Παρασκευή 16 Ιουλίου 2010

ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ ΠΑΤΡΩΝ

ΔΙΚΤΥΟ ΕΠΙΒΑΤΗΣ


Μετά τις τελευταίες απαράδεκτες περικοπές δρομολογίων του ΟΣΕ στο δίκτυο Πελοποννήσου, που το απαξιώνουν εντελώς, από τη Δευτέρα 05/07/2010 τέθηκε σε λειτουργία μια νέα εκδοχή του Προαστιακού Πατρών στο τμήμα Άγιος Ανδρέας–Πάτρα–Ρίο.

Η νέα υπηρεσία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ περιλαμβάνει:

  • Δρομολόγια που αναχωρούν από τον εμπορευματικό σταθμό του Αγίου Ανδρέα (οδός Παπαφλέσσα) ανά μία (1) ώρα, το διάστημα 06:30 - 22:30
  • Δρομολόγια που αναχωρούν από τον επιβατικό σταθμό του Ρίου (οδός Σώμερσετ) ανά μία (1) ώρα, το διάστημα 07:10 - 23:10.
  • Σύνδεση με το Πανεπιστήμιο Πατρών & το Νοσοκομείο με λεωφορείο (κυκλική διαδρομή: Σ.Σ. Ρίου – Νοσοκομείο – Πανεπιστήμιο – Σ.Σ. Ρίου) με το ίδιο εισιτήριο.

Ο συνολικός χρόνος ταξιδιού ανέρχεται σε 15 λεπτά της ώρας και μέχρι ώρας πραγματοποιείται μία (1) στάση, στον κεντρικό επιβατικό σταθμό της Πάτρας (πλατεία Τριών Συμμάχων).

Το κόστος απλής μετάβασης ανέρχεται σε 1,40€ και για τους φοιτητές σε 1,00€, ενώ διατίθενται μηνιαίες κάρτες πολλαπλών διαδρομών έναντι 20,00€ και 10,00€ για τους φοιτητές. Διευκρινίζεται, ότι μέχρι ώρας, εισιτήρια και κάρτες προμηθεύεται κανείς από τους σιδηροδρομικούς σταθμούς.

Το Δίκτυο ΕΠΙΒΑΤΗΣ / Παράρτημα Πατρών, κατ’ αρχήν, χαιρετίζει το εγχείρημα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μιας και κατ’ επανάληψη τα τελευταία χρόνια έχει θέσει το θέμα της ανάπτυξης Προαστιακού σιδηρόδρομου (“Αχαϊκό Μετρό”) στην ευρύτερη περιοχή Πατρών (Ψαθόπυργος - Κάτω Αχαΐα), για την αξιόπιστη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των κατοίκων, τη βελτίωση της κυκλοφοριακής λειτουργίας της πόλης, την προστασία του περιβάλλοντος και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής. Δε μπορεί όμως να μην εκφράσει το σκεπτικισμό του για το χρόνο ανάληψης της δεδομένης πρωτοβουλίας, αναλογιζόμενο μήπως έγινε για επικοινωνιακούς λόγους για να επισκιάσει τις καταστροφικές περικοπές σιδηροδρομικών δρομολογίων στην Πελοπόννησο και την υπόλοιπη χώρα, που έπληξαν μεταξύ άλλων πετυχημένες προαστιακές συνδέσεις όπως Θεσσαλονίκης - Έδεσσας και Καλαμάτας – Μεσσήνης.

Οι εντυπώσεις από το επίπεδο εξυπηρέτησης είναι εξαιρετικά θετικές, μιας και διαπιστώθηκε ότι τόσο τα δρομολόγια όσο και οι ανταποκρίσεις με το λεωφορείο είναι ακριβή στους χρόνους αναχώρησης.

Για την ενημέρωση του επιβατικού κοινού διατίθεται ήδη εύχρηστο, καλαίσθητο ενημερωτικό φυλλάδιο, όπου αναγράφεται το πρόγραμμα δρομολογίων και τα κόστη μεταφοράς, ενώ έχουν κολληθεί αφίσες σε χώρους του Πανεπιστημίου Πατρών, στον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό, κλπ.

Δεδομένου ότι δεν έχει υπάρξει προβολή της νέας υπηρεσίας στον τοπικό τύπο, η επιβατική διακίνηση, όπως διαπιστώθηκε από μέλη του Δικτύου ΕΠΙΒΑΤΗΣ στην Πάτρα, που ήδη χρησιμοποιούν τη νέα υπηρεσία, είναι εξαιρετικά περιορισμένη. Δεδομένου ότι αντίστοιχη πρωτοβουλία είχε υπάρξει κατά το παρελθόν και δεν τελεσφόρησε λόγω χαμηλής επιβατικής ζήτησης, επισημαίνεται η αναγκαιότητα συστηματικής προβολής της υπηρεσίας από όλα τα μέσα, θεωρείται μείζονος σημασίας η λειτουργία της υπηρεσίας καθ’ όλη τη σπουδαστική περίοδο, που ξεκινά τον προσεχή Σεπτέμβρη, και αναμένεται η αξιολόγησή της μετά το πέρας ενός έτους πλήρους λειτουργίας.

Για τη βελτίωση της παρεχόμενης υπηρεσίας, επισημαίνονται τα ακόλουθα:

  • Αναγκαιότητα πύκνωσης των ενδιάμεσων στάσεων. Προτείνονται οι ακόλουθες: Οδός Δημ. Γούναρη, Στάδιο Παναχαϊκής, Αγυιά (οδός Αγίου Κωνσταντίνου), Κανελλοπούλου, Παραλία Προαστίου (οδός Διγενή Ακρίτα) και Καστελόκαμπο με την κατασκευή μικρών αποβάθρων, για την ασφάλεια των επιβατών.
  • Μεταφορά ποδηλάτων.
  • Επέκταση της σύνδεσης ως τον οικισμό του Αγίου Βασιλείου.
  • Διερεύνηση μείωσης του κομίστρου για τους επιβάτες που δεν κάνουν χρήση της λεωφορειακής εξυπηρέτησης.
  • Διάθεση των προτυπωμένων εισιτηρίων αστικού τύπου και σε εμπορικά καταστήματα, πλησίον των στάσεων..
  • Χρησιμοποίηση συρμών τύπου Rail-Bus (σιδηροδρομικό λεωφορείο) για τη βελτίωση του επιπέδου προσπελασιμότητας από ΑμεΑ, γονείς με παιδικά καροτσάκια και επιβάτες που μεταφέρουν ποδήλατο.

Με αφορμή τη θετική αυτή εξέλιξη για το επιβατικό κοινό της Πάτρας, το Δίκτυο ΕΠΙΒΑΤΗΣ / Παράρτημα Πάτρας, καταθέτει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ακόλουθη πρόταση, άμεσης περαιτέρω αναβάθμισης της νέας υπηρεσίας.

Νότια επέκταση της σιδηροδρομικής σύνδεσης ως τα Βραχνέικα, με ενδιάμεσες στάσεις: ΕΥΔΑΠ (οδός Βορείου Ηπείρου), Οδός Ανθείας, Ιτιές, Παραλία Πατρών (θέση “Εύα”, Μιντιλόγλι, Ροΐτικα.

Τέλος, επισημαίνεται ότι στην προοπτική εφαρμογής του “Καλλικράτη” για τη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση του 3ου μεγαλύτερου Δήμου της χώρας, με μέσο σταθερής τροχιάς, είναι απαραίτητη η περαιτέρω ανάπτυξη προαστιακού σιδηροδρόμου πάνω στην υφιστάμενη μετρική γραμμή σήμερα και αργότερα στη νέα κανονική γραμμή στην ευρύτερη ζώνη επιρροής του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Πατρών, κατά μήκος του γραμμικού αστικού ιστού και των δορυφορικών κέντρων του στην παραλιακή ζώνη από το Αίγιο έως την Κάτω Αχαΐα και το αεροδρόμιο του Αράξου (αυτό που το Δίκτυο ΕΠΙΒΑΤΗΣ ονόμασε “Αχαϊκό Μετρό”). Για τον λόγο αυτό, θα πρέπει να προβλεφθεί η δημιουργία πρόσθετων στάσεων στην προγραμματιζόμενη νέα κανονική γραμμή Κιάτο - Πάτρα, που πρόκειται να κατασκευαστεί από την ΕΡΓΟΣΕ (σήμερα προβλέπονται στάσεις μονάχα σε Ψαθόπυργο, Άγιο Βασίλειο, Ρίο, Άγιο Διονύσιο (νέος κεντρικός ΣΣ Πατρών) και Νέο Λιμένα Πατρών, ενώ θα πρέπει να προστεθούν σε Καστελλόκαμπο, Προάστειο, Αγυιά και κεντρική περιοχή Πατρών, κοντά στο Λιμεναρχείο), ώστε και ο νέος κανονικός σιδηρόδρομος να λειτουργεί και ως αστικο-προαστιακός, εκτός από υπεραστικός, επεκτεινόμενος αργότερα και προς Κάτω Αχαΐα / Άραξο).

Το Δ.Σ. του δικτύου ΕΠΙΒΑΤΗΣ


1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Ας ξυπνήσουμε επιτέλους σαν τους υπόλιοπους Ευρωπαίους που έχουν κάνει τα μέσα σταθερής τροχιάς καθημερινά. Μίλαγα τις προάλλες με μια γνωστή μου και μου αποκάλυψς πως πρώτη φορά στην ζωή της μπήκε σε τραίνο σε ένα ταξίδι στο εξωτερικό!!!!!!
Εμ δίκιο έχεις. Που να βρεί το τραίνο στην Πάτρα για να μπει!