Σάββατο 29 Νοεμβρίου 2008

Κυριακή 30 Νοεμβρίου, Μνήμη του Αποστόλου Ανδρέου του Πρωτοκλήτου

Σήμερα η Εκκλησία μας εορτάζει την μνήμη του Αποστόλου Ανδρέου του Πρωτοκλήτου. Η μνήμη του έχει ξεπεράσει το επίπεδο στο οποίο κινείται η ζωή των περισσοτέρων ανθρώπων. Χαρακτηρίζεται από την ελευθερία του πνεύματος. Ζούσε σε άλλη διάσταση . Ζούσε μέσα του ο Χριστός και ο νους του είχε γίνει νους Χριστού.

Ο Απ. Ανδρέας άκουσε το κήρυγμα του Προδρόμου ο οποίος τον οδήγησε στον Χριστό. Έγινε Πρωτόκλητος στον κύκλο των Δώδεκα Αποστόλων.

Άκουσε την διδασκαλία του, είδε τα θαύματά του , το πάθος, τον σταυρικό του θάνατο και στη συνέχεια συναντήθηκε μαζί του με την Ανάσταση.

Η εμπειρία του αυτή τον έκανε ικανό να δεχθεί την χάρη του Πνεύματος την ημέρα της Πεντηκοστής και να γίνει κήρυκας και Απόστολος του Ιησού Χριστού.

Η πνευματική πορεία του Αγ. Ανδρέα φανερώνει ότι ο νόμος οδηγεί στον Χριστό και η υπακοή στην εν Χριστώ ελευθερία. Είναι η φρόνιμη πορεία ενός γνήσιου ισραηλίτη στον οποίον δεν υπάρχει ο φθόνος και ο δόλος των φαρισαίων.

Το Αποστολικό ανάγνωσμα της ημέρας δείχνει την υπέρβαση από τους Αποστόλους των λογικών ορίων.

Ο Απ. Παύλος ελέγχει τους Κορινθίους που ζούσαν με υπερηφάνεια και άνεση γιατί αυτά τα επένδυαν με την εκκλησιαστική τους ζωή. Υπερηφανεύονταν για τους δασκάλους τους και την διακεκριμένη πίστη τους την ώρα που οι Απόστολοι ζούσαν καθημερινούς διωγμούς και περιφρονήσεις.



Γι΄αυτό τους λέγει : «Εμείς οι Απόστολοι θεωρούμαστε μωροί για την χάρη του Χριστού- ενώ εσείς θεωρείστε φρόνιμοι χάρη στον Χριστό. Εμείς αδύναμοι ενώ εσείς ισχυροί. Εμείς περιφρονημένοι ενώ εσείς τιμημένοι».

Οι Απόστολοι ήταν φορείς μιας γνήσιας Χριστιανικής ζωής, οπότε η διαφορά της ζωής τους ήταν για τους Κορινθίους ένας σκληρός έλεγχος. Μέσα όμως από τον οποίον διωγμό φαίνεται η «φρόνιμη μωρία» των γνησίων μαθητών του Χριστού.

Σήμερα γίνεται λόγος για την καταφυγή σε μια υγιή «τρέλα» για να πραγματοποιηθεί το Ευαγγέλιο στη ζωή μας.

Πρόκειται για μια τρέλα που προβάλλεται από τον ίδιο τον Χριστό π.χ. η «αμνησία» των καλών μας έργων συνιστά για τους πολλούς αφέλεια ή αρρώστια. Για τους πατέρες όμως είναι ένδειξη πνευματικής υγείας, γιατί φανερώνει αυτογνωσία, ταπείνωση, και καθαρή αίσθηση του πως ενεργεί ο Χριστός και κάνει μέσα από εμάς το αγαθό.

Μέχρι να γίνει αυτή η «αμνησία» φυσική μας κατάσταση πρέπει να παλέψουμε με την κενοδοξία μας, την φιλαργυρία μας και τη φιληδονία μας, με όλα τα πάθη μας. Σε αυτή την πάλη θα χρειαστεί να ξεπεράσουμε την λογική αυτού του κόσμου και να κάνουμε ριψοκίνδυνα πράγματα τα οποία για τους ανθρώπους θα φαίνονται τρελά.

Η τήρηση των εντολών του Χριστού χρειάζεται αυταπάρνηση, θυσία, από κάθε τι που μας χωρίζει από τον Χριστό. Όμως η αυταπάρνηση δεν ταιριάζει με το πνεύμα της ευζωίας και της καλοπέρασης που χαρακτηρίζει τον σύγχρονο πολιτισμό. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο η γνησιότητα της εκκλησιαστικής μας ζωής μοιάζει με μια υγιή «τρέλα».

Προφανώς όμως το να ζούμε έκλυτη ζωή και να αμαρτάνουμε εκούσια με την πρόφαση, ότι έτσι καταστρέφουμε το είδωλο του ενάρετου εαυτού μας, είναι μια απροκάλυπτη ύβρη της «μωρίας» του Ευαγγελικού κηρύγματος.

Ο «μωρός δια Χριστόν» πάντα ζει έν εγκρατεία για να μην χάσει την πληρότητα της ζωής.

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ...
Ο ΑΓΙΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ ΝΑ ΜΑΣ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΙ ΠΑΝΤΟΤΕ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΣΕΙΣΜΟΥΣ...

Ανώνυμος είπε...

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι δια Χριστόν σαλοί πόρω απείχαν από τον ορισμό που δίνεται γι΄ αυτούς συνήθως σήμερα: Έκαναν σαλότητες για να κρύψουν την αρετή τους. Αν συνέβαινε αυτό τότε σημαίνει ότι πριν αποφασίσουν να το κάνουν είχαν αποδεχθεί ότι είχαν ουσιαστικές αρετές (δηλαδή θεωρούσαν τους εαυτούς τους ενάρετους) τις οποίες (για να τις φυλάξουν δήθεν) τις έκρυβαν από τον κόσμο. Οι δια Χριστόν σαλοί όμως ώς άγιοι που ήταν είχαν την ευτελέστερη γνώμη για τον εαυτό τους κι άρα το τελευταίο που σκέπτονταν ήταν να φυλάξουν τις υποτιθέμενες ανύπαρκτες αρετές τους. Νομίζω πως οι λόγοι για τους οποίους συμπεριφέρονταν έτσι είναι ποικίλοι. Ο πιο προφανής για παράδειγμα είναι για να προκαλέσουν για τον εαυτό τους τον περίγελο του κόσμου κάτι το οποίο σαν άνθρωποι που ήταν οπωσδήποτε τους στοίχιζε και πλήγωνε καίρια τον εγωισμό τους που τον έβλεπαν (και ήταν) η μεγαλύτερη απειλή στην πνευματική τους κατάσταση. Δηλαδή για την εκούσια καταφρόνηση. Φυσικά αυτός ο τρόπος είναι πολύ πιο αποτελεσματικός από την κακώς λεγομένη σήμερα αυτομεμψία που δεν είναι άλλο από την ταπεινολογία και ταπεινοσχημία χωρίς πραγματικό ταπεινό φρόνημα αφού ως γνωστόν παρατηρήσεις από τον εαυτό μας δεχόμαστε αλλά από άλλους όχι. Άλλος λόγος θα μπορούσε να είναι το να διώξουν από το μυαλό των άλλων την καλή ιδέα που ολοφάνερα είχαν για τον εαυτό τους και η οποία κατά τη γνώμη τους (που ήταν και αντικειμενικότερη αφού γνώριζαν τα του έσω ανθρώπου) ήταν εντελώς λαθεμένη αφού οι ίδιοι γνώριζαν την αθλιότητα του εαυτού τους. Άλλοι πάλι με σαλό τρόπο έδειχναν στους ανθρώπους την πνευματική σαλότητα της βιοτής τους ελέγχοντάς τους έτσι και ασκώντας ιδιόμορφο κηρυκτικό αλλά πολύ ουσιαστικό έργο. Άλλοι πάλι χρησιμοποιούσαν αυτή τη σαλότητα για να ωφεληθούν από τα αποτελέσματά της. Για παράδειγμα ο Αγ. Ανδρέας ο δια Χριστόν σαλός, κάποτε έκλεψε από ένα μανάβη λίγα καρύδια οπότε ο μανάβης εξοργίστηκε και άρχισε να τον χτυπά τόσο πολύ που με δυσκολία τον έβγαλαν ζωντανό από τα χέρια του. Όταν το βράδυ σε μια γέφυρα της Κωσταντινούπολης πήγε ο πνευματικός του να τον δεί και τον ρώτησε γιατί ήταν έτσι ο Αγ. Ανδρέας του είπε: Αν για λίγα καρύδια φάγαμε τόσο ξύλο πάτερ μου σκέψου για τις άλλες αμαρτίες πόσο μας αξίζει. Υπάρχουν ασφαλώς και άλλες περιπτώσεις δια Χριστόν σαλών που θα μπορούσαμε να πούμε ότι καθένας απ΄ αυτούς είναι και μια ξεχωριστή περίπτωση. Πάντως είναι κοινό χαρακτηριστικό όλων ότι πέρα ίσως από κάποιες συγγνωστές και τετριμμένες αμαρτίες εσκεμμένα και μάλιστα θανάσιμες αμαρτίες δεν έκαναν.