Η ιστορία συνδέεται στενά μα
την Εκκλησία, αφού ο Χριστός με την ενανθρώπηση Του εργάσθηκε στον χρόνο και
τον χρόνο και η Εκκλησία ζει στην ιστορική πραγματικότητα. Η γραμμένη αποκάλυψη
του Θεού είναι ιστορία του κόσμου, όπως έλεγε ο π. Γεώργιος Φλωρόφσκυ, είναι
“τα ίδια τα αχνάρια που αφήνει το πέρασμα του Θεού μέσα στην ιστορία, βλέπουμε
πως ο Θεός περιπατεί ανάμεσα από τις γραμμές των ανθρώπων. Γι’ αυτό “αδιαφορία
για την ιστορία οδηγεί σε μια αιρετική ξηρότητα, σε μια δογματιστική διάθεση”.
Ας προσέξουμε τη φράση ότι ο Θεός “περιπατεί ανάμεσα από τις γραμμές των
ανθρώπων” που προφανώς είναι η λεγόμενη “ιερά ιστορία”, που διαφέρει σαφώς από
την κοινή ιστορία.
Βέβαια η πραγματική εκκλησιαστική ιστορία δεν ταυτίζεται
πλήρως με τα ιστορικά γεγονότα , αλλά με το αγιολόγιο και το εορτοδρόμιο της
Εκκλησίας. Έτσι, αλλιώς βλέπει τα θέματα
ένας ιστορικός και αλλιώς ένας Πατέρας της Εκκλησίας. Πάντως , η Εκκλησία
δεν μπορεί να να αποδεσμευτεί από την ιστορική πραγματικότητα, αλλά ούτε και να
ταυτισθεί με αυτήν.
Παράλληλη και διαφοροποιημένη είναι η σχέση μεταξύ
πολιτικής και Θεολογίας. Μερικές φορές πορεύονται παράλληλα, αλλά πάντοτε
διαχωρίζονται σημαντικά.
Η διένεξη μεταξύ Ανατολής και Δύσεως, για παράδειγμα,
επηρεάσθηκε από πολιτικούς παράγοντες και συμπορεύτηκαν τα πολιτικά με τα θεολογικά αίτια. Η διαφοροποιήση του
δυτικού Χριστιανισμού από την ενότητα της Εκκλησίας ξεκινούσε από πολιτικές
σκοπιμότητες και ακολούθησαν και τα θεολογικά αίτια. Άλλες
φορές γινόταν το αντίστροφο ή εξελισσόταν και παράλληλα.
Ναυπάκτου Ιεροθέου: “Το συνοδικό και ιεραρχικό πολίτευμα
της Εκκλησίας”
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου