὲς ποὺ καλλιεργοῦν μέσα μας τὴν εὐλάβεια καὶ τὴν Χάρη τοῦ Θεοῦ μέσα στὰ σπίτια μας! Ὄχι βέβαια σὰν μηχανικὲς κινήσεις συνηθείας ἀλλὰ ὡς ἔκφραση τῆς ἀγάπης καὶ τοῦ σεβασμοῦ μας πρὸς τὸ πρόσωπο τοῦ Θεοῦ. Ὡς μία ἔκφραση ἀποδοχῆς τοῦ Θεοῦ μέσα στὴ ζωή μας καὶ τὰ σπίτια μας! Θὰ θυμάστε σίγουρα ὅλοι τὶς συνήθειες ποὺ εἶχαν οἱ πατεράδες καὶ οἱ παπποῦδες μᾶς τὰ παλαιότερα χρόνια, συνήθειες ἁπλὲς ποὺ ὅμως ἐξέφραζαν τὴν πίστη καὶ τὸν σεβασμό τους πρὸς τὸν Θεό, ὅπως γιὰ παράδειγμα ὅτι δὲν ἕραβαν ἢ δὲν κεντοῦσαν τὶς παραμονὲς καὶ ἀνήμερά των μεγάλων ἑορτῶν, ὅτι κάθε πρώτη τοῦ μηνὸς ράντιζαν μὲ ἁγιασμὸ τὰ σπίτια τους, ὅτι δὲν ξεκινοῦσαν τὴν δουλειὰ τοὺς χωρὶς νὰ κάνουν τὸ σημεῖο τοῦ σταυροῦ ἢ τὴν ὥρα ποὺ ἔβγαιναν ἀπὸ τὸ σπίτι τοὺς ἔκαναν πάντα το σημεῖο τοῦ σταυροῦ ἢ τὸ πρωὶ μόλις ξυπνοῦσαν ἔτρωγαν ἕνα κομματάκι ἀντίδωρο ἢ ἔπιναν λίγο ἁγιασμὸ γιὰ νὰ εὐλογήσει ὁ Θεὸς   τὴν ἡμέρα ποὺ ἄρχιζε!

 Μέσα ἀπὸ αὐτὲς τὶς ἁπλὲς συνήθειες μάθαιναν καὶ τὰ μικρότερα παιδιὰ τὴν ἀγάπη   πρὸς τὸν Θεό. Όχι γιατί τοὺς μιλοῦσαν μόνο γιὰ τὸν Θεὸ ἀλλὰ γιατί ἔβλεπαν τὴν παρουσία τοῦ Θεοῦ στὴν καθημερινὴ ζωὴ τῶν μεγαλυτέρων σὰν πράξη, μέσα ἀπὸ τὸ ἀκοίμητο καντηλάκι ποὺ ἔκαιγε στὸ σπίτι, μέσα ἀπὸ τὸ σημεῖο τοῦ σταυροῦ ποὺ ἔκαναν οἱ μεγαλύτεροι ὅταν κάθονταν στὸ τραπέζι, ἢ ἄρχιζαν κάποια δουλειά! Ἀκόμη καὶ κατὰ τὸ πλύσιμο, ποὺ γίνονταν   τὴν ἡμέρα τοῦ Σαββάτου ἀπαραιτήτως γιὰ τί τὴν ἄλλη ἡμέρα θὰ ξημέρωνε Κυριακή, τὸ λούσιμο γίνονταν τρεῖς φορὲς εἰς τύπον τῆς ἅγιας Τριάδος καὶ ἡ καθαριότητα τοῦ σώματος θύμιζε τὴν καθαριότητα τῆς ψυχῆς ποὺ πρέπει νὰ ἔχουμε γιὰ νὰ πλησιάσουμε τὸν Θεό!Δὲν πρέπει ἀδελφοί μου νὰ ξεχνοῦμε ὅτι αὐτὲς οἱ ἁπλὲς πράξεις τυπώνονται στὸ μυαλὸ καὶ τὴν καρδιὰ τῶν μικρότερων παιδιῶν πολὺ πιὸ καθαρὰ ἀπὸ ὅτι τὰ λόγια τὰ ὁποῖα τοὺς λέμε, διότι βλέπουν τὴν ἀγάπη καὶ τὸν σεβασμὸ ἀπέναντι στὸ Θεὸ μέσα ἀπὸ τὴν δική μας ζωὴ καὶ ὄχι μέσα ἀπὸ τὰ λόγια μας!

Δὲν θὰ πρέπει νὰ ξεχνοῦμε νὰ ἀνάψουμε τὸ καντηλάκι μας, ποὺ τόση θαλπωρὴ καὶ ζεστασιὰ μᾶς δίνει καθὼς τὸ βλέπουμε νὰ καίει μπροστὰ στὶς ἅγιες εἰκόνες καὶ συμβολίζει τὴν ἄσβεστη ἀγάπη ποὺ τρέφουμε πρὸς τὸν Πλάστη καὶ Δημιουργό μας! Δὲν πρέπει νὰ καταργήσουμε τὸ θυμιάτισμα τοῦ σπιτιοῦ μας ποὺ συμβολίζει τὴν πνευματικὰ εὐωδία τῶν προσευχῶν καὶ τῶν παρακλήσεών μας πρὸς τὸν Θεό, ἀλλὰ καὶ τὴν Χάρη τοῦ Θεοῦ ποὺ ὡς εὐωδία σκεπάζει καὶ εὐφραίνει τὶς καρδιές μας!

 Δὲν πρέπει ἀβασάνιστα νὰ καταργήσουμε εὐλαβικὲς συνήθειες αἰώνων ποὺ ἁγιάζουν τὴν καθημερινότητά μας, ποὺ μεταφέρουν τὴν ζωὴ μᾶς μπροστὰ στὸ θρόνο τοῦ Θεοῦ καὶ τοῦ τὴν προσφέρουν γιὰ νὰ τὴν ἁγιάσει! Αὐτὲς οἱ τόσο ἁπλὲς συνήθειες κρατοῦν τὸ νοῦ μας καὶ τὴν καρδιὰ μᾶς κοντὰ στὸ Θεὸ μᾶς ἑνώνουν μὲ τὴν ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας τὴν ὁποία συνεχίζουν μέσα στὰ σπίτια μας καὶ ἀποτελοῦν τὸ καλύτερο σχολεῖο γιὰ τοὺς νεότερους οἱ ὁποῖοι ἀκολουθοῦν καὶ παραδειγματίζονται περισσότερο ἀπὸ   τὸ παράδειγμα μᾶς παρὰ ἀπὸ τὰ λόγια μας!

Ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης - Οἱ ἐλαφριές ἁμαρτίες


Σ
ταχυολόγηση καί διασκευή κειμένου ἀπό τά “Πνευματικά Γυμνάσματα” τοῦ ὁσίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου.

Ἄς σκεφτοῦμε τ’ ἁμαρτήματα ἐκεῖνα πού ὀνομάζουν μερικοί “ἐλαφριά”, καί πού δέν εἶναι βέβαια θανάσιμα, ἔχουν ὅμως κάποιο βάρος ἐνοχῆς. Σ’ αὐτά πέφτουμε ἄλλοτε ἀπό ἀπροσεξία καί ἄγνοια, ἄλλοτε ἀπό χαυνότητα καί ἀσθενική θέληση καί ἄλλοτε συνειδητά, μέ ἀπόλυτη γνώση καί θέληση. Στήν τελευταία περίπτωση ὑπάρχει τό μεγαλύτερο βάρος ἐνοχῆς.Ἕνα ἁμάρτημα θεωρεῖται ἐλαφρό, ὅταν συγκριθεῖ μέ μιά θανάσινη ἁμαρτία. Δέν εἶναι ὅμως ἐλαφρό, ὅταν τό δοῦμε μεμονωμένο καί καθεαυτό. Π.χ. Μιά λίμνη λέγεται μικρή, ὅταν συγκριθεῖ μέ μιά μεγάλη θάλασσα. Ἀλλ’ αὐτή καθεαυτή δέν εἶναι μικρή, γιατί περιέχει πολύ νερό. Ἔτσι καί ἡ ἐλαφριά ἁμαρτία μπροστά σέ μιά θανάσιμη ἁμαρτία φαίνεται μικρή. Ἀλλά καί αὐτή μόνη της εἶναι ἕνα μεγάλο κακό. Ἐπειδή καί ἡ μικρή ἁμαρτία καί ἡ μεγάλη εἶναι ἐξίσου παράβαση τοῦ θείου νόμου, ὅπως ἀναφέρει ὁ εὐαγγελιστής Ἰωάννης: «Πᾶς ὁ ποιῶν τήν ἁμαρτίαν καί τήν ἀνομίαν ποιεῖ, καί ἡ ἁμαρτία ἐστίν ἀνομία» (Α΄ Ἰω. 3, 4). Καί ἐπειδή, κατά τόν ἀδελφόθεο Ἰάκωβο, ὅποιος τηρήσει ὅλο τό νόμο, σφάλλει ὅμως σ’ ἕνα μόνο, γίνεται παραβάτης ὅλου τοῦ νόμου: «Ὅστις ὅλον τόν νόμον τηρήσῃ πταίσῃ δέ ἐν ἑνί, γέγονε πάντων ἔνοχος» (Ἰακ. 2, 10).

Λοιπόν, ἀγαπητοί μου, πῶς μποροῦμε νά θεωροῦμε μικρά τά συνηθισμένα ἁμαρτήματά μας, ὅπως εἶναι τά «ἀθῶα» ψέματα, ὁ θυμός, ἡ ἀνευλάβεια στήν ἐκκλησία, ἡ λύπη καί ἡ μικροζήλεια γιά τά καλά τοῦ διπλανοῦ μας, ἡ ἀργολογία, τά πολλά ἀστεῖα καί γέλια καί πειράγματα, ὁ χορτασμός τῆς κοιλιᾶς, ὁ στολισμός τοῦ σώματος καί τόσα ἄλλα; Πῶς εἶναι δυνατό νά λογαριάζουμε σάν μικρά αὐτά τά ἁμαρτήματα, πού θά τρομάζαμε ἄν γνωρίζαμε ὅλο τό βάρος τους; Ἄς μή νομίζουμε ὅτι μ’ αὐτά δέν ἐναντιωνόμαστε στό θέλημα τοῦ Θεοῦ καί δέν χάνουμε τή θεία δόξα τῆς βασιλείας τῶν οὐρανῶν. Βρισκόμαστε σέ πλάνη ἄν πιστεύουμε, π.χ., ὅτι τό συγγνωστό ἁμάρτημα τῆς ἀργολογίας δέν κακοφαίνεται στό Θεό, τή στιγμή πού εἶναι σαφής ὁ λόγος Του: «Λέγω δέ ὑμῖν ὅτι πᾶν ρῆμα ἀργόν ὅ ἐάν λαλήσωσιν οἱ ἄνθρωποι, ἀποδώσουσι περί αὐτοῦ λόγον ἐν ἡμέρα κρίσεως· ἐκ γάρ τῶν λόγων σου δικαιωθήσῃ καί ἐκ τῶν λόγων σου καταδικασθήσῃ» (Ματθ. 12, 36). Πῶς μποροῦμε ἀκόμα νά ποῦμε, ὅτι δέν ἐναντιωνόμαστε στό θεῖο θέλημα μέ τά ἄτακτα γέλια μας, τή στιγμή πού ὁ ἴδιος ὁ Κύριος ὄχι μόνο δέν γέλασε ποτέ σάν ἄνθρωπος, ἄλλα καί τέσσερις φορές ἔκλαψε καί μέ τό στόμα Του μᾶς προειδοποίησε «οὐαί ὑμῖν οἱ γελῶντες νῦν, ὅτι πενθήσετε καί κλαύσετε;» (Λουκ. 6, 25). Ὁ Μέγας Βασίλειος μάλιστα ὅρισε καί κανόνα ἀφορισμοῦ μιᾶς ἑβδομάδας γιά τό μοναχό ἤ τή μοναχή πού θά γελάσει ἤ θά πεῖ ἄπρεπα καί ἀστεῖα λόγια: «Εἰ τις εὐτράπελα φθέγγεται ἤ γέλωτα ἀπρεπῆ, ἀφοριζέσθω ἑβδομάδα μίαν» (Ἐν τοῖς Ἐπιτιμ. τῶν κανονικῶν).Πῶς μποροῦμε νά ποῦμε ὅτι δέν εἶναι ἀντίθετα στό θέλημα τοῦ Θεοῦ τά ψέματα καί τά φαγοπότια, τή στιγμή πού ὁ Κύριος προειδοποιεῖ ὅτι θ’ ἀφανίσει ὅλους τους ψεῦτες – «ἀπολεῖς πάντας τούς λαλούντας τό ψεῦδος» (Ψαλμ. 5, 7) – καί καταριέται τούς χορτασμένους – «οὐαί ὑμῖν οἱ ἐμπεπλησμένοι, ὅτι πεινάσετε;» (Λουκ. 6, 25).

Καί γιά νά μιλήσουμε γενικά, πῶς μποροῦμε νά ἰσχυριστοῦμε πώς τά μικρά ἁμαρτήματα δέν μᾶς ἀφαιροῦν τήν ἀρετή καί τή Θεία Χάρη, ὅταν τό Ἅγιο Πνεῦμα λέει ἀλληγορικά μέ τό στόμα τοῦ Ἐκκλησιαστῆ «μυῖαι θανατοῦσαι σαπριοῦσι σκευασίαν ἐλαίου ἡδύσματος;» (10, 1). Κι αὐτό οἱ Πατέρες τό ἑρμηνεύουν ἔτσι: Οἱ μῦγες, ὅταν πετᾶνε πάνω ἀπό ἕνα ἀρωματικό μῦρο χωρίς νά σταματᾶνε πάνω του, δέν τό ἀλλοιώνουν. Ὅταν ὅμως σταθοῦν καί πέσουν μέσα καί ψοφήσουν, τό βρωμίζουν καί χαλᾶνε τήν εὐωδία του. Ἔτσι καί οἱ μικρές ἁμαρτίες, ὅταν δέν σταματᾶνε πολύ σέ μιά εὐλαβική κι ἐνάρετη ψυχή, δέν τῆς προξενοῦν τόσο μεγάλη ζημιά. Ὅταν ὅμως σταθοῦν πολύ, τότε ἡ ψυχή ἀρχίζει νά κλίνει μέ τή θέλησή της σ’ αὐτές, ὁπότε τῆς ἀφαιροῦν τήν καθαρότητα τῆς ἀρετῆς καί τήν εὐωδία τῆς Θείας Χάριτος, καί τήν ἐμποδίζουν νά φτάσει στήν τελειότητα. Τά ἁμαρτήματα αὐτά κάνουν βδελυκτή τήν ψυχή στό Θεό. Γιατί ἄν μόνο μιά σκέψη ἀδικίας εἶναι βδελυκτή καί μισητή στό Θεό – «βδέλυγμα Κυρίῳ λογισμός ἄδικος» (Παρ. 15, 26) – κι ἄν μόνο οἱ κακοί λογισμοί χωρίζουν τήν ψυχή ἀπό τό Θεό – «σκολιοί λογισμοί χωρίζουσιν ἀπό Θεοῦ» (Σοφ. Σπολ. 1, 3) – πόσο μᾶλλον χωρίζεται ἀπό τήν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ ἡ ταλαίπωρη ψυχή πού ἁμαρτάνει; Πρέπει λοιπόν ν’ ἀποφεύγουμε καί τίς ἁμαρτίες πού θεωροῦνται μικρές. Γιατί θέλοντας ἀπό τή μιά μεριά νά εὐαρεστήσουμε τό Θεό, καί πέφτοντας ἀπό τήν ἄλλη στά «ἐλαφρά» αὐτά ἁμαρτήματα, πού εἶναι τόσο μισητά στό Θεό, εἶναι σάν νά θέλουμε νά ἑνώσουμε τόν οὐρανό μέ τόν ἅδη, τό σκοτάδι μέ τό φῶς, τή φωτιά μέ τό νερό καί τήν ἁγιότητα μέ τήν κακία. Οἱ ἁμαρτίες αὐτές, ὅσο μικρές κι ἄν φαίνονται, ἔχουν σοβαρή βαρύτητα, ἀφοῦ προσβάλλουν τόν ἅγιο Θεό. Γιατί καί τό μεγαλύτερο κακό πού ἀναφέρεται στά κτίσματα, εἶναι ἀσύγκριτα μικρότερο ἀπό ἐκεῖνο πού ἀναφέρεται στόν Κτίστη. Ἄς ντραποῦμε λοιπόν, πού δεχθήκαμε στήν καρδιά μας χωρίς ἀντίρρηση ὅσα δέν θέλει ὁ Θεός. Ἄς ἀποστραφοῦμε χίλιες φορές τήν ὀλιγωρία πού δείξαμε ὡς τώρα στήν ἐφαρμογή τῶν ἐντολῶν Του, καί ἄς ἀποφασίσουμε ὄχι μόνο νά μήν κάνουμε τέτοια μικρά ἁμαρτήματα, ἀλλά νά βγάλουμε τελείως ἀπό τήν καρδιά μας κάθε κλίση σ’ αὐτά. Κι ἄν πέσουμε καμιά φορά, ἀπό ἀσθένεια τῆς φύσεως καί τῆς θελήσεώς μας, νά μήν ἀφήσουμε τήν καρδιά μας νά τ’ ἀγαπήσει, ἀλλά γρήγορα νά τά μισήσουμε, νά μετανοήσουμε, νά ἐξομολογηθοῦμε καί νά παρακαλέσουμε τό Θεό νά μᾶς δυναμώσει μέ τή χάρη Του γιά νά μήν ξαναπέσουμε. Ἄς σκεφτοῦμε τώρα τό πλῆθος τῶν κακῶν πού προξενοῦν στήν ψυχή μας οἱ «ἐλαφριές» ἁμαρτίες. Ὅπως μιά ἀρρώστια, ἔστω καί ἀσήμαντη, ἐξασθενίζει τό σῶμα, ἔτσι καί οἱ μικρές ἁμαρτίες ἐξασθενίζουν τήν ψυχή καί τῆς ἀφαιροῦν κάτι ἀπό τήν προθυμία της γιά τό καλό. Κάθε ἁμαρτία, ὅσο μικρή κι ἄν φαίνεται, μᾶς χωρίζει ἀπό τό Χριστό, ὅπως ἀναφέρει καί ὁ προφήτης: «Τά ἁμαρτήματα ὑμῶν διιστῶσιν ἀναμέσον ὑμῶν καί ἀναμέσον τοῦ Θεοῦ» (Ἠσ. 59, 2). Ἀκόμα καί τό μικρό, τό συγγνωστό ἁμάρτημα ψυχραίνει τήν ἀγάπη, νεκρώνει τήν εὐλάβεια, ξηραίνει τήν κατάνυξη, στεγνώνει τά δάκρυα, μαραίνει τή μετάνοια καί δέν ἀφήνει τή Χάρη τοῦ Θεοῦ νά μᾶς ἐπισκεφθεῖ. Τό μεγαλύτερο ὅμως κακό εἶναι, ὅτι ἀπό τά μικρά αὐτά ἁμαρτήματα θά προχωρήσουμε γρήγορα καί στά μεγάλα, στά θανάσιμα, πού καταστρέφουν τελείως τόν ταλαίπωρο ἄνθρωπο. Πρῶτο, γιατί ἀδυνατίζουν τίς καλές ἕξεις τῆς ψυχῆς· δεύτερο, γιατί ἐμποδίζουν τήν ἐνίσχυση καί ἐνδυνάμωσή μας ἀπό τό Θεό· καί τρίτο, γιατί συνηθίζουν τή θέλησή μας νά κλίνει εὔκολα στό κακό.

Ἄς δοῦμε τώρα, πῶς ἀπό τά μικρά ἁμαρτήματα περνάει κανείς στά μεγάλα.

Μικρό μᾶς φαίνεται, π.χ., νά κοιτάξουμε ἀπρόσεκτα ἕνα ὄμορφο πρόσωπο. Ἄς μετρήσουμε ὅμως τίς ἁμαρτίες, πού γεννιοῦνται ἀπ’ αὐτό. Ἡ παρατήρηση τῆς ὀμορφιᾶς τοῦ προσώπου ἐκείνου γέννησε τήν προσβολή· ἡ προσβολή τόν ἡδονικό συνδυασμό· ὁ συνδυασμός τή συγκατάθεση· ἡ συγκατάθεση τήν πτώση· ἡ πτώση τή συνήθεια· ἡ συνήθεια τήν ἕξη· ἡ ἕξη τήν ἀνάγκη· ἡ ἀνάγκη τήν ἀπελπισία· ἡ ἀπελπισία τήν κόλαση! Βλέπεις, ἀπ’ αὐτό μονάχα τό παράδειγμα, τί μακριά ἁλυσίδα ἁμαρτιῶν γεννοῦν ἐκεῖνα, πού ἐσύ ὀνομάζεις ἐλαφρά ἁμαρτήματα; Γιατί ὅποιος δέν ὑπολογίζει τά μικρά, πέφτει καί στά μεγάλα, ὅπως λέει τό Ἅγιο Πνεῦμα στή Σοφία Σειράχ: «Ὁ ἐξουθενῶν τά ὀλίγα κατά μικρόν πεσεῖται» (19, 1).