Σάββατο 24 Φεβρουαρίου 2018

Κυριακή της Ορθοδοξίας "Η εμπειρία του προσώπου του Ιησού Χριστού"

Στην ιστορία πολλοί αναζήτησαν και ανακάλυψαν αποσπασματικές αλήθειες για το Θεό και τον κόσμο. Κάποιοι άλλοι ισχυρίσθηκαν, ότι ήταν απεσταλμένοι του Θεού και επινόησαν  διάφορες θρησκείες. Δημιούργησαν το “είδωλο του Θεού”, όχι όμως και τον αληθινό Θεό.
          Ο Χριστός φέρνει ανάμεσά μας το Θεό με την ενσάρκωσή Του, γιατί είναι ο ίδιος Θεός. Είναι Θεάνθρωπος. Δεν κάνει λόγο για την αλήθεια, γιατί Αυτός είναι η Αλήθεια, όπως αναφέρει ο ευαγγελιστής Ιωάννης. Και μια τέτοια πίστη στο πρόσωπο του Χριστού είναι ένα δώρο του Αγίου Πνεύματος, μια προσωπική αποκάλυψη και εμπειρία μέσα στην Εκκλησία.
          Ο Χριστός κατά την ορθόδοξη θεολογία και πίστη είναι Θεάνθρωπος. Πρόκειται για ένα μυστήριο που δεν μπορούμε να το κατανοήσουμε και πολύ περισσότερο να  επιχειρήσουμε να το ερμηνεύσουμε. Γιατί η αλήθεια του Θεού δεν χωρά στην ανθρώπινη λογική, γι’ αυτό έχουμε παραχαράξεις του προσώπου του Χριστού.
          Το μυστήριο του Χριστού συνίσταται στο γεγονός, ότι ο Υιός του Θεού “κρύβεται” πάντοτε πίσω από τον Υιό του ανθρώπου. Εδώ ακριβώς σκοντάφτει η ανθρώπινη λογική και τότε και σήμερα. Και απ’ εδώ αρχίζει η τραγική ιστορία των ποικίλων αιρέσεων, που νοθεύουν την πίστη και ακυρώνουν τη σωτηρία του ανθρώπου.
          Η αίρεση είναι ο πειρασμός της λογικής πάνω στην αποκάλυψη της πίστεως. Έτσι φθάνουμε στο σημείο, όσα στοιχεία της πίστεως κατανοούν, τα αποδέχονται. Τα υπόλοιπα τα προσπερνούν. Έτσι κάνει διαχωρισμό του Χριστού της ιστορίας και του Χριστού της Εκκλησίας.
          Τον Ιησού Χριστό τον συναντούν πολλοί άνθρωποι στην επίγεια διαδρομή Του. Τον γνώρισαν ως υιό της Μαρίας από τη Ναζαρέτ, ως κάποιο μεγάλο προφήτη του Ισραήλ η ως ένα χαρισματικό Ραββί- δάσκαλο. Δεν μπόρεσαν όμως όλοι να διακρίνουν πίσω απ’ Αυτόν τον Υιό του Θεού του ζώντος, το Θεάνθρωπο της Εκκλησίας.
          Πάντως η ιστορία αποδεικνύει το πέρασμά Του από την ιστορία του κόσμου, αναγνωρίζει το μεγαλείο Του κι άλλες φορές αμφισβητεί την υπεροχή Του.
          Δεν μπορεί όμως η επιστημονική έρευνα ν’ αποδείξει τη θεότητά Του. Το μυστήριο του θεανθρωπίνου προσώπου του Ιησού Χριστού το βιώνουμε  με ταπείνωση και πίστη μέσα στο χώρο της Εκκλησίας. Είναι το λιγότερο βλάσφημο ν’ αναζητούμε την αλήθεια για το πρόσωπο του Χριστού στη χυδαιότητα της τέχνης, στη βλασφημία κάποιων διανοουμένων η στις άθλιες κινηματογραφικές υπερπαραγωγές.
          “Γεύσασθε και ίδετε, ότι χρηστός ο Κύριος”, και “είσελθε εις την χαράν του Κυρίου σου”.
         π. γ. στ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: