Σ' όλες τις
περιπτώσεις ο μαθητής απειθαρχεί με αταξίες ή αδιαφορία. "Ας εξετάσουμε
τις αιτίες πού δημιουργούν απειθαρχία όσον αφορά τον ρόλο του δασκάλου. Ό
δάσκαλος πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός στον τρόπο αξιολόγησης της επίδοσης
του μαθητή. Βέβαια ζυγαριές ακριβείας δεν υπάρχουν για την αξιολόγηση, άλλά στο
σημείο αυτό πρέπει να προβληματίζεται και πριν παραδώσει βαθμολογία επιπόλαια
και βιαστικά πρέπει να ασχοληθεί και να προβληματιστεί όσο το δυνατό
περισσότερο.
Στις μέρες μας πού
ή βαθμολογία είναι καθοριστική για την μετέπειτα πορεία των έφήβων στις άλλες
βαθμίδες της εκπαίδευσης, είναι μιά σοβαρή πηγή πού εγείρει απειθαρχία στους
μαθητές του. Το ζήτημα της βαθμολογίας, απ’ τη σκοπιά του εκπαιδευτικού,
προβληματίζει και είναι κάτι από τα πιο δύσκολα στο τόσο ωραίο άλλά και τόσο
κουραστικό επάγγελμά μας. Μέλημα κάθε δασκάλου είναι να είναι αμερόληπτος και
σωστός, ώστε να βοηθάει τόν μαθητή σε μια περισσότερο προσεκτική εκτίμηση των
δυνατοτήτων του. "Αν όχι, ο αδικούμενος αντιδρά.. Και πως θα αντιδράσει
ένας ανώριμος άνθρωπος; Φυσικά με απειθαρχία. Είναι γενικά παραδεκτό ότι ή
μονοτονία στο μάθημα κουράζει. Οι μαθητές μας μοιάζουν νά παρακολουθούν άλλά
είναι γεμάτοι εκνευρισμό. Αν δεν αλλάξει ή ατμόσφαιρα του μαθήματος ο
εκνευρισμός οδηγεί σε απειθαρχία. Αν ο δάσκαλος δεν παρέχει ερεθίσματα στους
μαθητές του, τότε αυτοί παίρνουν την πρωτοβουλία για αταξία και απειθαρχία. 'Όταν
ο δάσκαλος αποθαρρύνει τούς μαθητές του, δημιουργεί τεταμένη ατμόσφαιρα καί αντίδραση
εκ μέρους των μαθητών. Μερικοί δάσκαλοι μπορεί νά επηρεάσουν βαθιά τόν κόσμο
στόν όποιο ζει ένας μαθητής, καθώς θά μειώνουν τήν έπικοινωνία πού αποθαρρύνει
καί θά τήν αντικαταστήσουν μέ μιά έπικοινωνία πού δίνει τό μήνυμα ότι
νοιάζονται, σέβονται καί έχουν καλή διάθεση απέναντι στούς μαθητές.
Ή είρωνεία εΙναι
μιά Ιδιότητα πού πρέπει νά λείπει τελείως όπά τόν σωστό δάσκαλο. Μέ τήν
ειρωνεία πληγώνεται ή προσωπικότητα του έφήβου σέ βαθμό πού έκτός όπά τήν όργή
πού έγείρει, του δημιουργεί καί ψυχικά τραύματα. Πρέπει πάντα νά αναγνωρίζεται
ή προσωπικότητα του μαθητη καί ό έκπαιδευτικός νά εΙναι προσεκτικός πως θά
έκφράσει μιά παρατήρηση μέσα στήν τάξη. Μέ τόν άσχημο τρόπο ό έφηβος βλέπει νά
χάνει τήν κοινωνική αναγνώριση της τάξης του, όργίζεται και αντιδρά βίαια. Ή
έλλειψη κύρους είναι σημαντική αιτία απειθαρχίας. Ό δάσκαλος πρέπει νά είναι
προετοιμασμένος γι' αύτό πού θά διδάξει και μέ τόν τρόπο πού θά το διδάξει. Ή
Ύπομονή μέ τήν όποία μπορεΙ νά διαπραγματευτεί ένα ζήτημα απειθαρχίας εΙναι ένα
καλό στοιχεΙο στή μετάδοση αύτοπειθαρχίας στόν μαθητή. 'Αντί νά αντιτάξει τήν
τιμωρία, πρέπει να δώσει νά καταλάβει ό μαθητής τίς συνέπειες κάποιας
ανεπιθύμητης συμπεριφοράς του. Πολλές φορές στήν τάξη μας συναντάμε μαθητές μέ
αρνητική συμπεριφορά. 'Από έρευνες αναφέρθηκε ότι καθηγητές πού διέκριναν τήν
αρνητική συμπεριφορά μαθητή καί τόν κάλεσαν καί του ανάθεσαν να παίξει κάποιο
ρόλο στη λειτουργία του σχολείου είδαν μεγάλη βελτίωση στη συμπεριφορά του.
Κύριοι συνάδελφοι,
αγαπάμε τους μαθητές μας, αλλά κάποιες φορές εγκλωβιζόμαστε στις αδυναμίες μας
και στον εγωϊσμό μας. Δεν έχουμε δικαίωμα να αμφισβητούμε τη νοημοσύνη των
μαθητών μας. Και οι μαθητές της Α΄ Γυμνασίου μας κρίνουν και δεν ανέχονται
φράσεις, όπως «δεν είμαι υποχρεωμένος να σας γεμίσω το μυαλό, μάθετέ τα στο
φροντιστήριο», ή όταν οι μαθητές ζητούν να επαναλάβει ο καθηγητής κάτι, «εγώ τα
είπα, και όποιος τα κατάλαβε». Επίσης δεν τρέχουμε να παραδώσουμε την ύλη,
αδιαφορώντας αν οι μαθητές αφομοιώνουν. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις είναι φυσικό
να απειθαρχήσουν οι μαθητές, να μη σεβαστούν, να αδιαφορήσουν. Κάποιες φορές κρίνετε, γιατί δεν τιμωρώ
αυστηρά μαθητές που φέρνετε στο Γραφείο για κάποιους λόγους. Σας απαντώ. Για να
προστατέψω εσάς. Δε μπορεί να μην είστε εσείς σωστοί και να τιμωρώ για πιο απλά
πράγματα τους μαθητές. Είναι φυσικό τότε να αντιδράσουν και όχι μόνο. Και έχω
μάθει να είμαι δίκαιη και να μη φορτώνω στον αδύναμο μαθητή τις δικές μας
παρεκτροπές. Δε φταίνε τα παιδιά που περιφέρονται στους διαδρόμους κάποιες
φορές, αλλά εμείς που δεν είμαστε στην ώρα μας στο μάθημα. Ή που εξαφανιζόμαστε
από το σχολείο, μόλις τελειώσουμε το μάθημα. Από σήμερα, δε θα μείνει τμήμα
έξω, θα το απασχολούν στο κενό τους, άλλοι καθηγητές. Εκτός του μαθήματός
μας έχουμε πολλά να πούμε στους μαθητές
μας. Πρέπει να τους μάθουμε πρώτα απ’ όλα να είναι άνθρωποι.
gymmousa.mysch.gr - Εισήγηση από τη
Διευθύντρια Μ. Μαμασούλα
1 σχόλιο:
ΩΡΑΙΟ ΑΡΘΡΟ
Δημοσίευση σχολίου