Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου 2020

Ὁ θησαυρὸς τοῦ Τριωδίου



« Θεός, λάσθητί μοι», φωνάζει κετευτικ μέσα στ βάθη τς καρδις του μαρτωλς Τελώνης. «μαρτον, πάτερ!», ψελλίζει κι σωτος υός, ταν πιτέλους πιστρέφει στ σπίτι το πατέρα. «Τς μετανοίας νοιξόν μοι πύλας, Ζωοδότα…», παρακαλε κι κάθε πιστς πο βιώνει τ διέξοδο τς μαρτίας κα ναζητ τ σωτήρια πύλη τς μετανοίας. Ποι ψυχ μπορε ν μείνει συγκίνητη σ’ ατς τς ντονες προτροπς μετανοίας;…

Μ ατς τς συγκλονιστικς παραινέσεις ξεκιν τ Τριώδιο, πλέον κατανυκτικ περίοδος το τους, κατ τν ποία κκλησία διαρκς μς καλε σ βαθύτερη μετάνοια, περισσότερη προσευχ κα ντονότερο πνευματικ γώνα.

Τί εναι μως τ Τριώδιο; Εναι περίοδος πο ρχίζει π τν Κυριακ το Τελώνου κα Φαρισαίου, συνεχίζεται μ τ Μεγάλη Τεσσαρακοστ κα καταλήγει στ Μεγάλη βδομάδα φτάνον­τας μέχρι κα τ Μέγα Σάββατο. «Τριώδιο» νομάζεται κα τ κκλησιαστικ βιβλίο πο περιλαμβάνει τος μνους κα τ ναγνώσματα λης ατς τς περιόδου. νομασία του φείλεται στ γεγονς τι χρησιμοποιε κατ κύριο λόγο συλλογς μνων («Κανόνες») πο ποτελονται π τρες δές. Βέβαια δν περιέχει μόνο τριώδιους λλ κα λόκληρους Κανόνες (ο ποοι ποτελονται π ννέα δές)· στόσο φαίνεται τι πρε τ νομα π τν πλειονότητα τν Κανόνων.

Ο μνοι το Τριωδίου δν γράφτηκαν π ναν ποιητ κα σ συγκεκριμένη ποχή. π τν 5ο ς τν 15ο αώνα πολλο συνέθεσαν μνους πο περιέχονται στ Τριώδιο. Ο πι γνωστο εναι: γιος νδρέας Κρήτης, συγγραφέας το Μεγάλου Κανόνος, γιος ωάννης Δαμασκηνός, γιος Κοσμς, πίσκοπος Μαϊουμ, κα ο Στουδίτες μοναχο Θεόδωρος κα ωσήφ. Τ κπληκτικ εναι τι παρ τν ποικιλία τν ποχν, τν ποιητν καί τν π μέρους θεμάτων του, τ Τριώδιο παρουσιάζει ντυπωσιακ ρμονία κα συνέχεται π μία κεντρικ ννοια, τ μετάνοια, ς προετοιμασία γι τ συμμετοχ στ Πάθος κα τν νάσταση το Χριστο.

ταν μελετ κανες τ Τριώδιο, μένει κπληκτος π τ βάθος τν νοημάτων κα τ ψος τν θείων ληθειν πο περιέχει. Στν οσία τ λειτουργικ ατ βιβλίο περιλαμβάνει συνοπτικ τ δογματικ κα θικ διδασκαλία τς κκλησίας μας.

ξιοθαύμαστη εναι κα ποιητικ κφραση τν μνων του. Στ Τριώδιο συναντ κανείς
– Ζωηρ
ς περιγραφές, πως θρνος το δμ ταν ξορίστηκε π τν Παράδεισο: «κάθισεν δάμ, πέναντι το Παραδείσου, κα τν δίαν γύμνωσιν θρηνν δύρετο» (Δοξαστικ σπερινο Κυριακς τς Τυρινς),
ραες παρομοιώσεις, πως ατν πο ψάλλεται στν ρχ τς Σαρακο­στς: «Τ στάδιον τν ρετν νέ­κται, ο βουλόμενοι θλσαι εσέλθετε»,
πιτυχες παναλήψεις πο παρακινον ντονα τν ψυχ σ μετάνοια, πως τ γνωστ Κοντάκιο το Μ. Κανόνος: «Ψυχή μου ψυχή μου, νάστα τί καθεύδεις; τ τέλος γγίζει…»,
– θαυμάσιες
ναλλαγς χων κα ερ­μν νάλογα μ τν μέρα. Ο μνοι του εναι λλοτε κατανυκτικοί (π.χ. «Κύριε τν δυνάμεων, μεθ’ μν γενο…», «Μ ποστρέψς τ πρόσωπόν σου…») κι λλοτε πανηγυρικοί, πως π.χ. τν Κυριακή τς ρθοδοξίας: «Σκιρτήσατε, κροτήσατε, μετ᾿ εφροσύνης σατε…».

ντυπωσιακ εναι κα πιλογ τς μουσικς πενδύσεως τν τροπαρίων, στε ν προετοιμάζουν νάλογα τν πιστό, πως π.χ. συμβαίνει στν Κανόνα τς Σταυροπροσκυνήσεως, πο ψάλλεται στ διο μέλος μ τν ναστάσιμο Κανόνα («ναστάσεως μέρα»: «Πανηγύρεως μέρα, τ γέρσει Χριστο, θάνατος φροδος φθη, ζως νέτειλεν αγή· δμ ξαναστάς, χορεύει χαρ…»). Μ τν τρόπο ατ πιστς πο βρίσκεται στ μέσο τς Μεγάλης Τεσσαρακοστς, συνεχίζει τν γώνα μ ντονη τν προσδοκία κα τν λπίδα τς ναστάσεως.

Στ Τριώδιο περιλαμβάνονται πίσης κα τ πλέον γνωστ ριστουργήματα, πως κάθιστος μνος κα μνολογία τς Μεγάλης βδομάδος, ποία ποτελε παράμιλλη ποιητικ δημιουργία κα κορυφαία κφραση το Πάθους το Κυρίου.

Βέβαια, ο μνοι το Τριωδίου δν εναι πλς ραα ποιήματα, λλ βιωματικ ργα πο μεταγγίζουν τν γιοπνευματικ Χάρι κα τν ερ νθουσιασμ τν ερν μνογράφων, κα γι’ ατ μιλον στς καρδις τν πιστν. λλωστε τ κυριότερο δν εναι τ ποιητικ σχήματα λλ τ περιεχόμενο τν μνων, τ ποο προσφέρει ψηλ διδασκαλία τν δογμάτων κα το θους τς κκλησίας. Μελετώντας τος μνους το Τριωδίου μς δίνεται εκαιρία ν μβαθύνουμε στ μυστήριο τς θείας Οκονομίας μέσα π λα τ στάδια τς νθρώπινης στορίας: τν παραδεισιακ ζωή, τν πτώση το νθρώπου κα τν ν Χριστ πολύτρωση. τσι τ Τριώδιο μς μεταδίδει τν ρθ φιλοσοφία τς ζως, μς παρακινε στν πνευματικ γώνα, προβάλλει πρότυπα μετανοίας κα ρετς κα μς προετοιμάζει στν πορεία πρς τ Πάσχα.

Εναι θησαυρς τ Τριώδιο. Θησαυ­ρς πο νήκει στν κκλησία, δηλαδ σ κάθε πιστ Χριστιανό! Κα τί κρίμα, ν χουμε μερίδιο σ’ ατ τν πλοτο κα ν μν τ ξιοποιομε! ς νοίξουμε λοιπν ατ τν μοναδικ θησαυρ γι ν νακαλύψουμε τν πλοτο του. ς συμμετέχουμε πι τακτικ στς ερς κολουθίες τς κκλησίας μας, κα μάλιστα σ᾿ ατς πο μόνο ατ τν περίοδο τελονται, πως: Κατανυκτικο σπερινοί, Μέγα πόδειπνο, Χαιρετισμοί, Μέγας Κανών. ς προσευχόμαστε μ τος μνους το Τριωδίου, γι ν μπνευσθομε π τ πνεμα του. Πνεμα συντριβς κα μετανοίας, πο μς κατευθύνει στήν δό τς σωτηρίας, πως ψάλλουμε στ γνωστ τροπάριο το ρθρου: «Τς σωτηρίας εθυνόν μοι τρίβους, Θεοτόκε…».
Ο Σωτήρ

Δεν υπάρχουν σχόλια: