Παρασκευή 28 Αυγούστου 2009

Παρκόμετρα εναντίον Πεζών


Χωρίς Έλεος υποβάθμιση των Αστικών Συγκοινωνιών


Ανδρέας Β. Γαλάνης

Επιχειρησιακός Ερευνητής

Ειδικός Δημόσιων Συγκοινωνιών



Με την εφαρμογή πέρυσι του συστήματος «ελεγχόμενης στάθμευσης» αποκαλύφθηκε μια πρωτοφανής ανεπάρκεια σχεδιασμού, τακτικής και στρατηγικής στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος. Αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία να θες να λάβεις κάποια περιοριστικά μέτρα, εφαρμόζοντας «ελεγχόμενη στάθμευση» χωρίς να προσφέρεις εναλλακτικές λύσεις στο επιβατικό κοινό. Δηλ. χωρίς να αναβαθμίσεις τις Αστικές Συγκοινωνίες. Όλες οι σύγχρονες πόλεις έδωσαν προτεραιότητα στις Αστικές Συγκοινωνίες αναπτύσσοντας ένα μεγάλο δίκτυο από λεωφορειολωρίδες, περιορίζοντας τους χώρους κίνησης του Ι.Χ. (με πεζόδρομους, ποδηλατόδρομους κλπ) και δημιουργώντας κέντρα έλξης μετακινήσεων εκτός κεντρικής περιοχής (πολυκεντρική δομή της πόλης). Εδώ γίνεται ακριβώς το αντίθετο. Με την ανάπτυξη παρκόμετρων σε κύριους οδικούς άξονες (Κορίνθου, Μαιζώνος, Αγ. Ανδρέου κλπ) ενταφιάζουν την προοπτική λειτουργίας λεωφορειόδρομων.

Ένας από τους στόχους του σημερινού συστήματος «ελεγχόμενης στάθμευσης» ήταν και η εξάλειψη του διπλοπαρκαρίσματος. Μερικούς μήνες μετά απεδείχθη στην πράξη ότι το σύστημα αυτό απέτυχε στους στόχους του. Η αποτυχία οφείλεται στην έλλειψη βασικών προϋποθέσεων όπως είναι οι εξής:

1. Όταν επιβάλεις περιοριστικά μέτρα στο Ι.Χ. θα πρέπει προηγουμένως να έχεις δημιουργήσει εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης. Δηλ. να δώσεις προτεραιότητα στα ΜΜΜ με λεωφορειολωρίδες (για λεωφορεία, ταξί και δίκυκλα) και παράλληλα να αναδιοργανώσεις τις λεωφορειακές γραμμές με Γραμμές Κορμού και Τροφοδοτικές, ώστε η δημόσια συγκοινωνία να είναι αποτελεσματική.

2. Πρέπει να έχεις δημιουργήσει επαρκείς θέσεις φορτοεκφόρτωσης στους κάθετους προς τους κύριους άξονες δρόμους έτσι ώστε οι κύριοι οδικοί άξονες να μην μποτιλιάρονται από φορτηγά προμηθευτών και πελατών.

3. Με τα έσοδα από την ελεγχόμενη στάθμευση και τις παραβάσεις θα πρέπει να μειώσεις το εισιτήριο τοπικών και άγονων γραμμών, έτσι ώστε να αποθαρρύνεται η μετακίνηση προς το Κέντρο, όταν δεν υφίσταται σοβαρός λόγος.

4. Πρέπει να κάνεις εκτεταμένη καμπάνια και ενημέρωση του κοινού και του εμπορικού κόσμου για την αποτελεσματικότητα του νέου συστήματος, επιδιώκοντας μια ευρεία κοινωνική συναίνεση μέσω τοπικών επιτροπών για το κυκλοφοριακό.

5. Πρέπει να σεβαστείς τα δικαιώματα των Πεζών. Από την Τσαμαδού έως την πλ. Βασ. Γεωργίου, σ’ όλες τις κάθετες (προς την ακτογραμμή) οδούς υπάρχει μια βάναυση καταπάτηση του χώρου των Πεζών αφού οι θέσεις στάθμευσης ορίσθηκαν δίπλα σε πεζοδρόμια που δεν διαθέτουν Ζώνη Ελευθέρας Όδευσης Πεζών με ελάχιστο πλάτος 1.50 μ. όπως έχει θεσμοθετηθεί για την προστασία των Πεζών.

Από το 2004 σε συνέντευξή μας στην εφημ. «Η Γνώμη» (11-10-04) είχαμε προβλέψει την αποτυχία ενός τέτοιου συστήματος στάθμευσης εφ’ όσον «δεν συνδυαστεί με ένα άλλο σύστημα μαζικών μεταφορών με προτεραιότητα και με ειδικές λωρίδες κυκλοφορίας». Σήμερα ορίζοντας θέσεις στάθμευσης αντί για ειδικές λωρίδες αυξάνουμε κατακόρυφα τους κυκλοφοριακούς φόρτους και τη ρύπανση της πόλης.



* Δημοσιεύθηκε την 5η Οκτ. 2008 στην εφημερίδα «Γνώμη».

Δεν υπάρχουν σχόλια: