Γιατί βαπτίσθηκε ο
Χριστός;
Για να εκπληρώσει ό, τι προέβλεπε το σχέδιο του Θεού για
Εκείνον. Η προφητεία της Γέννησης είχε ήδη εκπληρωθεί. Το ίδιο έπρεπε να γίνει
για τη βάπτιση και για όλα τα γεγονότα της θ. Οικονομίας.
Ο Χριστός έλαβε το βάπτισμα του Ιωάννη. Αυτό απευθύνονταν
σ’ όλο τον εβραϊκό λαό κι όχι μόνο στους αμαρτωλούς. Απεναντίας το εβραικό
βάπτισμα απευθύνονταν σε όσους προέρχονταν από τον ειδωλολατρικό κόσμο. Ένα
ράντισμα που απάλλασσε μόνο τον ρύπο του σώματος, όχι όμως και τις αμαρτίες της
ψυχής.
Το προδρομικό βάπτισμα ήταν «βάπτισμα μετανοίας», εξάλειψης
αμαρτιών, προπαρασκευαστικό για το βάπτισμα του Χριστού με Άγιο Πνεύμα και
φωτιά. Το βάπτισμα του Προδρόμου ήταν σίγουρα ανώτερο απ’ το ιουδαϊκό και σαφώς
«ταπεινότερο», κατώτερο απ’ το χριστιανικό δικό μας.
Ο Κύριος βαπτίσθηκε και αμέσως βγήκε από το νερό, γατί δεν
είχε αμαρτίες να εξομολογηθεί. Βαπτίσθηκε «πληρώσαι πάσαν δικαιοσύνην». Δηλ.
εκπλήρωση των προφητειών. Όλα τα θαυμαστά γεγονότα της βαπτίσεως του Κυρίου
επαναλαμβάνονται με ενάργεια στο
απολυτίκιο «εν Ιορδάνη βαπτιζομένου σου
Κύριε».
Στη βάπτιση του Χριστού έχουμε τη φωτεινή φανέρωση της
θεότητος, εξ ου και θεοφάνεια ή επιφάνεια.
Ο Θεός στο πρόσωπο του Χριστού φανερώνει στον άνθρωπο τον
λόγο της υπάρξεως του, που είναι η λατρεία και η δοξολογία του Θεού. Ο Κύριος
νίκησε τις αντίθεες πνευματικές δυνάμεις και κατέλυσε με το Σταυρό και την
Ανάσταση Του την παντοδυναμία του θανάτου. Αυτά κυρίως εμπόδιζαν τον άνθρωπο να
εκπληρώσει τον επίγειο σκοπό του, που ήταν η λατρεία του αληθινού Θεού, δηλ.
την προσκύνηση της Αγίας Τριάδος.
Αλλά Θεοφάνεια ζούμε κι εμείς σήμερα καθώς εισερχόμαστε σ’
ένα αγιογραφημένο Ναό. Όλα θυμίζουν την κίνηση του Κυρίου, που «έκλινε ουρανούς
και κατέβη». Όλα εικονίζουν τη θεανθρώπινη κοινωνία της Εκκλησίας μας. Όλα τα
επίγεια και επουράνια συμμετέχουν στη Θ. Ευχαριστία, την κορύφωση στο τώρα της
ζωής μας, της πιο αληθινής και ζωντανής θεοφάνειας.
Με το βάπτισμα του Ιησού άνοιξε ο ουρανός και στον καθένα
μας αυτό γίνεται. Με τον τρόπο αυτό ο Θεός μας καλεί προς την ουράνια πατρίδα
και μας προτρέπει να μην έχουμε κανένα κοινό με τη χοικότητα. Το βάπτισμα μας
απαλλάσσει από την αμαρτία και τον θάνατο. Μας χαρίζει και μας γεμίζει με τις
δωρεές του Αγίου Πνεύματος, γινόμαστε παιδιά του Θεού και συγκληρονόμοι με τον
Υιό της Βασιλείας Του.
Κατά συνέπεια πρόγευση και εγγύηση της βασιλείας Του είναι
για μας το Άγιο Πνεύμα. Και ο Χριστός; Η Οδός και Αλήθεια και η Ζωή που οδηγεί σ’ Αυτόν.
πρωτ. γ. στ.
1 σχόλιο:
χρόνια πολλά και καλή φώτιση να έχουμε!
Δημοσίευση σχολίου