Είναι σημαντικό το “προοίμιο” που συνέγραψε ο
άγιος Νικόδημος και για την έκδοση της “Φιλοκαλίας”, στο οποίο συνδέει
αναπόσπαστα την ενανθρώπηση του Χριστού και όλο το μυστήριο της θείας
οικονομίας με την ησυχαστική -νηπτική παράδοση της Εκκλησίας.
Στην
αρχή αναφέρεται στην δημιουργία του ανθρώπου, την πτώση του του ανθρώπου στην
κοινωνία με τον Θεό που γίνεται με το άγιο Βάπτισμα, με το οποίο εισέρχεται
μέσα στην καρδιά του ανθρώπου η Χάρη του Αγίου Πνεύματος “οιονεί σπέρμα θείον”.
Έπειτα,
παρουσιάζει πως η Χάρη αυτή σκεπάζεται από τα πάθη και απαιτείται η εύρεσή της,
προκειμένου ο άνθρωπος να επιτύχει την σωτηρία του. Αυτό επιτυγχάνεται με την νήψη, την προσοχή
και τη φυλακή του νοός, την προσευχή με το όνομα του Χριστού σε συνδυασμό με
την τήρηση των εντολών Του, αφού δια του τρόπου αυτού αναπτύσσεται η καρδιακή
θέρμη και έτσι καταναλίσκονται τα πάθη, καθαίρονται ο νους και η καρδία και
ενώνονται μεταξύ τους.
Στην
συνέχεια τηρούνται ευκολώτερα οι εντολές του Χριστού, εκχέονται οι καρποί του
Παναγίου Πνεύματος και με τον τρόπο αυτό, με συντομώτερη οδό, ευρίσκεται η Χάρη
του Αγίου Πνεύματος που βρίσκεται στην καρδιά που είναι καλυμμένη από τα
πάθη.....
Κατά
τον άγιο Νικόδημο οι περισσότεροι από τους Ορθοδόξους Χριστιανούς
διάκεινται με αμέλεια ως προς την ιερή αυτή εργασία και κατατρίβονται
στην ζωή τους με τα εργαλεία των αρετών, ενώ αμελούν την εσωτερική ιερή
εργασία, την φυλακή του νοός και της καθαρής προσευχής η οποία μόνον οδηγεί
προς θέωση τον άνθρωπο.
Ναυπάκτου
Ιεροθέου: Παλαιά και Νέα Ρώμη
(Εκκλησ.
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ, τ. 279
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου