Σάββατο 17 Οκτωβρίου 2009

Διαφορές με Ρωμαιοκαθολικούς : η κτιστή Χάρις


π.Γεωργίου Καψάνη

ταν τν 14ον αἰῶνα Δυτικς μοναχς Βαρλαμ λθε στ Βυζάντιο κα κήρυττε κτιστν (δηλαδ κτίσμα) τν Χάριν το Θεο, τότε ο ρθόδοξοι δι το γίου Γρηγορίου το Παλαμ μολόγησαν κτιστον τν θείαν Χάριν.

Εναι σημαντικ κα ατ διαφορά.

Ἐὰν θεία Χάρις εναι κτιστή, δν μπορε ν θεώση τν νθρωπο. Σκοπς τς ν Χριστ ζως, ἐὰν θεία Χάρις εναι κτιστή, δν μπορε ν εναι θέωσις λλ θικ βελτίωσις. Γι᾿ ατ ο Δυτικο δν μιλον περ θεώσεως ς σκοπο τς ζως το νθρώπου, λλ περ θικς τελειώσεως· τι φείλουμε ν γίνουμε καλύτεροι νθρωποι, χι μως θεο κατ χάριν. Κατ συνέπειαν κκλησία δν μπορε ν εναι κοινωνία θεώσεως, λλ δρυμα παρέχον στος νθρώπους τν δικαίωσι κατ να νομικίστικο κα δικανικ τρόπο δι μέσου τς κτιστς χάριτος. Σ τελικ δηλαδ νάλυσι, καταλύεται δία λήθεια τς κκλησίας ς πραγματικότης θεανθρωπίνης κοινωνίας.

Στν περίπτωσι ατ τ Μυστήρια τς κκλησίας δν εναι σημεα τς παρουσίας το Θεο στν κκλησία κα τς κοινωνίας μ τν κτιστο Χάρι το Θεο, λλ κατ κάποιον τρόπο «βρύσες», πο νοίγει κκλησία κα ρέει κτιστ χάρις, μ τν ποία περιμένουν ο νθρωποι ν φεληθον κα ν δικαιωθον νομικά. τσι κα τ Μυστήρια κλαμβάνονται δικανικ κα χι κκλησιολογικά. σκησις πίσης κπίπτει σ θικ γυμναστική. γωνιζόμενος Χριστιανς δν μπορε ν λάβη μπειρία τς κτίστου Χάριτος. Δν θεται τ κτιστο, θαβώρειο Φς. ρα μένει παράκλητος κα νέραστος, κατ τν Μέγαν Παλαμν, το θείου Φωτός. Δν μετέχει στν δόξα, τν λαμπρότητα κα τν Βασιλεία το Τριαδικο Θεο. τσι κα θεολογία χωρς τν περα το κτίστου Φωτς γίνεται σχολαστικ κα διανοητική. νθρωπος μένει κλεισμένος στν σκοτειν φυλακ το παρόντος κόσμου χωρς νοιγμα κα πρόγευσι τς ρχόμενης Βασιλείας.

ρθόδοξος κκλησία μας μ τς μεγάλες Συνόδους το 14ου αἰῶνος πεκύρωσε τν διδασκαλία περ τς διακρίσεως οσίας κα νεργείας το Θεο κα περ τν κτίστων νεργειν Του κα το κτίστου Φωτός, κα κατέστησε ατν θεολογία της. νεκήρυξε τν γιο Γρηγόριο τν Παλαμ πλαν διδάσκαλο κα φωστρα τς κκλησίας, κα νεθεμάτισε τος μ δεχομένους τν διδασκαλία ατή. Ο παπικο μέχρι σήμερα δν χουν ποδεχθ τν διδασκαλία ατ κα ρκετο πολεμον τν γιο Γρηγόριο τν Παλαμ.

Εναι κα ατ σημαντικ διαφορά, πο δν χει συζητηθ στν θεολογικ διάλογο κα πιβάλλεται ν συζητηθ. Γιατί, ἐὰν ψ πότε γίν νωσις, μπορομε μες ν πιστεύουμε σ κτιστο Χάρι κα ατο σ κτιστ; ς θυμηθομε δ τν λόγο το γίου Γρηγορίου το Θεολόγου πρς τος Πνευματομάχους: «Ε μ Θες τ Πνεμα τ γιον, θεωθήτω πρώτον, κα οτω θεούτω μ τν μότιμον» .

κράδαντος πίστις τς ρθοδόξου κκλησίας εναι τι θεία Χάρις εναι κτιστος νέργεια το Τριαδικο Θεο κα ρται μυστικς κα πορρήτως π τος τελείους κα γίους ς κτιστον Φς, ς θαβώρειον Φς. Ατη εναι μπειρία τς κκλησίας, πως τν βίωσαν ο γιοι δι μέσου τν αώνων.

Κατ τν γιο Μρκο φέσου τν Εγενικό, «Κα μες μέν, τς κτίστου κα Θείας φύσεως κτιστον κα τν θέλησιν κα τν νέργειαν εναι φαμεν, κατ τος Πατέρας· οτοι δ (ο λατινίζοντες) μετ τν Λατίνων κα το Θωμά, τν μν θέλησιν ταυτν τ οσία, τν δ θείαν νέργειαν κτιστν εναι λέγουσι, κν τ θεότης νομάζοιτο, κν τε θεον κα ϋλον φς, κν τ Πνεμα γιον, κν τ τί τοιοτον τερον· κα οτω κτιστν θεότητα κα κτιστν θεον φς κα κτιστν Πνεμα γιον τ πονηρ πρεσβεύουσι κτίσματα»

Παραδείγματα κα προσωπικς μαρτυρίες συγχρόνων γίων γερόντων, πως ο μακαριστο γέροντες Σωφρόνιος κα Παίσιος, πιβεβαιώνουν το λόγου τ ληθές. μακαριστς μάλιστα γέρων Σωφρόνιος Σαχάρωφ, γιορείτης κα δρυτς τς Σταυροπηγιακς Μονς το Τιμίου Προδρόμου στ σσεξ τς γγλίας, ξέφρασε τν μπειρία το κτίστου Φωτς στ σπουδαα βιβλία, τ ποα γραψε κα μς φησε ς παρακαταθήκη π γάπη.


phys.uoa.gr/~nektar


Δεν υπάρχουν σχόλια: